Kun tuolla og-osastolla on vähempi noita lambdaohjattuja pelejä niin koitetaan jos täällä olis paremmin tietoa.
Koko juttu on täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16272
Mutta lähinnä kaipaisin tuohon vianhakuun liittyen miten seosmittari normaalisti ehjässä pelissä käyttäytyy.
Oma auto siis og900S T16 -92
Mulla on siis fmi-1.4 joka on 14ledinen ja lämmitetyllä anturilla.
Tyhjäkäynnillä tai tavallisessa ajossa tuon näyttämä heiluu niin paljon
ettei siitä ota mitään tolkkua, toisaalta lambda kaiketi säätää systeemiä koko ajan.
Ainoastaan täyskaasukiihdytyksessä ledit palaa tasaseen tuolla "vihreän"
alueen loppupäässä, oliskos ollu jotain 0.85 mistä sitten alkaa punaiset.
Eikös täyskaasukiihdytyksessä ohiteta auton oman lambdan ohjaus?
Tuossa tuntuu olevan enempi vaikutusta kaasupolkimen(läppäpotikan)asennolla
kuin varsinaisesti kiihdytyksen rivakkuudella.
Eli lyhyesti kaipaan tietoa että:
1.Voinko luottaa tuollaiseen erilliseen seosmittariin vian haussa vai otanko
rojut kainaloon ja meen korjaamolle päästömittarin viereen?
2.ohitetaanko lucas-ruiskullises t16 auton lambda täyskaasulla?
3.Kuinka paljon muilla tuo näyttämä heiluu tyhjäkäynnil tasasessa ajossa?
Mulla noin 8-9lediä
seosmittarin toiminta lambdaohjatuissa
seosmittarin toiminta lambdaohjatuissa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Itellä on sama mittari omassa rassissa ja toimii kyllä ihan kuten pitääkin! Tuo ko. mittari oli joskus V8-lehdessä testauksessa ja todettiin siinäkin hyväksi ja varsin luotettavaksi kapistukseksi!
Itsellä ei kyllä heittele normaali ajossa mittarin näyttämä mainitsemallasi tavalla mutta joskus kun revittelee isoilla vaihteilla kunnolla niin alkaa heittelemään rajusti. Johtuu luultavasti siitä ettei bensapumppu jaksa pitää paineita stabiilina jolloin paineet alkaa heitteleen ja seokset menee laihalle. Minulla on kyllä kirrattu max bensan paineet varsin korkealle jotta soppa riittäisi mutta kun pumppu ei riitä niin tekee noin.
Tuo 8-9ledin välillä, tai yleensäkin parin ledin välillä heittely ei lienee mikään kumoinen juttu.Voihan olla että lamdan-arvo on juuri noiden kahden ledin välillä ja vilkuttaa siksi seuraavaakin lediä välillä!
Voipi myös luultavasti johtua siitä tuo heittely jos putkessa on vuotoa ennen lamdaa ja ilmaa pääsee sekoittumaan pakokaasuihin!
Nämä on minun veikkauksia, viisaammat kertokoon enemmän...
Itsellä ei kyllä heittele normaali ajossa mittarin näyttämä mainitsemallasi tavalla mutta joskus kun revittelee isoilla vaihteilla kunnolla niin alkaa heittelemään rajusti. Johtuu luultavasti siitä ettei bensapumppu jaksa pitää paineita stabiilina jolloin paineet alkaa heitteleen ja seokset menee laihalle. Minulla on kyllä kirrattu max bensan paineet varsin korkealle jotta soppa riittäisi mutta kun pumppu ei riitä niin tekee noin.
Tuo 8-9ledin välillä, tai yleensäkin parin ledin välillä heittely ei lienee mikään kumoinen juttu.Voihan olla että lamdan-arvo on juuri noiden kahden ledin välillä ja vilkuttaa siksi seuraavaakin lediä välillä!
Voipi myös luultavasti johtua siitä tuo heittely jos putkessa on vuotoa ennen lamdaa ja ilmaa pääsee sekoittumaan pakokaasuihin!
Nämä on minun veikkauksia, viisaammat kertokoon enemmän...
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Normaalia kapeakaistaista lambdaa käytettäessä näkee vain, että "rikasta vai laihaa". Jos meinaa oikeasti alkaa säätämään, niin WBO2 kehiin. Sinänsä kattikoneen moottorielektroniikka sahaa seosta lambda-arvon 1 molemmin puolin aina tiettyyn kuormitustilanteeseen saakka, sen jälkeen mennään kartan mukaan.
Ei ole tarvetta sen enempää säädellä, on alunperin ostettu vaan kattomaan ettei kone käy laihalla. Tällä hetkellä tosin auto vakio.
Mutta kerta tuollainen löytyi niin aattelin jos sitä olisi voinu käyttää vianhaussa...
Jarska, sulla on kaiketi tuo tonnari vielä ilman lambdan ohjausta jos on kyse tuosta sigun autosta eli tilanne saattaa olla hieman eri mitä minulla.
Mutta kerta tuollainen löytyi niin aattelin jos sitä olisi voinu käyttää vianhaussa...
Jarska, sulla on kaiketi tuo tonnari vielä ilman lambdan ohjausta jos on kyse tuosta sigun autosta eli tilanne saattaa olla hieman eri mitä minulla.
Teemu paimiosta
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jep,ei ole lamdaa eikä kattia tuossa koneessa...tai siis on lamda mutta vain tuota mittaria varten...Mittari näyttää lamdan väliltä 1.2-0.75 mikä riittää hyvin.
Minut on ainakin pelastanu monelta pahalta tuo kapistus ja riittänyt hyvin tähän astiseen tarpeeseen!
Minut on ainakin pelastanu monelta pahalta tuo kapistus ja riittänyt hyvin tähän astiseen tarpeeseen!
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Homma rupee selviämään.
Ledien vaeltelu muutein kuin täyskaasulla vaan osoittaa että lambda ja ruisku tekevät töitään -> aika rasittavaa katseltavaa tuo ledipylväs.
Tuollaiseen vianhakuun tuosta ei ollu mitään apuja, no pitää ruveta virittään että saadaan jotain käyttöä tuolle kalliille mittarillekin.
Ledien vaeltelu muutein kuin täyskaasulla vaan osoittaa että lambda ja ruisku tekevät töitään -> aika rasittavaa katseltavaa tuo ledipylväs.
Tuollaiseen vianhakuun tuosta ei ollu mitään apuja, no pitää ruveta virittään että saadaan jotain käyttöä tuolle kalliille mittarillekin.

Teemu paimiosta
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992