Hyvin yli kuukausi meni ilman sen kummempia ranetustarpeita. Kuitenkin kevään tullen kukkii tienvarret, ja näköjään myös ruotsalainen rauta:
Huomasin joskus viime vuonna kuskin ovessa sauman alla pientä kuprua, ja jäin seuraamaan tilannetta. Eipä sitä tullut ihan riittävän usein tiirailtua, ja kupla olikin talven aikana kasvanut ja tuo oli näkymä kun tökkäsin sitä ruuvarilla. Laiskuus palkittiin nyt sillä, että ruoste oli päässyt leviämään hieman oven ulkopellin puolelle.
Hellä laikkakäsittely:
Tämän jälkeen kevyt kittaus...
...ja hionta. Ulkopintaan jäi melko vähän kittiä hionnan jälkeen, itse asiassa kuvan jälkeen hioin vielä lisää tavaraa pois.
Varastosta löytyi Länsiautosta haettua Genuine GM spraypaikkamaalia ja -lakkaa oikealla värikoodilla. Hain sen joskus pari vuotta sitten kun ajattelin paikkailla sillä keulan kiveniskemiä. Päätin tuolloin kuitenkin lopulta maalauttaa auton keulan.
Ensin varovaisella häivytyksellä väriä pintaan, seuraavana päivänä kevyt kiillotus ja pintaan lakkaa. Lopulta tänään lakkapinnan kiillotus. Jossain meni jotain pieleen, todennäköisesti maalauksen ja lakkauksen välissä, koska kohtaan jäi selvästi sävyeroa: reuna on vaaleampi ja keskusta tummempi tuosta maalatusta kohdasta:
Itse pinnan laatuun olen tyytyväinen, eli kittaus/hionta onnistui ja lakkaus/kiillotus johti ihan hyvään lopputulokseen. Värisävykin on keskimäärin oikea, mutta epätasaisesti jakautunut
Takapuoli on riittävän hyvä, en jaksanut panostaa näkymättömiin osiin liikaa. Saa olla korjatun näköinen, kittisauma mikä kittisauma.
Täytyy nyt katsoa, josko tuon ulkopuolen koittaisi maalata vielä uudelleen ja saada aikaan tasaisempi sävy. En tiedä mikä vaikutus on sillä että väri on tällainen kameleonttiväri, joka näyttää yleensä harmaalta, mutta tietyssä kulmassa rusehtavalta. Joku perusvalkoinen olisi varmasti helpompi.
Muita ranetuksia oli sitten kesärenkaiden vaihto kolme päivää sitten. Luulin olleeni ennätysaikaisin liikenteessä, mutta muistiinpanot paljastivat, että samalla päivämäärällä 26.3. tuli vaihdettua viime vuonnakin kesärenkaat, ja vuonna 2015 päivämäärä oli 29.3. Melko tasaista suorittamista siis. Talvirenkaathan oli kauteen mennessä uudet, pintaa lähti puolisen milliä tasaisesti ja nastat kaikki tallessa. Kilsoja noin 3200.
Vaihdoin huvikseni sitten matkustajan puolen oveen itse korjaamani (ja lopulta oikein kokoamani, ks. sivut 12-14 tästä ketjusta) vanhan lukkomekanismin. Testimielessä, eli jos se toimii jatkossa ok, niin vika oli juotoksissa, jotka korjasin viime syksynä. Jos näin käy, niin täältä irtoaa myyntiin käytetty räpeltämätön matkustajanoven lukkomekanismi, joka on nyt hyllyssä vielä varalla.
Toinen tankillinen Biodieseliä meni tankkiin viime viikolla. Vielä ei ole alkanut sammal kasvaa polttoainejärjestelmässä.
PS. laittakaapa viestiä, kun googlen kuvapalvelun kuvat lakkaa taas näkymästä, niin korjaan linkit...