Haluan laittaa nykyiseen ajoautooni lisävalot . Okei, tiedän että typerää ja turhaa, mutta uhallakin... Vakiovalot loistavat, mutta loistaviakin saa aina parantaa - sanoi Kaizenkin.
Taitaa vaan olla aika painavia kauttaaltaan nuo Xenon-lisävalot? Millaiseen kantamaan Xenon-lisävaloilla pääsee? Tuo led-lisävalo, joka oli linkissä pärjäsi TM:n testissä kelvollisesti. Kantamaa 250 m ja valokantaman leveyskin ihan kelvollinen.
Eipä nuo leditkään mitään kovin köykäisiä ole, Sae Seeker 20 n kilon kappale(TM:n mukaan) ja sitä alkaa jo miettiä puskurin muovikuoren kestävyyttä, vaikka se teline olisikin siinä 10:llä ruuvilla. Ylätuet vähintään, jotkut on rakentaneet puskurin kuoren taakse erillisen telineen, johon ns valoteline sitten pultataan kiinni. Mulla on tuossa Opelissa liikennetestiä vaille Luminalightsin Raptor X2, huomenna näkee oliko niistä mihinkään. Kaveri on laittanut omaansa Sae 210 ja poistanut niistä ledien päältä linssit, jotka aiheuttaa hajavaloa. Pitäis kysyä tarkemmin miten on sen toteuttanut. Testissa ainakin on valotehoa varsin mukavasti, eikä hintakaan nyt ole ihan järkyttävä kahden yksilön hankintaan.
Minä ole luottanut kaikissa vehkeissä -80-luvun lopulta perinteiseen bosch 190 touring -lisävaloon. Oli vuosia kaikissa testeissä testivoittaja ja erittäin hyvä valo. Nykyisessä ei ole laitettuna ainakaan vielä, kun pimeäajo rajoittuu Oulun ja Ruukin väliseen pätkään ja siinä on niin paljon liikennettä ettei juurikaan pitkiä pysty käyttämään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Mitkä sulla on lyhyet? Xenonit vai perinteiset halogeenit?
Itseä ainakin häiritsee jos valojakauma on väriltään laikukas joten valitsin perinteiset lisävalot.
Painon puolesta ovat huomattavan paljon kevyemmät, esim. https://www.hella.com/offroad/assets/me ... KI_FIN.pdf
Compactit alle 600grammaa.
Harvemmin itekkään pääsee ajeleen kilsatolkulla pitkät päällä niin pienemmän reffin valot on jees. Laaja valokuvio eikä tarvii kilsatolkulla ennen vaihtaa kun joku tulee vastaan.
Edit. Tosin nykyään saa melko valkoisiakin halogeeni polttimoitakin.
Hyvä pointti! Ksenonit on lähimmäisissä, pitkästyttävissä halogeenit. Ref. 30 ja polttimoina D35/D35+H9.
Ehkä tosiaan tuohon vakiovalojen jatkoksi sopisi paremmin ne "perinteiset".
Pitää mennä kirjaston museo-osastolle, josko löytäsi sen vanhan TM:n numeron joissa oli perinteisten halogeenien vertailu. Tuota Rallye-sarjaa joskus muistaakseni tsekkaillutkin. NBB olis toinen varmaan tosiaan kelvollinen lamppu. Sitten jompi-kumpi noista - enempiä kannata pähkiä...
Ajelin taas tossa viime to-illalla parin satkun verran kilsoja tiellä jossa ei katuvaloja ollut, jokunen vastaantuija toki. Olis ollut lisävalo mukava lisuke
Viimeksi muokannut VKe, Ma Helmi 13, 2017 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omasta kokemuksesta, kun on myyty ja asennettu lisävaloja kaikenlaisiin autoihin ja koneisiin toistakymmentä vuotta. Suosittelen NBB lisäreitä ja laadukkaita Ledivaloja tai ramppeja hyvällä takuulla, niin saa rahalle vastinetta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Minä asensin ohutlevyruuveilla. Vaihtoehtona oli niittimutterit, mutta kun ei ollut siihen tarkoitukseen käypäisiä pihtejä ja muut asennuskikat eivät tuottaneet toivottua tulosta, niin laitoin sitten ruuveilla. Alumiiniset niittimutterit oli ostettuna, mutta saahan ne vielä jälkeenpäinkin laitettua. Tahtoo vain se ohkanen puskurinkuori venyä niittiä kiristettäessä, että sinne taakse olisi hyvä saada jotain prikkaa tms niitin juureen. Todennäköisesti kesän tullen käytän puskurinkuoren irti ja pistän ne niittimutterit sinne alumiinisen tuen kanssa.