Puslien vaihto Motonetin työkalusatsilla oli kyllä hommaa, jota mielellään teki. Ryobi laulo ja puslat vaihtu ilman ongelmia. En tiä oliko tuuria vai työkalut kunnos, mut hommas pelas niinku elokuvis. Rengas irti, pultti pois, työkalulla pusla ulos, työkalulla pusla paikalleen, vähä sorkkaraudalla avittaen pultti paikalleen ja rengas paikalleen.
Siel oli näemmä mutterilukokki, joka toisella puolella tuli palasina pois ja toisella puolella vahingos tuli paskottua mutterimopolla.
Pelkäsin sitä, että noitten kuuluis joustaa pultin kohdasta, mut WISsin mukanen momentti oli kyl sitä luokkaa (toista sataa ja asteita päälle, muistaakseni), että en pohtinu asiaa vaa kompensoittin lukon raa'alla momentilla. Jos pusla hajoaa, niin uus TRW maksaa 20e ja vaihto onnistuu vaikka kotipihas vesisateella kaljakopan päällä istuen. Olkoot.
Ei se inssi niistä takajarrulevyistä varmaan turhaan mussuttanu. Olihan ne aika karus kunnos
Nyt on takanurkis niin paljo kamaa uutta kamaa, et vois vaikka vaihtaa pellivanteet avonaisiin aluihin
Päästöongelmat johtu epäpätevästä hitsaajasta, joka ei oo jaksanu naputella Neste Oilin tynnyripeltiä ihan jokaseen mutkaan, vaan on sortunut oikaisemaan hitsaamalla siltaa. Tiätteks, hitsaa klöntin, odottaa hetken, hitsaa toisen klöntin, odottaa jne kunnes reikä on ummes. Helppoa, vaivatonta, toimivaa
Mut joo. Turus Myllysilta romahti, näemmä Piikkiös romahti sitte hitsausklönttisilta. Eli toihan siä imas ilmaa konttorin päästömittariin.
Mulla oli mielentila niin maas, että en jaksanu irrottaa omatekelettä autosta ja korjata kunnolla, vaan vedin villaa reikäpannalla. Huomatkaa ankkuripultista tehty hieno kiristin

Jos sillä leiman saa, niin riittää mulle.
Moniurahihnastaki voi sanoa, että vaihtoväli on pari vuotta. Ehkä meni jo yliajalle.
Polttoainesuodatinki vaihtu taas, viimeks etanoliin siirtyes vaihdettu. Ostin Motonetistä ja piti sit taas kasata vanhoilla tiivisteillä ja jäihän se vuotamaan. PCS on niin helppo, ku voi ostaa asennussarjan parilla eurolla kylkeen, mut en nyt jaksanu sieltä tilata.
Öljyvuodot oli sitä luokkaa, että tuli jo läiskä lattialle. Niitä tukkies (hyvä yritys heh heh) avasin venakopanki ja tää kone on kyllä todellinen karstapommi. Paaliin vaa.
En niitä jokaista vuotoa saanu paikallistettua, joten ulkoistin homman sitte hovipajalleni. Kesken matkaa moottorinvaihtovalo (sellanen punanen kannu, josta tippuu joku nestetippa) sytty ja matkahan katkes siihen. No minähän en murehdi turhia vaan kävelin lähimmälle huoltoasemalle, ostin jotain halvinta raskaskoneöljyä kolme litraa, kippasin ne koneeseen ja matka jatku.
Oikeakätinen tein itse ja säästin -ruuvaaja ku pitää oikeaa peukaloa perseessä ja vasemmalla koittaa ranettaa, niin vahinkoja sattuu. Oliko sitte venakopan tiiviste huonosti vai jäikö jakoketjun kiristin huonosti kii, en tiä eikä kiinnostakkaa, mutta 100 km matkalla oli valunu vajaa neljä litraa öljyä hippien arkea koristamaan. Hyi pois nää bensakoneet, tilalle sähköä ja polkupyöriä (niissähän muuten ketjut öljytään ihan avoimesti

hyi heitä hippejä)
Lopputulema oli se, että ne katsastuksen vaatimat öljyvuodot oli ilmeisesti about jokainen kuminen tiiviste kovettunut kivikovaksi koppuraksi. Kampiakselin stefa ja öljypumpun o-rengas näitä ajatellen vaihdettiin koneenvaihdon yhteydessä, mutta muut olivat orkkista. Joku joskus sano, et Neon koneet on luokkaa 2007 tms, eli tainnu seittemän vuoden varastointi tehdä tehtävänsä.
Noh, nyt on käsittääkseni kutakuinki kaikki tiivisteet vaihdettu paitsi kampiakselin tiiviste viä vuotaa. Tosin sitä varte pitää laatikko vaihtaa eli joskus sitte ku jollain on aikaa, viitteliäisyyttä, rahaa ja hermoja. Samalla sitte ammattilaisen hoivissa alakerran laakerit katottiin ja kiertokankien laakerit vaihdettiin. Mielessäni jo kävi vaikka mitä rumia ajatuksia, mutta kyllä mulle vakuuteltiin, ettei tää romu tän episodin takia paalikuntoseks muuttunu, joten näillä taas mennään ja muistellaan joka kerta ite ruuvates, että mihin se väite "tein itse ja säästin" oikeen perustuukaan

Niin ja samalla tietty tiivistettiin se bensansuodatin ja lohkolämmittimenki pääs oli vesitippa, eli seki on tiivistetty nyt uudestaan.
Pari viikkoa ehdein tutustua (ja rakastua) avopuolisoni V6-femmaan. Vähän se on laiska kulkija, mutta on se mukavaa kun vaihdelaatikko pelaa kuten kuuluu. Eka totinen harmillisuus iski pajalta noudon jälkeen liikkennevalois, kun V6 kehrää himoitsevasti ja taas tää Trollhättanin irvikuva säksättää ja lievä tärinä alkaa tyhjäkäynnillä.
Ajoaikaa tuli konttorilta yli vuodeks ja pohjaki on nyt niin paksus öljys, että hitsaushommia ei tartte hetkeen miettiä. Sit vain arpomaan, että onko villapaikka pakoputkes viä vuoden päästä, vai joutuuko taas joko korjaan tai ranettaan
