Mikset laita 3d OG9-3:sen kippaavia penkkejä? Jos kerta sellaiset tarvitaan.nalleolut kirjoitti:mä oon tätä asiaa kans pohtinu tuon laikka-avo 99:sin kohdalla , jos laitan siihen femman nahkapenkit ja mulla ei oo edes rättiä katoksi ni kai se aika esteetön on jos ei turvavöitä ole edes takapenkillä
Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Missä kohtaa kulkee raja esteettömän kulun kohdalla?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Niin, sehän tässä on. Pitäis kuukauden kuluttua tuo projektiauto (Corsa A TR) katastaa ja siinä on tällä hetkellä kuskin penkki GT Vectrasta joka tietenkään ei kippaa. Apukuskin penkki on GSi Corsan kippaava.Kupari kirjoitti:Nykysäännöistä en tiedä onko muuttunut mutta muinoin bmw 2002 kun vaihdoin recarot joista vain toinen kippasi tuli huomautus. Ei hylyttäny silloin vaan kirjoitti huomautuksen ja vaihdoin suosiolla kippaavaan. Silloin ratsiassa myös tarkistivat (antoivat ylinopeussakon samalla ) että on muutettu.
Kuskin puoleltakin kyllä jotenkin mahtuu kulkemaan varsinkin jos nostaa selkänojan pystyasentoon, mutta lihava katsastusmies ei sinne kyllä itseään taivuta.
Re: Ihmettelyketju
Saranoi vekun penkki etupuolelta ja tee joku simppeli pikalukitus takaosaan avausmekanismillä niin että saa avattua. Vipu tai avauslenkki oven puoleiseen laitaan istuimen sivuun sopivalle kohdalle ettei häiritse mutta saa näppärästi avattua.
Tai hommaa samanlainen gsi kuskinpenkki
Tai hommaa samanlainen gsi kuskinpenkki
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Minun ymmärtääkseni ainakin Honda CR-Z:ssa vain matkustajan penkki kippaa. Tämä oli jossain mainittu yhteydessä siihen, että saman auton jenkkiversiossa ei kippaa kumpikaan koska ei ole takapenkkiäkään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Ei hirveesti kiinnosta rakennella kippejä tuohon kun varmaan menee vuoden sisään molemmat penkit vielä vaihtoon Eiköhän se katsuri keksi jotain muutakin motkottamista niin en tee ensi kokeilulle mitään ja jos ei mene läpi niin vaihdan pihassa seisovan CRX:n penkin siihen väliaikaiseksi.
Re: Ihmettelyketju
Miten voi perusmatematiikka tuntua tänään näin vaikealta. Pakko kysyä itseä fiksummilta apua:
Pitäisi rakentaa penkki, johon tulee 88 mm leveät laudat jaloiksi siten, että kaksi lautaa kiinnitetään ristiin. Samaan tyyliin kuin tässä pöydässä on tehty: Penkin syvyys (eli myös tuon jalkaristin leveys) on 280 mm ja jalkaristin korkeus 400 mm, jolloin istumakorkeudeksi tulee noin 430 mm. Nyt pitäisi selvittää, mihin kulmaan laudat pitäisi sahata, jotta tämä yhtälö ratkeaa. Tässä havainnekuva ja mitat jotka on tiedossa:
Pytagoraalla ja trigonometrialla on nyt laskettu sitä ja tätä, mutta aina on yksi tuntematon muuttuja liikaa, että yhtälöparit ratkeisivat. Millä helvetillä saan tuon jaloiksi tulevien lautojen sahauskulman laskettua auki?
Tiedän, että tämän voisi tehdä ihan vaan lyömällä yhteen kaksi lautaa kulmaan josta saa muodostettua 280x400 kokoisen rastin, mutta insinöörin luonne haluaa laskea tämän ensin paperilla
Pitäisi rakentaa penkki, johon tulee 88 mm leveät laudat jaloiksi siten, että kaksi lautaa kiinnitetään ristiin. Samaan tyyliin kuin tässä pöydässä on tehty: Penkin syvyys (eli myös tuon jalkaristin leveys) on 280 mm ja jalkaristin korkeus 400 mm, jolloin istumakorkeudeksi tulee noin 430 mm. Nyt pitäisi selvittää, mihin kulmaan laudat pitäisi sahata, jotta tämä yhtälö ratkeaa. Tässä havainnekuva ja mitat jotka on tiedossa:
Pytagoraalla ja trigonometrialla on nyt laskettu sitä ja tätä, mutta aina on yksi tuntematon muuttuja liikaa, että yhtälöparit ratkeisivat. Millä helvetillä saan tuon jaloiksi tulevien lautojen sahauskulman laskettua auki?
Tiedän, että tämän voisi tehdä ihan vaan lyömällä yhteen kaksi lautaa kulmaan josta saa muodostettua 280x400 kokoisen rastin, mutta insinöörin luonne haluaa laskea tämän ensin paperilla
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Aika pitkälle pääsee kun huomaa tuohon muodostuvan suorakulmaisen kolmion, jonka kateetit on 400 ja 280-88/cos(alfa) ja hypotenuusa 400/cos(alfa), jossa alfa se haettu kulma.
Sitten vain sijoittamaan noi Pythagoraan lauseeseen tai laskemaan auki tan(alfa) = (280-88/cos(alfa))/400
Yhtälöiden pyörittelyrutiini on mennyt näin tietokoneiden aikakaudella hiukan huonoksi joten pitää turvautua Wolfram Mathematicaan
joka kertoo kulmaksi 24.6088 astetta!
Sitten vain sijoittamaan noi Pythagoraan lauseeseen tai laskemaan auki tan(alfa) = (280-88/cos(alfa))/400
Yhtälöiden pyörittelyrutiini on mennyt näin tietokoneiden aikakaudella hiukan huonoksi joten pitää turvautua Wolfram Mathematicaan
joka kertoo kulmaksi 24.6088 astetta!
9-3 SC 2.0t -07
Re: Ihmettelyketju
Kiitoksia. Itseltäni jäi tosiaan huomaamatta, että sama kulma tulee tuon ison kolmion yläpäähän kuin tuonne jalan juureen tehtävän kolmion (jonka toinen kateetti on se 88). Tämäpä tuntuu tietenkin itsestäänselvyydeltä nyt kun sen joku eteen lätkäisi.
Lähdin tuosta vielä ruutupaperilla ja kynällä yhtälöjä ratkomaan, mutta kyllähän tuosta tulee aikamoinen yhtälö ratkottavaksi, kun iskee nuo luvut pytagoraaseen. Ihmeellisen monimutkaiseksi menee matematiikka näinkin arkisen käytännön ongelman kanssa.
edit: mutta kylläpä oli palkitsevaa, kun sain sen lopulta ihan ruutupaperilla ja laskimella laskettua, ja sain saman tuloksen kuin mysiini. Eikun nikkaroimaan
Lähdin tuosta vielä ruutupaperilla ja kynällä yhtälöjä ratkomaan, mutta kyllähän tuosta tulee aikamoinen yhtälö ratkottavaksi, kun iskee nuo luvut pytagoraaseen. Ihmeellisen monimutkaiseksi menee matematiikka näinkin arkisen käytännön ongelman kanssa.
edit: mutta kylläpä oli palkitsevaa, kun sain sen lopulta ihan ruutupaperilla ja laskimella laskettua, ja sain saman tuloksen kuin mysiini. Eikun nikkaroimaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Minä ihmettelen missä kohtaa tuossa on 24 astetta?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ihmettelyketju
En nyt ruvennut kuvaan muokkaamaan, mutta jos kuvittelet että nuo ristissä olevat jalat ovat ensin pystysuorassa niin niitä pitää kallistaa 24.6088 astetta vastakkaisiin suuntiin jotta ne päätyvät ristiksi, joka täyttää kuvan mitat. En ole tosin tarkastanut laskelmia, sen jälkeen kun tuohon tulokseen päädyin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ja sahauskulma on silloin?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ihmettelyketju
En tiedä miten oikeat puusepät määrittää sahauskulman, mutta meikäläisen jiirisahassa pitää asettaa terän kulma 24,6 asteeseen, kun sahaa nuo laudat jaloiksi. Nolla astetta sahassa meinaa siis sitä, että sahataan lauta poikki suoralla kulmalla.
Vai onko tässä nyt jotain mitä olen ymmärtänyt väärin?
Vai onko tässä nyt jotain mitä olen ymmärtänyt väärin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ehkä mulla on liikaa aikaa saivarteluun
Ihmettelen sitä, että onko se kulma -26 astetta vai 154 astetta (180-26).
Yli yhden desimaalin tarkkuuteen ette voi päästä noilla lähtötiedoilla. Yhdenkin desimaalin tarkkuus on tässä kyseenalainen.
Mutta sinänsä tervettä on yrittää laskea ja ratkoa, eikä vaan piirtää cadilla. Pisteet ratkaisusta
Ihmettelen sitä, että onko se kulma -26 astetta vai 154 astetta (180-26).
Yli yhden desimaalin tarkkuuteen ette voi päästä noilla lähtötiedoilla. Yhdenkin desimaalin tarkkuus on tässä kyseenalainen.
Mutta sinänsä tervettä on yrittää laskea ja ratkoa, eikä vaan piirtää cadilla. Pisteet ratkaisusta
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.