Öljynpaineet
Öljynpaineet
Kansiremonttia V4 tehdessä huomasin ettei vasemman sylinrerikannen venttiilikoneistolle juurikaan noussut öljyä.
Toisellekin puolelle tulee aika kehnosti.
Ö-pumppu finalissa???
Millaisella paineella sitä kuuluu kanavista nousta startilla moottoria pyörittäessä? Noin kuvannollisesti.... Kiitos.
Toisellekin puolelle tulee aika kehnosti.
Ö-pumppu finalissa???
Millaisella paineella sitä kuuluu kanavista nousta startilla moottoria pyörittäessä? Noin kuvannollisesti.... Kiitos.
Saab 96. Vm.1973
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Öljynpaineet
Sitä pittää tarttailla aika pitkään jos kaikki kanavat kuivana. Puol tunttia meni mulla tartilla pyöritellen ennen ku rupes kunnolla tulemaan. Ota tulpat irtia ja tarttaa sitten. Pyörii rivakammin.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Öljynpaineet
Ja jos sulla löytyy vanhaa virranjakajaa niin ottaa siitä akselin ja pyörittää virranjakajan aukosta porakoneella suoraan öljypumppua .
Re: Öljynpaineet
Juu näin aionkin tehdä että pyöritän jakajan reijästä ö-pumpun käyttöakselia poralla.
Kun näin teen pitäiskö öljyn ns. pulputa kunnolla kanavista tai vaikka suihkuta ?
Kun näin teen pitäiskö öljyn ns. pulputa kunnolla kanavista tai vaikka suihkuta ?
Saab 96. Vm.1973
Re: Öljynpaineet
tuskinpa enää tulee juuri mitään jos laakerit kuluneet ja jölypumppu huono, yhtä ei kannata uusia vaan pitäisi tehdä kokonaiskattava remontti
joka taasen on gallista
joka taasen on gallista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Öljynpaineet
Itellä tuossa vaihoin just kuuppaan "ehjän" alakerran, ja siinä oli kans vähän öljysäätöjä ennenkö lykästi. Öljypumpun akseli väänty semmoselle tiukalle saunakauhakierteelle, kunnes katkesi. Tai tämän siis huomasin tapahtuneen kun paineet ei noussu. No, kone uudestaan irti, öljypumppu varalohkosta ja taas tutustumaan aiheeseen. Aikansa (varmaan pari minuuttia) kun pyörittelin kuuden millin pitkällä hylsyllä porakoneella akselia, se vihdoin rupes ylipäätään virtaamaan (oli varmaan alkuun vaan ilmaa siellä pumpussa), ja siitä jonkun ajan päästä nousi kanteenkin. Mulla oli koneistot siinä paikallaan, niin kuvailisin että tursui nätisti sieltä mekanismien välistä. Ei voinu suihkuamisesta puhua, mutta näytti ihan voitelevalta kumminkin
Eeppo
Eeppo
Re: Öljynpaineet
Minullaa ainakin öljyt nousivat pumppua pyörittäessä suunnilleen niinkuin vanhan miehen hepinpäästä valuu eli ei mitään dramaattista suihkuamista . Joskus on käynyt niin , etteivät ne laakerin reiät sieltä , mistä öljyn pitäisi nousta , olleet "kunnolla" jostain syystä ja tehtiin kaasuhitsauspuikon päähän ikäänkuin teroitettu taltta , jolla porattiin reiät kunnolla auki . Toivottavasti auttaa tämä neuvo . PS Jos joku nyt kysyy mistä minä tiedän miten vanhalta jne .... niin olen jo sen verran vanha , että tiedän ihan iteeee
Re: Öljynpaineet
Nyt jäi hieman epäselväksi että mistä laakerista se öljy nousee.
Onko se kampiakselilta vai nokka-akselilta?
Mulla oli aikoinaan Amerikan Ford. Siinä oli 390cid V8 FE-motti. Ns.isolohko jossa oli samantyyppinen venttiilikoneisto kuin tässä Saapin kikkareessa.
Siinä öljynkierto oli toteutettu niin että öljy nousi ensin venttiilikoneistolle ja viimeiseksi kampiakselille. Ja se on huono ratkaisu. Myöhemmissä samantyyppisissä FE-moteissa se oli muutettu kiertämään ensin kampiakselille ja siittä ylöspäin.
onko tietoa että miten tässä V4 motissa öljynkierto menee?
Onko se kampiakselilta vai nokka-akselilta?
Mulla oli aikoinaan Amerikan Ford. Siinä oli 390cid V8 FE-motti. Ns.isolohko jossa oli samantyyppinen venttiilikoneisto kuin tässä Saapin kikkareessa.
Siinä öljynkierto oli toteutettu niin että öljy nousi ensin venttiilikoneistolle ja viimeiseksi kampiakselille. Ja se on huono ratkaisu. Myöhemmissä samantyyppisissä FE-moteissa se oli muutettu kiertämään ensin kampiakselille ja siittä ylöspäin.
onko tietoa että miten tässä V4 motissa öljynkierto menee?
Saab 96. Vm.1973
Re: Öljynpaineet
Jos nyt oikein muistan sen kaavion, niin sihdiltä pumpulle, pumpulta suodattimeen, suodattimelta kanavaan, joka jatkuu aina öp-anturille asti, tuo kanava sitten haarautuu kampuralle, tasapainoakselille, nokalle ja venttiilikoneistoille. Sieltä sitten valumalla vielä voitelee nostajat tullessaan.
Tarkistan kuvan vielä muistaessani joskus.
Eeppo
Tarkistan kuvan vielä muistaessani joskus.
Eeppo
Re: Öljynpaineet
Taitaa nousta tasapainoakselin laakereilta .
Re: Öljynpaineet
Nokka-akselin keskilaakerilta lähtee kanavat keinuvipuakseleille. Ilman tulppia tartilla pyöritettäessä mielestäni "tursua"
kuvaa parhaiten öljyn tuloa keinuille. Hyvä kuntoisessa moottorissa.
kuvaa parhaiten öljyn tuloa keinuille. Hyvä kuntoisessa moottorissa.
Re: Öljynpaineet
Laitoin 5w-40 synteettiset ölpät niin johan alkoi tursuta.
Taitaa pumppu olla vähän iltapäivän puolella. Kiitos vastauksista.
Taitaa pumppu olla vähän iltapäivän puolella. Kiitos vastauksista.
Saab 96. Vm.1973
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Öljynpaineet
Mitä öljyä laitoit?
Eikös näissä pitäisi käyttää öljyä jossa olisi sitä sinkkiä (zddp) tarpeeksi?
Ite ostin sellasta lisäainetta mikä sekotetaan öljyn sekaan.
Eikös näissä pitäisi käyttää öljyä jossa olisi sitä sinkkiä (zddp) tarpeeksi?
Ite ostin sellasta lisäainetta mikä sekotetaan öljyn sekaan.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Öljynpaineet
Sinkki aiheesta on monenlaista tietoa, riippuu mistä kysyy. Tunnetun öljy-yhtiön öljyvalitsin suosittaa osasynteettistä 5w - 40 öljyä.
Tekninenneuvonta sanoi, että sinkki on korvattu jollain muulla aineella. Ota näistä selvää..
Ite olen käyttänyt Mineraaliöljyä 10w-40 tai 15w-40. Ei ainakaan venttiilivälyksissä tapahdu mitään muutosta.
Tekninenneuvonta sanoi, että sinkki on korvattu jollain muulla aineella. Ota näistä selvää..
Ite olen käyttänyt Mineraaliöljyä 10w-40 tai 15w-40. Ei ainakaan venttiilivälyksissä tapahdu mitään muutosta.