CE palaa täälläkin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

CE palaa täälläkin

Viesti Kirjoittaja salomi »

Potilas on OG900 i16 -90 323 tkm (LH2.4)

Vikakoodit:
12231 Ei kierroslukusignaalia (No ei tietenkään kun kone on sammuksissa)
12223 Käy laihalla.
12112 Happianturi ongelma, väärä bensa-ilma seos tyhjäkäynnillä.
12111 Happianturi ongelma, väärä bensa-ilma seos ajaessa.
12241 Bensa-ilma seos virhe.

Bentleyn kirjan toimintaohjeet:
12223: Tarkista lemmarit ja letkukiinnitykset. Tarkista suuttimien O-renkaat. Tarkista hiilisäiliön venttiili. Tarkista bensanpaine; Muut tehty paitsi bensanpaine tarkistamatta. Käy ja kukkuu kuitenkin normaalisti.

12112: Ei toimintaohjeita

12111: Tarkista ilma- ja bensavuodot. Tarkista happianturin esilämmittimen vastus ja anturin näyttämä. Tarkista hiilisäiliö. Tarkista bensapaine; Päästömittauksissa lambda-arvo on tasan 1. Esilämmittimen vastus on ohjearvojen sisässä.

12241: Samat ohjeet kuin kohdassa 12223.

Tähän mennessä tehtyä siis: Hiilisäiliöltä tuleva letku tukittu. Imusarjan ilmavuotoja etsitty pontevasti ilman mitään epäilyttävää. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu uuteen. Kampiakselin asentotunnistin oli öljyn ja kuran peitossa - puhdistettu. Nokkaketju laahareineen juuri vaihdettu - nykimiset liikkeelle lähdössä katosivat, CE-valo ei.

Pakokaasupäästöt kierroksilla on normaalit. Tyhjäkäynnille pudotettaessa HC-arvo alkaa nousta 30:sta vähitellen. Riippuu siis katsastusmiehestä miten kauan ehtii odotella. Parin minuutin odottelun jälkeen arvo on sadassa ja edelleen nousussa. Viimeksi totesi 96:n kohdalla, että eiköhän tämä riitä ja löi lopulta leiman otteeseen. :D (Raja on siis 100 ppm) CE-valo on palanut ties kuinka kauan. Edellinen omistaja oli ystävällisesti poistanut koko polttimon mittaristosta. :evil:

Mistähän vikaa voisi seuraavaksi etsiä?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Itse itseäni täydentäen:

Tuli tuossa mieleen, että pitäisiköhän tuossa potilaassa olla EGR -systeemit. Nyt niitä ei siinä kuitenkaan ole. Tulppa imusarjan alapinnassa on ihan asiallisen näköinen, mutta jos se on joku jälkiasennus, sen tiiviyden voisi vielä tarkistaa.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

hmm,

vaikuttais siltä että saa silti ilmaa IMM:n ohi.
Entäs vaihtamalla kaikki kumiholkkitiivisteet imusarjasta ja myös jarrutehostimesta.

Ei kai vaan IMM:n ja kaasuläppäkotelon välisessä kumiletkussa ole mitään murtumaa? Pieni pituussuuntainen halkeama saattais jäädä helposti huomaamatta?

Sitten on tietysti ne iänikuiset maadoitukset: syylarin alla (akun puolella) ja termostaattikotelon vieressä ne kaksi. Putsaus ja CRC noille, jos et ole jo tehnyt.

Toimiiko muuten jarrutehostin? Voihan sitäkin kautta vuotaa, jos on rikki?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

No niin, löytyihän se vika. Syyllinen oli viallinen ilmamassamittari tai ainakaan CE ei syttynyt 15:n kilometrin koeajolla. Ostin uuden mittarin Pohjanmaan autoliikkeen "löytölaarista", mutta maksoi silti aika kivasti.

Aina ei siis vikakoodit kerro totuutta. Samasta viasta oli puhetta Ruotsin foorumilla:

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=68868
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Vastaa Viestiin