5 vuotta hyvin palvellut -98 9-5 2.3t 420tkm wagonimme ei mennyt enää katsastuksesta läpi, korjattavaa olisi viidensadan edestä että saisi leimasta läpi ja koska auto juo öljyä 1-2 litraa/1000 km, se vaatisi todennäköisesti lisäksi myös perusteellista koneremonttia. Tuntui että on aika hankkia "uusi" käytetty auto.
Niin paljon vanhaan malliin tykästyneenä löysin lupaavan oloisen vm. 2001 automaatti 9-5 2.3t wagonin, jolla oli ajettu 350tkm. Urheilullisen näköiseksi laitetussa autossa oli sporttialusta ja matalaprofiilirenkailla hienot vanteet. Aeron softakin siihen oli jossain vaiheessa vaihdettu. Ilmoituksessa kiinnitti huomion mahdollisuus saada "hyväkuntoiset" orkkisiskarit ja jouset asennettuna, sekä 16" saab vanteilla tyydyttävät kesärenkaat että saab 15" vanteet kohtuullisilla nastoilla kauppaan mukaan. Ajamme paljon omien ja (koira/eräily) lasten harrastuksien vuoksi huonommilla teillä ja kohtuullisesta maavarasta on tällöin hyötyä.
Myyjä oli autoliikkeen korjausmies ammatiltaan ja kovasti laittanut autoon osaa myyntiä varten. mm. Jonkin anturin (lambda ehkä) mitä en enää muista, bypassin, jarrupalat uusinut, käyttänyt öljypohjaa auki vuodon takia ja laittanut paremmat liimat, Abs-ongelma oli vasta korjattu, vaihdettu öljyt laatikkoon ja moottoriin. Auto oli vasta vuoden alussa katsastettu lähes moitteettomasti. Moottorinvikavalo kuiten palaa ja myyjän mukaan syy on sytytyksessä eikä ole vaikuttanut käyttöön, antaa sinne vikakoodia. En ollut tästä enkä pienestä öljynvuodosta huolissani, koska tiputti tipan kuulemma yössä. Myyjä vaikutti luotettavalta jo taustojenkin puolesta ja vaikka en omaa juurikaan taitoja korjata autoa eikä oikein ole ollut mahdollisuuksiakaan opetella, ajattelin että kykenen arvioimaan auton kuntoa aikaisemmalla
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Koeajossa moottori kehrää nätisti ja laatikko toimii pehmeästi, pientä kolinaa kuuluu mutta myyjä vakuutteli sen johtuvan tod. näk. koiranluusta jota ei ollut ehtinyt vaihtaa. Auto oli hyvin pesty ja puunattu ja siistin näköinen sekä ulkoa ja sisältä. Hiukan ruosteinen alusta, mutta tämän ikäisessä historialtaan etelä-suomessa elämänsä viettäneenä ymmärrettävää. Moottoritila oli aika öljyinen jakopään puolelta, mutta ei sen enempää mitä olin tottunut näkemään vanhassa autossamme niin asia ei huolettanut, olin valmistautunut että muutama satanen voisi mennä vianetsintään ja tiiviste/letku ym. mahd. korjauksiin, jotta saisi sitten hyvin kulkevan pelin taas muutamaksi vuodeksi. Myyjä epäili pienempää vikaa myös. Kauppahintakin aleni reilusti ilman sporttivanne/renkaita ja alustaa tasan kahteen tonniin.
Auto ostettiin käteiskaupalla ja tyytyväisenä ajelimme takaisin Ouluun ihaillen auton pirteätä moottoria ja mukavaa kulkua. Auto jätettiin vanhempieni kotitalon pihalle, jotta saamme vanhan auton puunattua ja tavarat tyhjennettyä. Suunnitelmana on myydä vanha auto varaosiksi jollekin harrastajalle, jobbarille kunnostettavaksi tai sitten viedä paaliin jos se ei kellekkään kelpaa. Uusi auto seisoi vajaan viikon paikallaan ja ajattelin tarkistaa että kuinka paljon se sitten oikeasti vuotaa öljyä. Sitä oli valunut melko paljon ja alusta moottorin alta oli ihan kostea. Suurin osa olikin vihreää jäähdytinnestettä, minkä vuotoa en ollut huomannut missään vaiheessa, eikä myyjä ollut asiasta maininnut sanallakaan. Kysyin asiasta ja vastasi että ei ole tarvinnut kertaakaan lisätä hänen omistusaikanaan (2 kk) Vanhassa autossa on hyvät uudet nastarenkaat peltivanteilla joten vaihdatin ne uuden auton aluvanteille ja samalla pyysin tarkistamaan vuotojen laajuuden.
Korjaajamiehen tarkastelun arvio oli että kampiakselin stefa todennäköisesti vuotaa öljyä ja sylinterikansi jäähdytinnestettä, ei voi tarkasti sanoa koska moottori oli niin sotkuinen nesteistä että vaatisi pesun ensin. Ihmetystä aiheutti myös kummallinen johtoasetelma huohottimella ja imusarjan ero vanhaan autoon. Olisikohan moottoriin tehty muutakin kuin pelkkä softaus?
Käsittäisin että Oulussa halvallakin pajalla hinta-arvio kaikkinensa on helposti 1000 euroa kansiremontista, johon vielä nuo kampiakselin stefan korjaus kulut päälle. Hihnakin on todennäköisesti myös pehmeä, yms. vielä havaitsemattomat lisäkulut päälle. Pettynyt olo on päällimmäisenä. Tiedän että saan syyttää tapahtuneesta vain itseäni, kuitenkin yksityiseltä auton ostossa taitaa olla vain perävalotakuu. Vaimokaan ei ollut kovin tyytyväinen kuullessaan tästä, koska uutta autoa ei enää ole vara ostaa. Eikä minulla ole moraalia pistää autoa eteenpäin samanlaisena pommina. Foorumia paljon lukeneena, mutta tänne koskaan kirjautumatta päätin nyt liittyä ja kysyä neuvoa. Oulun seudun alueella jos olisi joku kokeneempi harrastelija jolta saisi apua, voisi ehkä katsoa myös tuota viritelmää moottorissa. Olisimme erittäin kiitollisia.