9-3 tuplaputkisto + Stage 3

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Happo
"Turbo"
Viesti:

9-3 tuplaputkisto + Stage 3

Viesti Kirjoittaja Happo »

Suunnitelmissa olis laittaa tuplaputkisto ja Stage 3 autooni. Olen varmistanut viripajoilta, että putken haaroittaminen ei haittaa, kunhan vain downpipe on virisarjaan sopiva. Haaroitus putkistoon siis downpipen jälkeen.

Kysymyksiä:

Voiko downpipen tehdä itse vai kannattaako ostaa valmiina pakettina? Trionic 7 siis kyseessä.

Miten putkiston koko? Downpipe 3" ja sen jälkeen 2,5" voisi olla tähän toimiva ratkaisu?

Auton pohjassa takaoikealla on hinausta varten iso koukku hitsattu runkopalkkiin ja se pitää poistaa putkiston tieltä. Eihän tuommoinen ole mitenkään pakollinen esim. katsastuksessa? Täytyy varmaan jokatapauksessa laittaa joku korvaava koukku kaiken varalle... :?

Onko teillä ollut katsastuksessa ongelmia viriputkistojen suhteen? Lueskelin lakipykäliä netistä (http://www.finlex.fi) ja niiden mukaan putkiston saa kahdentaa kunhan vaan meteli pysyy kurissa.

Ja sitten hyviä vinkkejä, miten tehdä takahelmaan kolo toista putkea varten. Takahelma on "muovihitsattu" takapuskuriin kiinni, joten ei innoistaisi sitä irroittaa.

Onko vielä jotain, mitä en ole ottanut tässä projektissa huomioon?
Saab 9³
NG900SET -95
"Viggen"

Re: 9-3 tuplaputkisto + Stage 3

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Happo kirjoitti:Suunnitelmissa olis laittaa tuplaputkisto ja Stage 3 autooni. Olen varmistanut viripajoilta, että putken haaroittaminen ei haittaa, kunhan vain downpipe on virisarjaan sopiva. Haaroitus putkistoon siis downpipen jälkeen.
Putki on hankala haaroittaa downpipen jälkeen. Toiselle 2 1/2" putkelle on aika vaikea löytää paikkaa jossa se mahtuu kulkemaan. Enkä näe mitään järkeä laitta kahta putkea kulkemaan vierekkäin keskelle autoa pakoputkelle varattuun kanavaan. Ehdotan että haaroitat putken vasta taka-akselin ylityksen jälkeen esim ostamalla takavaimentimen jossa yksi sisäänmeno ja kaksi erillistä ulostuloa. Tällainen versio oli muistaakseni NG900T:llä.

JT:n downpipen hinta näyttäisi speedpartsin sivuilla olevan 2400SEK. Itse en jaksanut tuolla hinnalla alkaa putkea itse vääntämään ja sovittamaan. Katti sen on joka tuossa projektissa maksaa. Samalla kannattaa ottaa teräksinen Race-katti joka kestää paremmin kolhuja kuin keraaminen ja joka virtaa huomattavasti paremmin. Hinta oli jotain 4000SEK.
Koko JT:n loppuosa maksoi ainoastaan 100e joten sinuna ostaisin koko JT:n putken josta heittäisin takavaimentajan mäkeen ja suunnittelisin vasta loppuosan uusiksi.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
soossi
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja soossi »

Ihan vihjeeksi, että mikään ei näytä niin orvolta kuin tuplaputket neloskoneessa. Ihan totta. Unohda koko juttu.

-soossi-
NG900T
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja NG900T »

soossi kirjoitti:Ihan vihjeeksi, että mikään ei näytä niin orvolta kuin tuplaputket neloskoneessa. Ihan totta. Unohda koko juttu.
Huoh, tästä jaksetaan aina jauhaa...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
Happo
"Turbo"
Viesti:

Re: 9-3 tuplaputkisto + Stage 3

Viesti Kirjoittaja Happo »

NG900SET -95 kirjoitti: Putki on hankala haaroittaa downpipen jälkeen. Toiselle 2 1/2" putkelle on aika vaikea löytää paikkaa jossa se mahtuu kulkemaan. Enkä näe mitään järkeä laitta kahta putkea kulkemaan vierekkäin keskelle autoa pakoputkelle varattuun kanavaan. Ehdotan että haaroitat putken vasta taka-akselin ylityksen jälkeen esim ostamalla takavaimentimen jossa yksi sisäänmeno ja kaksi erillistä ulostuloa. Tällainen versio oli muistaakseni NG900T:llä.

Juuri noin olin ajatellut, kirjoitin vain hieman huonosti tuon asian. Löysin jonkin verran kuvia Ruotsin saab-foorumeilta. Ihan hyvin näyttäis mahtuvan ja haaroitus nimenomaan taka-akselin jälkeen.
soossi kirjoitti: Ihan vihjeeksi, että mikään ei näytä niin orvolta kuin tuplaputket neloskoneessa. Ihan totta. Unohda koko juttu.
Makuasia, onhan noita tuplaputkia nykyään jo niin monessa autossa vakionakin. Mun mielestä ovat hyvän näköiset ja eipä tule kokoajan vastaan tuplaputkilla varustettua saappia...
Saab 9³
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Miten olisi pari litteää putkea keskelle niinkuin Corvetessa tai vaikka yksi keskelle kuten Porsche Boxsterissa? 8)
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
se93tbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

NG900T kirjoitti:
soossi kirjoitti:Ihan vihjeeksi, että mikään ei näytä niin orvolta kuin tuplaputket neloskoneessa. Ihan totta. Unohda koko juttu.
Huoh, tästä jaksetaan aina jauhaa...
Ai miten niin :lol: :lol: :lol:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
9-3.1972
pade
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Tässä yks kuva miten toi haaroitus varmaan on järkevin tehä.. :roll:
Auto 9-3 Viggen...

http://www.garaget.org/archive/1308/213 ... 2-9210.jpg

EDIT: Toinen vielä...9-3 Aero..