Punaisen Satkun siistiminen jatkui taas viikonloppuna. Keskuslukon yksikkö tuli vaihdettua. foorumilta kyselin neuvoa, miten tuo pötikkä oikein irtoaa paikoiltaan. Kyllähän se sitten lopulta tuli riittävästi esiin kun vaan uskalsi kammeta lämmityskanavaa riittävästi alemmas. Olin jo aikaisemmin hankkinut tuon keskusyksikön ja se on ilmeisesti hieman vanhempaa mallia. Auton alkuperäisessä on tuollainen klipsikiinnitys, mitä varaosassa ei ollut. Johdot menivät kyllä paikoilleen ihan ongelmitta.
Tuon ohajusboksin vaihdolla keskuslukko heräsi henkiin! Tosin apparin puolen oven lukkosolenoidi ei toiminut, joten sitä piti vielä erikseen tutkia. Solenoidi ei päästänyt inaustakaan, kun testasin auton lukkoja. Minulla ei ollut mitään käsitystä, mitä tuolta sisältä paljastuu.
Solenoidiboksin saa auki, kun vaan varovasti kampeaa koteloa saumastaan. Muovi oli yllättävän pehmeää ja tahtoi helposti repeytyä, eli varovasti piti edetä! Sisällä olevia johtoja pitää myös yrittää varoa. Itse onnistuin toista johtoa vähän nirhaisemaan, mutta sen sai eristysteipillä kuntoon, kun karvoja ei kuitenkaan mennyt poikki. Moottorihan tuolla on ihan simppeli sähkömoottori ja mikäli se menee rikki, uskoisin, että elektroniikkaliikkeistä saa tilalle aivan vastaavan. Tässä tapauksessa moottori kuitenkin toimi ja boksi oli muutenkin sisältä aivan puhdas -eli ei merkkejä kosteudesta tai likaantumisesta. Lopulta ongelman aiheutti vain pahasti hapettunut liitin solenoidin ja oven johtojen välillä. Liitin oli todella kovasti jässähtänyt enkä meinannut saada sitä millään auki. Avasin liittimen johtojen vedonpoistajat ja riuhtaisin kunnolla, jolloin pistokkeet irtosivat vihdoin! Eikä johdotkaan menneet poikki
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Boksia kasatessani laitoin saumaan Sikaflexiä ja varmistin pitävyyden vielä nippusiteellä. Toivotaan, että pysyy kasassa!
Nyt sitten toimii keskuslukko -tosin takakontin lukko tahtoo vieläkin takellella. Auringonpaisteessa lukko toimii, mutta illan viiletessä se alkoi taas jumitella. Pitänee tuo lukko vielä irrottaa ja purkaa mekanismi osiin ja puhdistaa ja voidella kunnolla. Mikähän tuohon olisi hyvä rasva? Olen nyt käyttänyt silikonirasvaa, kun sitä suositellaan paikkoihin, joissa on muovi- ja metalliosia. Aika hyvin tuo tuntuu toimivan, mutta ehkä aavistuksen ohuelta vaikuttaa tuohon lukkomekanismiin. Tuntuu, että vähän paksumpi voiteleva kalvo pitäisi liukuvien osien väliin saada. Tietääkö joku peräti, mitä rasvaa tuolla on alun perin käytetty?
Aloittelin myös jarruremppaa. Auton edelliseen katsastukseen oli tullut merkintä huonoista jarruletkuista. Sekä taka-akselille menevissä että molempien etupyörien letkuissa oli pinnassa murtumia ja punoksetkin näkyivät muutamassa kohdassa. Ajattelin, että aloitan hommat taka-akselin letkuista, kun arvelin sen olevan ikävin homma. Niinhän ne letkut olivat ruostuneet kiinnikkeistään niin pahasti, ettei niitä saanut irti kuin sahaamalla poikki.
Nuo letkut on kiinnitetty muttereilla taka-akseliin ja juuri nuo mutterit olivat niin heikossa hapessa, että eivät lähteneet auki ilman radiakaaleja toimenpiteitä. Onneksi sian hankittua sopivalla 1mm nousulla olevat mutterit sunnuntaina, niin sain osat paikoilleen. Seuraavaksi sitten käyn keulan kimppuun, jossa täytyy myös nuo jarruletkut vaihtaa. Samalla menevät vaihtoon myös alatukivarret. Sitten olisi enää käsijarrun korjaus/säätö, että auto olisi leimakunnossa. Kaunishan se ei ole vielä katsella, mutta kunhan tuon nyt saa ajokuntoon, niin voin alkaa sitten siistiä ulkopintaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)