Uusi Saabisti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
gearbox
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2017 19:11

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja gearbox »

https://www.nettiauto.com/saab/9-5/8687770


Pitäisi diesel vaggi vaihtaa bensa-autoon. Tuollainen tuli vastaan nettiautoa selaillessa. Lueskelin täällä jonkun verran juttuja saabin omistamisen ihanuudesta,ja ilmeisesti Saabia ei siis kannata ostaa,kun hajoaa kokoajan,mutta mitäs olette mieltä linkin autosta??
automies
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja automies »

Tässäkin ketjussa on oikeastaan jo kaikki tarpeellinen lueteltu, joten en rupea toistamaan.

Tuon ilmoituksen aikaan varusteluvaihtoehdothan ovat Linear, Vector ja Aero (sekä Griffin "erikoismalli"), joten tuo katsomasi auto on keskimmäinen. Se tuo ainakin nuo paremmin muotoillut penkit, etc. Jos se olisi Linear, niin kyseessä olisi tyypillinen "Suomi-auto", harmaa auto harmaalla sisustalla ja minimivarusteilla. :(

Minun mielestäni ratkaisevaa tuossa autossa on kuinka hyvin sitä on aikuisten oikeasti pidetty ja miten sillä on ajettu. Ilmoituksen tekstille ei kannata paljon pistää painoa. Jos se tuntuu koeajolla siistiltä ja tukevalta, se on ihan potentiaalinen vaihtoehto.

Seuraavaksi kannattaa selvittää mitä korjauksia siihen on jo tehty. Mallikohtaisen osion alussa oleva UKK antaa hyvän kuvan siitä mitä asioita kannattaa tarkistaa. Jos mitään ei ole vielä korjattu, voi ainakin olettaa, että tyypilliset korjaukset ovat vuoden parin sisään tulossa.

Jos auto on asiallisessa kunnossa, se tarjoaa hyvää, lämmintä ja turvallista kyytiä vielä pitkäksi aikaa. Itselläni on samanvuotinen, tosin 190 tkm lukemalla eikä sitä ole tarkoitus vaihtaa vielä pitkään aikaan. Ja poika on jo jonossa, jos isi sattuu haksahtamaan vaihtamaan... 8)

Omasta mielestäni parasta Saabissa on se, että se "istuu käteen kuin hyvä hansikas". Se ei monessakaan suhteessa ole enää nykyautojen veroinen, mutta sillä voi huoleti heittää talvellakin kurviin T-paidassa pelkäämättä joutuvansa ojanpenkalle kiroilemaan.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JKen »

:D
"SOITATHAN NOIN TUNTIA ENNEN KUN TULET NIIN VARMISTAT MYYJÄN PAIKALLA OLON"
"SOITATHAN NOIN TUNTIA ENNEN KUN TULET NIIN VARMISTAT AUTON LÄMPIMÄKSI KÄYTÖN"
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Neukku »

JKen kirjoitti::D
"SOITATHAN NOIN TUNTIA ENNEN KUN TULET NIIN VARMISTAT MYYJÄN PAIKALLA OLON"
"SOITATHAN NOIN TUNTIA ENNEN KUN TULET NIIN VARMISTAT AUTON LÄMPIMÄKSI KÄYTÖN"
Juurikin näin.
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Neukku kirjoitti:
JKen kirjoitti::D
"SOITATHAN NOIN TUNTIA ENNEN KUN TULET NIIN VARMISTAT MYYJÄN PAIKALLA OLON"
"SOITATHAN NOIN TUNTIA ENNEN KUN TULET NIIN VARMISTAT AUTON LÄMPIMÄKSI KÄYTÖN"
"JOTTA VARMASTI EI HUOMATA VUOTAVIA VENTTIILINVARREN KUMEJA,LOPPUUN AJETTUA AHDINTA JA KULUNUTTA JAKOPÄÄTÄ JOKA RALLATTAA. :lol: oli pakko :mrgreen:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
joopajoo111
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 16:45

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja joopajoo111 »

Lainataas tätä ketjua kun tuli myös haettua Saab 9-5, tosin veljelle mutta kumminkin.

Mallia 2.0t vector wagon vm 01' missä biopower softa, ajettu 335tkm, vasta vaihdettu sytkäkasetti ja joku mitsun turbo.
Koitin googlailla ja hakea täältä foorumilta kun tuossa muutamaa juttua olisin kysellyt elikkäs:
SID ulkolämpötila näyttää 44c ja puhaltaa siis kaikilla paitsi HI asetuksilla kylmää, vissiinkin ulkolämpöanturi sökö? Missähän toi mahtanee sijaita kyseisessä pirssissä?

Tuosta oli jostain syystä apparin airbägi saabilla ohjelmoitu pois päältä, osaiskohan joku ohjelmoida sen takasin päälle?

Noita softajuttuja kans mietin että mihin rahaan mahdollisesti Hämeenlinnassa sais tehopäivitystä kun tuntui ettei löydy lainkaan vetoja alle 2500rpm.

Auto oli muuten lähes ruosteeton ja siisti, venakoppa ilmeisesti vuotanut läjäpäin öljyä mutta kai se siitä.

Uskaltaako tommosesta pirssistä toivoa jokseenkin huolettomia kilometrejä ettei tarvi olla kokoajan korjaamassa? :D

Ja vielä edittiä kun kaikki vaan puhuu että kantsii tehä se huohotinpäivitys ja tossa aikasemmin joku sano että koskee näitä ennen 03 valmistettuja autoja mutta missään ei kerrota mitä tolla meinataan et jos joku haluis selventää.
9-5 2.0t vector wagon bp 01'
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Huolettomuus riippuu ihan siitä mitä sille on jo tehty. Lueskelemalla foorumia selviää kyllä että tieto lisää tuskaa :mrgreen: Lämpötilan anturi sijainnee maskissa ja on helppo vaihtaa. Jos siinä bp-softa on niin foorumin haulla ja googlella löytyy open sid hakusanoilla juttua. Samoin haulla löytyy huohottimesta asiaa. Jos öljynmittatikunputkesta löytyy haara sivulle niin jotain päivitystä on jo tehty.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Otappa yhteyttä nimimerkkiin karg.
Muistaakseni vaikuttaa Hämeenlinnassa. Saa softattua ja muistaakseni omistaa techin.

Ihan tarkkaa paikkaa en osaa anturille sanoa mitta jossain päin etupuskuria sijaitsee.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
joopajoo111
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 16:45

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja joopajoo111 »

Jooh, kargille pistetty viestiä. Toi open sid aika mielenkiintonen kieltämättä, tarviiki tsekkaa onko toi aktivoitu tuossa vehkeessä.
Ja jooh tieto lisää tuskaa, jotenkin aloin heti epäillä että olisiko pitänyt pitäytyä vaan näissä japseissa ja hommata semmonen mutta katotaan nyt.. :D Toivottavasti ei nyt ihan susi ole, tosin toi imusihtihomma huolettaa vaikka veikkaan että autolla on jo ajettu useampi kymmentätuhatta kilsaa etanoolilla. Jakopääremppa on sitten toinen homma, mutta kaippa tolla uskaltaa ajaa lähemmäs 450tkm kerta ketjukone on.. Vai onko näillä tapana katketa ilman varoitusta?

Mutta jos jotain huonoa pitää tästä autosta sanoa niin notta on kyllä hiljanen... Vähän kun jotakin sähköpirssiä ajelis 8O Ekalla startilla pelästyin että onko se rikki :D

EDIT: Karg:illa kävästy ja saatiin heti kärryyn selvyyttä. Imukärsä vuotaa ja vanhassa softassa jotain vikaa. Huohotin yms oli uusinta mallia.
Tarvii toi imukärsä asennella uudelleen, vituttaa vaan että kuitille tehty turbon vaihto pro car centerissä muistaakseni ja asennettu vituilleen.
Nyt on paremmin jo alavääntöä mutta yläkiekoilla puuttuu voimaa kun paineet ei nouse tavoitearvoon tuon vuodon takia.

Korjataan ja tutkitaan josko alkais toimiin. Pakko myöntää että on halpaa voimaa kun yhdelle hevoselle ei tule kun vissiin 80snt :D

EDIT2: Nyt on korjattu, imukärsä aivan irti turbon laipasta... Samoten bypassin putki aivan irti.. hohhoijaa..
Kävin tossa ajelemassa mutta edelleen ei Mair = Mreq, jostain syystä nuo paineet jää alemmaksi kuin pitäisi.
9-5 2.0t vector wagon bp 01'
Jvuorens
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:39

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Jvuorens »

Kerrotaan nyt vielä omat kokemukset. Ostin femman viime lokakuussa. Oli kaikennäköstä pikkuremppaa tehty. Ei ruostetta mikä on näissä ja volvoissa aika iso plussa. 17 auton kokemuksella tähän mennessä voin kertoa, että volvo ja saappi on ainoat autot näissä ikäluokissa, jotka eivät ole läpiruostuneita ennemmin tai myöhemmin. Myyjän mukaan ei syö öljyä ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Kurkkaus konepellin alle. Kaikki näyttää hyvältä. Ei vuotaneita nesteitä ja käyntiääni nätti. Koeajolle. Ajolleen hemmetin hyvä. Biopower softa + stage 1 eli kulkuakin ihan mukavasti. Myyjälle rahat kouraan ja kotiin. 2 päivän päästä ostosta leimalle kun leima umpeen menossa. Ostopäivä oli sunnuntai, joten ei mahdollisuutta katsastaa. Myyjä olisi katsastanut maanantaina, mutta malttamattomana ajattelin, että kyllähän minä sen itsekin käyn katsastamassa kun otetaan se katsastuksen hinta huomioon kauppahinnassa. Auto ei kallis ollut. Vanha paska passatti vaihdossa ja vähän rahaa väliin. Leimakonttorilla sitten vitsailin sihteerikön kanssa, että mahtaakohan saappi mennä läpi. (Halusin uskoa, ettei ongelmia esiinny, mutta kuitenkin jotenkin varauksella) Auto nosturille ja komea lorina kävi kun öljyä valui jostain aikalailla kuin kannusta kaatamalla. No leiman autoon sain, mutta siitähän sitten se pään rapsuttelu alkoi. Nyt tähän mennessä vaihdettua osaa on. Jakopää, öljypumpun o renkaat, nokkaketjun kiristin 3 kertaan, öljypohja ja venakoppa tiivistetty uudestaan, kaasuläppäkotelon tiivisteet, kampiakselin stefa,1 turbon öljyputki, ahtopaineen magneettiventtiili, laturi, termostaatin tiiviste . Öljyähän tuo vuotaa edelleen. Seuraavaksi taitaapi olla sitten edessä kansiremontti, mutta siihen pitää vielä kerätä jonkin aikaa motivaatiota sekä pääomaa. Eli kuten olen itsekin täältä ja monesta muustakin paikasta nähnyt jonkun sanovan, niin varaa se 2 tonnia remontteihin heti alkuunsa, ellei ole esim juuri moottoriremontin läpi käynyt yksilö. Itse jos olisin tiennyt olisin maksanut autosta tonnin ja käyttänyt muutaman tonnin koneen uudelleen rakentamiseen. Ja saapin tiisiteet tuntuu olevan aivan täyttä paskaa kun ei nuo öljyt tosiaan pysy sisällä sitten millään. Mutta ajolleen on helvetin hyvä ja ohi pääsee kun tarvii. Onneksi osat eivät ole kauheen tyyriitä ja paljon on näitä autoja purussa joten käytettyinä osia saa hyvin.

Ja tuosta etanolista. Siihenhä täytyy olla sitten etanolille tehty polttoainepumppu. Etanoli kuivattaa tavalliset pumput. Kokemusta on siitäkin.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja karg »

joopajoo111 kirjoitti:EDIT2: Nyt on korjattu, imukärsä aivan irti turbon laipasta... Samoten bypassin putki aivan irti.. hohhoijaa..
Kävin tossa ajelemassa mutta edelleen ei Mair = Mreq, jostain syystä nuo paineet jää alemmaksi kuin pitäisi.
Tämähän lähti kiitämään hienosti, kun korjailtiin loputkin ilmavuodot :)
Jvuorens
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 10:39

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Jvuorens »

Missä kaikkialla oli vuotoja?
joopajoo111
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 16:45

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja joopajoo111 »

Jvuorens kirjoitti:Missä kaikkialla oli vuotoja?
Oli imukärsä silti irti vaikka asentelin alkuunsa yksikseni. Karg:in kanssa väännettiin hänen tallissaan paikalleen kahteen pekkaan niin istui paikalleen.
Ihan perse homma tehdä yksin kun tarvis melkein olla auton alla ja päällä samaan aikaan kattomassa että se v-band laippa menee suoraan..
9-5 2.0t vector wagon bp 01'
Vastaa Viestiin