Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Auto on 9-3, vm 2001, (ajettu 255000km) 2,0 pienpaine turbo (150hv). Autossa pitäisi olla kai pakkilukko. Mutta tässä autossa avain irtoaa, oli vaihdekeppi missä asennossa tahansa.
Virtalukko tuntuu "jämäkältä" ja avain ei irtoa kuin Lock asennossa ja kun avaimen vääntää lock asentoon, niin uudestaan ei voi kääntää virtoja päälle, ennenkuin on käyttänyt avaimen irti lukosta, eli virtalukko toimii kai oikein. Mutta vaihdekeppi ei lukittaudu pakki asentoon.
Kysynkin, onko pakkilukolle jokin säätömekanismi olemassa?
Sanotaan, että kuva kertoo enempi kuin 1000-sanaa, jos siitä on jotain piirustuksia tai kuvia/videoita, ne olisivat tervetulleita. Kuitenkin hyviä korjaus ohjeita kaivataan ongelmaan, että vian saisi korjattua. Kiitokset etukäteen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja jus »

Savaloja kirjoitti:ja kun avaimen vääntää lock asentoon, niin uudestaan ei voi kääntää virtoja päälle, ennenkuin on käyttänyt avaimen irti lukosta, eli virtalukko toimii kai oikein
Lukkosylimterissä on haitat kuluneet, ei suostu kääntymään kuin sylinterin sisäosan ollessa ylhäällä. Ehjää lukkoa pystyy kääntelemään edes takaisin ottamatta avainta välillä ulos. Kannattaa laitattaa lukkosepällä uudet haitat lukkoon ennen kuin avain ei käänny enää ollenkaan.

Lukkosylinterin tilanne lienee joka tapauksessa eri ongelma kuin pakkilukon toimimattomuus?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Ongelma ei ole virtalukossa se toimii, mutta pakkilukko ei. Joissakin muissa malleissa on palstan mukaan säätöruuvi, josta voi "säätää", onkohan tässä 9-3 mallissa samanlailla. Jos on niin muistaako kukaan, miten säätö tapahtuu, kun ei viitsi alkaa purkamaan autoa ilman tietoa, miten se tehdään.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen tuota vaihdekepin ja virtalukon ympäristöä juuri opiskelemassa. Virtalukossa on eräänlainen välipohja, yläpuolella lukko patruuna ja alapuolella se sähköjä kytkevä virtalukon pohja. Siitä välipohjasta on sivulle tanko, joka liikkuu avaimen liikkeiden mukaan ja puolestaan liikuttaa vaihdetangon alapuolella olevaa isoa haittalevyä. Sen levyn asennosta riippuu pakin kytkeytyminen eli käynnistettäessä haittalevy liikkuu estoasennosta ja pakki voidaan irroittaa. Tuolla haittalevyllä on takaosassaan aika suurpiirteinen tuenta, pellin reunat rungon koloissa. Haittalevyn korkeus on säädettävissä eräänlaisen päällä olevan tukilevyn kiinnitysruuvia kiertämällä. Ohjeen mukaan haittalevyn pitäisi olla runkokotelon reunojen korkeudella. Itse sain tuon haittasysteemin toimimaan avaimen ohjauksella, nyt olen asentamassa koko hökötystä takaisin autoon.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Kävin kysymässä katsastusmieheltä asiaa, hän totesi että siinä on sähköinen ajonesto. Ehkä vanhemmissa malleissa keppi lukittuu mekanisesti, mutta ei tässä 2001 mallissa.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Nyt ei ole katsastusmies tiennyt mistä puhuu. Kyllä OG93:ssa on pakkilukko, myös 2001 vuosimallissa. Rikki on jos ei lukitu mekaanisesti.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Niin on, vaihdekeppi lukittuu mekaanisesti pakille virtalukon välikappaleesta tulevan liikkeen ansiosta. Sähköinen on taas käynnistyksen esto, avaimessa on kuulemma siru, jonka tunnistaa virtalukon yläpinnalla oleva johdinkierukka ja elektroniikkalevyke, jota kutsutaan avaimen antenniksi. Minulla lukkoremontin jälkeen antenni tai joku muu elektroniikka ei tunnista auton vanhaa avainta, pitäneekö jotenkin ohjelmoida uudelleen?
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Kylläpä menee vaikeaksi Saabin kanssa. Kakkosautoksi hankin, kun aikanaan minulla oli 900-Turbo 80-luvulla ja se oli silloin autojen "eliittiä".
Ihmetyttää jos katsastusmies on väärässä ja "fooruminmiehet" oikeassa.
Meinaan käyttää auton konttorilla ja katsotaan miten käy.
Ihmettelen voiko 250 000km ajettu Saab 9-3,olla niin heikko että tälläisiä vikoja tulee.
Jos tämä on vika, niin Saab lähtee heti "kierrätykseen" ja laitan paremman ruotsalaisen, eli Volvon josta on kokemuksia yli 10-vuotta ja ei moitittavaa ole. Vaikka nyt ajelen Saksalaisella "premiummerkillä", joka toimii.
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja karihai »

Kyllä siinä on sähköinen ajonesto JA mekaaninen pakkilukko. Eli vaihdekepin pitäisi lukittua peruutus-asentoon, kun avain poistetaan virtalukosta.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jossain määrin minäkin olen pettynyt noihin 90-luvun malleihin. Taisi olla lama aika ja kaksi taloudellisesti heikkoa firmaa tekemässä halvalla uusia malleja. Eihän niiden pitkään tarvitse kestää, mutta 20 vuotta ja 200 tkm olisi sentään kohtuullista. Olen nyt harrastanut -96 ja -98 malleja ja monta yllätystä on tullut vastaan. Yksi viimeisimpiä oli että löysin etupuskurin tapaisen rakennelman kojelaudan alta, teräsrakenteita joiden pitäisi kai sitten suojata matkustajia. Auton ei ole väliä vaikka menee ruttuun tuulilasia myöten, ostaahan omistaja sitten varmemmin uuden.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Kävin katsastamassa 8.3.2017. Saabin ja läpi meni. Vaidekeppi ei lukittaudu pakille, vaikka avaimen poistaa lock asennossa(ainut asento jossa avain irtoaa lukosta). Autossa on sähköinen ajonesto, kai se näköjää riittää, kun katsastaja ei puhunut mitään pakkilukosta eikä kysellyt siitä mitään.
Olen kysynnyt asiaa ennen katsastusta 2-muulta katsatusmieheltä ja he ovat sanoneet, ei tarvi olla mekaanista lukitusta.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja anv »

Savaloja kirjoitti:Olen kysynnyt asiaa ennen katsastusta 2-muulta katsatusmieheltä ja he ovat sanoneet, ei tarvi olla mekaanista lukitusta.
Sanoisin että erikoista, mutta kait se pitää sitten uskoa
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Eli ei vaadita kahta varkaudenestotoimintoa. Ennen oli tuo vaihdelukko, mikä esti ajoonlähdön ilman avainta (paitsi pakittamalla), vaikka olisi saanut moottorin käyntiin johtoja näpelöimällä. Sitten tuli sähköinen ajonesto ja näköjään sen ohella ei vaadita enää pakkilukkoa.
Savaloja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Marras 30, 2016 19:13

Re: Saab 9-3 pakkilukon säätö?

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Katsastuksen jälkeen "verenpaineet" ovat laskeutuneet ja Saab ei mene myyntiin, kun se "leima" tuli. Pixeli vikaa toki autossa on, mutta se ei ajoa estä.
Vastaa Viestiin