Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Hei,
Saab 9.3 2.0t 2004 alkoi kovissa kiihdytyksissä nykimään nopeasti, hieman samaan tapaan, kuin olisi luistonesto toiminut. Sitten Saab jäi tielle ja hinasin lähimpään huoltoon, jossa vaihtoivat bensapumpun, mutta nykimisvika ei tuolla korjaantunut. Vein auton takaisin pajalle, mutta totesivat, ettei ole vikakoodeja ja eivät siksi tehneet mitään. Nyt olen laittanut merkille, että auto meinaa välillä nykiä myös normaaliajossa.
Sen verran olen googletellut, että sytytyspuolen ongelma tuo saattaisi olla, mutta syy saattaa olla monessa muussakin asiassa (esim antureissa), mutta eikö sytytysongelmasta pitäisi jäädä vikakoodi? Kaverillani on vikakoodilukija ja anturitietojen piirturisovellus ja vaihtelevan testiajon aikana tein nopean kiihdytyksen nastat lennellen ja pian sen jälkeen auton näyttöön tuli traction control failure -teksti, mutta ei silti vikakoodeja. Pitäisikö tuosta jäädä vikakoodi auton muistiin ja antaako tuo osviittaa, että vikakoodeja ei jostain syystä autoon jää? Autoon on historiassa edellisillä omistajilla laitettu joku map tun viritysohjelma, niin voidaanko tuommoisella ohjelmistoihin kajoamisella jotenkin estää vikakoodien muistiin jääminen?
Voiko nykiminen ja bensapumpun rikkoontuminen olla jotenkin toisiinsa sidoksissa, siis niin, että jos on sähköpuolen ongelmia, niin se olisi jotenkin rikkonut bensapumpun?
No jokatapauksessa auto ei tällä hetkellä vaikuta erityisen luotettavalta, eikä pidemmälle matkalle sillä uskalla lähteä. Lisäksi nopean kiihdytyksen nykimiset ärsyttävät. Olisiko täällä asiantuntemusta heittää valistuneita arvauksia, mikä mahtaa olla vialla ja miten vikaa etsiä.
Saab 9.3 2.0t 2004 alkoi kovissa kiihdytyksissä nykimään nopeasti, hieman samaan tapaan, kuin olisi luistonesto toiminut. Sitten Saab jäi tielle ja hinasin lähimpään huoltoon, jossa vaihtoivat bensapumpun, mutta nykimisvika ei tuolla korjaantunut. Vein auton takaisin pajalle, mutta totesivat, ettei ole vikakoodeja ja eivät siksi tehneet mitään. Nyt olen laittanut merkille, että auto meinaa välillä nykiä myös normaaliajossa.
Sen verran olen googletellut, että sytytyspuolen ongelma tuo saattaisi olla, mutta syy saattaa olla monessa muussakin asiassa (esim antureissa), mutta eikö sytytysongelmasta pitäisi jäädä vikakoodi? Kaverillani on vikakoodilukija ja anturitietojen piirturisovellus ja vaihtelevan testiajon aikana tein nopean kiihdytyksen nastat lennellen ja pian sen jälkeen auton näyttöön tuli traction control failure -teksti, mutta ei silti vikakoodeja. Pitäisikö tuosta jäädä vikakoodi auton muistiin ja antaako tuo osviittaa, että vikakoodeja ei jostain syystä autoon jää? Autoon on historiassa edellisillä omistajilla laitettu joku map tun viritysohjelma, niin voidaanko tuommoisella ohjelmistoihin kajoamisella jotenkin estää vikakoodien muistiin jääminen?
Voiko nykiminen ja bensapumpun rikkoontuminen olla jotenkin toisiinsa sidoksissa, siis niin, että jos on sähköpuolen ongelmia, niin se olisi jotenkin rikkonut bensapumpun?
No jokatapauksessa auto ei tällä hetkellä vaikuta erityisen luotettavalta, eikä pidemmälle matkalle sillä uskalla lähteä. Lisäksi nopean kiihdytyksen nykimiset ärsyttävät. Olisiko täällä asiantuntemusta heittää valistuneita arvauksia, mikä mahtaa olla vialla ja miten vikaa etsiä.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Kurkistapas kaasuläppäkoteloon, voisi olla, että on likaantunut. Puhdistuskin voi auttaa, mutta uusi on aina uusi.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Eka veikkaukseni olisi viallinen sytytyspuola. Eipä omastani tullut vikakoodia, vaikka viallisuuden pysty jopa kuulemaan Viallisesta puolasta kuulu ylimääräisiä "läpilyöntiääniä".
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Maptunin softat ei poista vikakoodien muistiin jääntiä eikä blokkaile pois varoitusjärjestelmiäkään niin sen puoleen ei huolta. On ihan arvostettu kunnollinen virityspaja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Kannattaa kurkata myös että tulpat ovat oikeat. Jos tulpat ovat mitään muuta kuin:
NGK BKR7ESC-11 tai NGK PFR6T-10G
niin ne ovat väärät ja aiheuttavat varmasti pätkimistä ja nykimistä.
NGK BKR7ESC-11 tai NGK PFR6T-10G
niin ne ovat väärät ja aiheuttavat varmasti pätkimistä ja nykimistä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Korjataan sen verta että uusin tulppasuositus on PFR6D-10G myös biopoweriin. Tuota laitettiin kaikkiin tehtaalta lähteneisiin 2008+ vuosimalleihin myös biopowereihin. 120 thk noilla tulpilla ja mitään eroa en huomannu kun uudet vastaavat sinne laitettiin toimii varmasti.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Korjataan sen verta että ei. Biopower moottoreissa edelleen suosituksista huolimatta kannattaa käyttää kuparikärkistä perustulppaa jota vaihdetaan hieman useammin. Pitkillä tulpanvaihtoväleillä pilaa ainoastaan sytytyspuolat, toki jos haluaa niitä puolia jatkuvasti vaihdella niin mikäs siinä.. Jokainenhan toki tekee niinkuin haluaa. Tietääkseni platina ei edelleenkään ole etanoliyhteensopiva materiaali ja se platinatulpan terävä ja kuuma pistemäinen kärki voi aiheuttaa esidetonaatiota tehokkaammissa moottoreissa. Vakioissa voi vaikka toimiakkin jotenkin, mutta silti biopowereihin kuparikärkiset tulpat.
NGK PFR6D-10G toimii vain ja ainoastaan B207 bensiinimoottoreissa 2008-> sitä ei saa laittaa 2003-2007 malleihin, tai saa jos haluaa moottorin jonka sytytys ei toimi niinkuin sen on suunniteltu. Vastaavasti PFR6T-10G joka on 2003-2007 ei toimi 2008-> oikein. Näitä on ollut useita tapauksia joisssa em. tulpat on laitettu ristiin ja ihmetelty toimintahäiriöitä.
Kuparikärkinen, perinteinen BKR7ESC-11 soveltuu ja toimii kaikissa B207 moottoreissa vuosimallista riippumatta. Niin bensiinillä kuin etanolilla.
NGK PFR6D-10G toimii vain ja ainoastaan B207 bensiinimoottoreissa 2008-> sitä ei saa laittaa 2003-2007 malleihin, tai saa jos haluaa moottorin jonka sytytys ei toimi niinkuin sen on suunniteltu. Vastaavasti PFR6T-10G joka on 2003-2007 ei toimi 2008-> oikein. Näitä on ollut useita tapauksia joisssa em. tulpat on laitettu ristiin ja ihmetelty toimintahäiriöitä.
Kuparikärkinen, perinteinen BKR7ESC-11 soveltuu ja toimii kaikissa B207 moottoreissa vuosimallista riippumatta. Niin bensiinillä kuin etanolilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Niin siis PFR6D-10G on juuri se oikea tulppa bensakoneiseen 9-3 myös 07 ja vanhempiin uusimman suosituksen mukaan. Eihän tuota toista tulppaa jossa T kirjain ole edes saanut vuosiin saabilta.
2008 tuli käyttöön NGK PFR6D-10G, joka korvasi myös samalla aikaisemman T koodisen tulpan. Etuina tasaisempi palotapahtuma ja pienenpi polttoaineen kulutus. Itse menen tehtaan suosituksen mukaan (joka tosin meni konkurssiin ehkä tässä tulppa muutoksessa syy? ), mutta jokainen omalla tavalla.
Biopowereissakin suositellaan käyttämmän tuota D koodista tulppaa moottorinumerosta 11765305 alkaen...
Omasta kokemuksesta voin vielä sanoa, että omassa 07 olis T koodiset tulpat uutena ostettaessa 120 thk huollossa D koodiset tilalle ja samoin 240 tkm huollossa. kestää ongelmitta tuon 120 tkm ja mitään käytännön eroa en huomannu kun uudet oli vaihdettu. Kohta 290 tkm mittarissa ja puolat on orkkikset ei nekään ole mihkään hajonnut. Luultavasti tehdaskin on joskus aikoinaan jotain testejä tehnyt kun on suositukset antanut. Miksi se moisia antaisi, jos tulpat ei muka toimisi ja puolat hajoavat niillä?
2008 tuli käyttöön NGK PFR6D-10G, joka korvasi myös samalla aikaisemman T koodisen tulpan. Etuina tasaisempi palotapahtuma ja pienenpi polttoaineen kulutus. Itse menen tehtaan suosituksen mukaan (joka tosin meni konkurssiin ehkä tässä tulppa muutoksessa syy? ), mutta jokainen omalla tavalla.
Biopowereissakin suositellaan käyttämmän tuota D koodista tulppaa moottorinumerosta 11765305 alkaen...
Omasta kokemuksesta voin vielä sanoa, että omassa 07 olis T koodiset tulpat uutena ostettaessa 120 thk huollossa D koodiset tilalle ja samoin 240 tkm huollossa. kestää ongelmitta tuon 120 tkm ja mitään käytännön eroa en huomannu kun uudet oli vaihdettu. Kohta 290 tkm mittarissa ja puolat on orkkikset ei nekään ole mihkään hajonnut. Luultavasti tehdaskin on joskus aikoinaan jotain testejä tehnyt kun on suositukset antanut. Miksi se moisia antaisi, jos tulpat ei muka toimisi ja puolat hajoavat niillä?
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Väärät tulpathan siellä oli, vaihdoin käsikirjan suosittelemiin, mutta ongelmat eivät kadonneet.
Tosin kun ajattelee sitä pätkimisen käytöstäkin, eli voi ajaa millä kierroksilla tahansa, niin toimii lähes poikkeuksetta ok, mutta kun antaa moottorin vetää kunnolla, eli päälle 2000 kierrosta ja kaasupedaali tarpeeksi alhaalla, jotta moottorilta vaaditaan vääntöä, niin silloin se pätkiminen poikkeuksetta tulee. (nykyään tuota pientä empimistä tapahtuu toisinaan myös rauhallisemmassa ajossa, mutta harvoin) Tuo käytös ei mielestäni välttämättä viittaa sytytykseen. Voisiko olla, että joko ilmaa tai bensaa ei virtaa tarpeeksi? Ja minkälaisista merkeistä tämän voisi päätellä ennen kuin alkaa tekemään lisää toimenpiteitä autolle?
Pitää alkaa selvittämään tuota heitettyä kaasuläppäkoteloa, mistä se löytyisi. En ole siis moottoreiden/autojen kanssa paljoa puuhannut.
Tosin kun ajattelee sitä pätkimisen käytöstäkin, eli voi ajaa millä kierroksilla tahansa, niin toimii lähes poikkeuksetta ok, mutta kun antaa moottorin vetää kunnolla, eli päälle 2000 kierrosta ja kaasupedaali tarpeeksi alhaalla, jotta moottorilta vaaditaan vääntöä, niin silloin se pätkiminen poikkeuksetta tulee. (nykyään tuota pientä empimistä tapahtuu toisinaan myös rauhallisemmassa ajossa, mutta harvoin) Tuo käytös ei mielestäni välttämättä viittaa sytytykseen. Voisiko olla, että joko ilmaa tai bensaa ei virtaa tarpeeksi? Ja minkälaisista merkeistä tämän voisi päätellä ennen kuin alkaa tekemään lisää toimenpiteitä autolle?
Pitää alkaa selvittämään tuota heitettyä kaasuläppäkoteloa, mistä se löytyisi. En ole siis moottoreiden/autojen kanssa paljoa puuhannut.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
On mahdollista että väärät tulpat ovat voineet rikkoa puolat, tai sitten puola/t ovat vain tulleet tiensä päähän. Onko katsottu testerillä että antaako joku tietty sylinteri missfireä? Tällöin vian voisi paikallistaa siihen tiettyyn sylinteriin ja vaihtaan sen sylinterin puolan. Jos sieltä löytyy sellainen pätkivä puola niin senhän voi siirtää toiseen sylinteriin ja katsoa siirtyykö missfiret sinne. Jos siirtyy niin tällöin kyseinen puola on viallinen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Kuulostaa edelleen puolavialta, Pakarilla hyvät ohjeet. Toinen vaihtoehto on vaihtaa puolat tilapäisesti toisesta autosta omaasi. Varapuolan hankintakaan ei ole pahitteeksi enemmän ajetulla autolla.
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Kaasuläppäkotelo-oireet ainakin itsellä olivat juurikin tuon kaltaiset. Kaasun painallus vastasi ikään kuin pienellä viiveellä. Kotelon ei tarvitse kovinkaan likainen. Riittää, että läppä ei pääse TÄYSIN vapaasti liikkumaan. Itsellä puhdistus auttoi noin vuoden ajan, mutta sitten täytyi vaihtaa uusi kotelo. Puhdistushommaan löytyy kyllä netistä ohjeita, jos vähän googlettelee. Vaikein homma on saada iso kumiletku irti läppäkotelosta. Vuosi sitten ylivoimaisesti halvin läppäkotelo löytyi englannista Neobrossilta.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Sytytyshäiriöt tuntuu yleensä pienenä tärinänä samalla, kun meno puutuu. Tech2 tai vastaava testeri auttaa selvittelyssä juurikin kuten Pakari ohjeisti. Kulunut tai likainen kaasuläppä voi tehdä just semmosta heijaamista. Omasta aerostani poistui epätasainen meno uudella kaasuläppäkotelolla. Vanhassa kaasuläppäkotelossa läpän akselissa oli selvää klappia. Puhdistelu ei auttanut siinä tilanteessa.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Minun autossa rikkinäinen magneettiventtiili aiheutti pätkimistä. Turbon päällä oleva. Antoi läpi runkoon sähköä. Voi olla varmaan se muovisuojan alla olevankin. Voisi toki olla noissa aiemmin mainituissa puolissakin vikaa. Virisoftan asennuksen jälkeen antautuivat minullakin puolat. Jos ne on vaihdettu joskus, niin niissä on mustat kannet.
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Tuossa pääsiäisen kotimatkalla alkoi nykimään kun laitoin lämän tiskiin. Onneksi tulin pinta kaasulla kun oli noita pakukyttiä matkalla
Eli kun kyseiset puolat kun vaihtaa niin pitäisi ongelma kadota? (äskettäin etanooli konversio tehty)
Saakohan näitä jostain klubi alennuksella halvemmalla?
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 03-10.html
Eli kun kyseiset puolat kun vaihtaa niin pitäisi ongelma kadota? (äskettäin etanooli konversio tehty)
Saakohan näitä jostain klubi alennuksella halvemmalla?
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 03-10.html
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-