900 käyntiongelmaa
900 käyntiongelmaa
Morjesta,
Potilaana 900 '88 Pierburgilla.
Taustoja:
Leima loppunut alkuvuonnaa 2015 ja siitä seissyt viime kuuhun saakka, jolloin minusta tuli omistaja ja ajelin Saabin hymy korvissa kotio.
Tuolloin auto ei käynnyt tyhjää ilman ryyppyä, mutta ajattelin sen johtuvan epäpuhtauksista kaasarissa.
Viime viikolla avasin Pierburgin, putsasin, vaihdoin uuden neulaventtiilin ja tiivisteet. Säädin kohon 8mm tiivistepinnasta ja jettiventiilin 2,5mm.
Remontin jälkeen alkoi käymään hienosti, niin kuin pitääkin. Eilen vaihdoin koneeseen virranjakajankannen, pyörijän ja tulpat, kun ei ollut tietoa koska vaihdettu. Näidenkin jälkeen toimi hienosti.
Tänään sitten kun aloin vaihtamaan moottori öljyä ja suodatinta. Kun sain öljyt koneeseen laitoin hetkeksi käyntiin ja tuolloin toimi vielä hienosti. Sammutin auton ja katsoin mittatikkua, jonka jälkeen lisäsin hieman öljyä. Tämän jälkeen käynti hukkui. Käy epätasaisesti jos käy ja ilman ryyppyä ei ollenkaan. Kun saa jotenkuten käymään ei vastaa juurikaan kaasuun. Käytin kaasuttimen vielä pariin otteeseen auki, suotta. Ei ollut likaa tai muutakaan epämääräistä. Tuntuu kuin bensaa ei saisi tarpeeksi? Voisiko bensapumppu olla lopun edellä?
Tuolla öljyn vaihdolla ei nyt varmaankaan ole tekemistä käynnin kanssa (ainakaan Volvo -miehen logiikalla), mutta jännä että vika ilmeni heti tuon jälkeen.
Mikähän voisi tälläisen käytöksen aiheuttaa?
Potilaana 900 '88 Pierburgilla.
Taustoja:
Leima loppunut alkuvuonnaa 2015 ja siitä seissyt viime kuuhun saakka, jolloin minusta tuli omistaja ja ajelin Saabin hymy korvissa kotio.
Tuolloin auto ei käynnyt tyhjää ilman ryyppyä, mutta ajattelin sen johtuvan epäpuhtauksista kaasarissa.
Viime viikolla avasin Pierburgin, putsasin, vaihdoin uuden neulaventtiilin ja tiivisteet. Säädin kohon 8mm tiivistepinnasta ja jettiventiilin 2,5mm.
Remontin jälkeen alkoi käymään hienosti, niin kuin pitääkin. Eilen vaihdoin koneeseen virranjakajankannen, pyörijän ja tulpat, kun ei ollut tietoa koska vaihdettu. Näidenkin jälkeen toimi hienosti.
Tänään sitten kun aloin vaihtamaan moottori öljyä ja suodatinta. Kun sain öljyt koneeseen laitoin hetkeksi käyntiin ja tuolloin toimi vielä hienosti. Sammutin auton ja katsoin mittatikkua, jonka jälkeen lisäsin hieman öljyä. Tämän jälkeen käynti hukkui. Käy epätasaisesti jos käy ja ilman ryyppyä ei ollenkaan. Kun saa jotenkuten käymään ei vastaa juurikaan kaasuun. Käytin kaasuttimen vielä pariin otteeseen auki, suotta. Ei ollut likaa tai muutakaan epämääräistä. Tuntuu kuin bensaa ei saisi tarpeeksi? Voisiko bensapumppu olla lopun edellä?
Tuolla öljyn vaihdolla ei nyt varmaankaan ole tekemistä käynnin kanssa (ainakaan Volvo -miehen logiikalla), mutta jännä että vika ilmeni heti tuon jälkeen.
Mikähän voisi tälläisen käytöksen aiheuttaa?
Re: 900 käyntiongelmaa
Irtosiko sammutussolenoidista johto öljynsuodattimen suunnalla ropaillessa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 käyntiongelmaa
Jos sammutussolenoidi on se mikä on imusarjan pohjassa, niin siinä on johto paikallaan.jus kirjoitti:Irtosiko sammutussolenoidista johto öljynsuodattimen suunnalla ropaillessa?
Kävin taas äsken kokeilemassa, kävi hetken ihan siivosti, mutta sammui melkein heti kun polkaisi kaasua. Bensan puutetta?
Re: 900 käyntiongelmaa
Onko bensa vuodelta 2015?
Re: 900 käyntiongelmaa
Menihän öljykorkki/mittatikku kunnolla paikoilleen?
Re: 900 käyntiongelmaa
On. Seassa 10L tuoretta. Meinasin seuraavaksi koittaa laittaa pumpun imemään kannusta ''uutta'' bensaa.Risto kirjoitti:Onko bensa vuodelta 2015?
Kyllä. Vaikuttaako jotenkin jos ei ole kunnolla?Mvs kirjoitti:Menihän öljykorkki/mittatikku kunnolla paikoilleen?
Re: 900 käyntiongelmaa
Ei ollut vaikutusta ''uudella'' bensalla.
Kuuluisiko bensapumpun rykiä jatkuvalla syötöllä bensaa ulos? Otin letkun irti pumpun jälkeen ja aika vaisusti ruikkii...
Mulla on pumpun kansi ruuveilla kiinni. Löytyykö sieltä mitään suodatinta?
Kuuluisiko bensapumpun rykiä jatkuvalla syötöllä bensaa ulos? Otin letkun irti pumpun jälkeen ja aika vaisusti ruikkii...
Mulla on pumpun kansi ruuveilla kiinni. Löytyykö sieltä mitään suodatinta?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: 900 käyntiongelmaa
Aika reippaasti tuli bensaa, kun mulla oli paluuletku laitettu astiaan, ei voinut kauaa käyttää. Itse ainakin avaisin pumpun, kun saa auki. Voi olla roskaa läppien välissä, jos ei suodattimessa. Suodattimen kun laittaa letkujen väliin niin näkee siitä aika hyvin tuleeko bensaa. Siinä putkiyhteessä kaasarissa, johon bensa tulee, on kanssa sihti.
Re: 900 käyntiongelmaa
Filtteri mulla oli tuossa välissä, mutta otin pois vikaa etsiessä. Ja bensaa tosiaan tulee startatessa, mutta mielestäni hieman huonosti...Saap askia kirjoitti:Aika reippaasti tuli bensaa, kun mulla oli paluuletku laitettu astiaan, ei voinut kauaa käyttää. Itse ainakin avaisin pumpun, kun saa auki. Voi olla roskaa läppien välissä, jos ei suodattimessa. Suodattimen kun laittaa letkujen väliin niin näkee siitä aika hyvin tuleeko bensaa. Siinä putkiyhteessä kaasarissa, johon bensa tulee, on kanssa sihti.
Pumppua kävi ottamassa auki sen verran, että näin että kalvo on ehjä. Pitää katsoa tarkemmin kunhan sade lakkaa...
Edit: Pumppu oli puhdas ja kalvo ehjä.
Koitin avata sitä purnukkaa mistä on lähdöt paluulle ja kaasarille, mutta en saannut kuin pieniä paloja pois kannesta
Noh, koitin sitten ilman sitä purnukkaa, eli suoraan letku pumpulta kaasarille.
Lähti käyntiin ja kävi siivosti käymään ja otti hieman paremmin kaasuakin (meinaa tosin tukehtua kun paluu ei ole käytössä).
Mitä tästä voidaan päätellä? Purnukka tukossa?
Re: 900 käyntiongelmaa
Ongelma on nähtävästi ratkaistu!
Toisen ruotsalaismerkin osista löytyi vastaava ''purnukka'' kuin Saabissa. Laitoin paikalleen ja nyt Saabbi käy taas hienosti ja ottaa kierroksiakin.
Nyt vaan uusi Saabin purkki etsintään.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille!
Toisen ruotsalaismerkin osista löytyi vastaava ''purnukka'' kuin Saabissa. Laitoin paikalleen ja nyt Saabbi käy taas hienosti ja ottaa kierroksiakin.
Nyt vaan uusi Saabin purkki etsintään.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 käyntiongelmaa
mä korvasin eräästä vm86 kaasari satkusta sen ihan t-haaralla. toimi moitteetta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 käyntiongelmaa
Hyvä tietää, käyn kuitenkin katsomassa jos tos romiksel Portsillassa olisi tommonen.nalleolut kirjoitti:mä korvasin eräästä vm86 kaasari satkusta sen ihan t-haaralla. toimi moitteetta.
Re: 900 käyntiongelmaa
Tämä kiinnostaisi tietää että miten tuo mittatikku vaikuttaa käyntiin?Ville- kirjoitti:Kyllä. Vaikuttaako jotenkin jos ei ole kunnolla?Mvs kirjoitti:Menihän öljykorkki/mittatikku kunnolla paikoilleen?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 käyntiongelmaa
ei se kaasarikoneessa vaikuta mitenkään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 käyntiongelmaa
1986 ysisatku kävi todella huonosti,kun meni vahingossa mittatikku huonosti paikalleen.