4- ja 5-vaihteisten laatikoiden kestävyyserot
4- ja 5-vaihteisten laatikoiden kestävyyserot
Terve.
Kerta tuolla myyntifoorumilla otsikon mukaista haasteltiin, niin halusin osallistua keskusteluun, mutta sille oikeassa paikassa.
Olen keksinyt vain yhden syyn miksi 4-lovinen olisi kestävämpi kuin 5-lovinen.
5-lovisestahan tunnetusti katkeaa 3-rattaasta hampaita. Se miksi näin tapahtuu kovan väännön alla, ei vielä ole tiedossa mutta epäilen seuraavaa: kova vääntö aiheuttaa akseleissa ja muissa joustavissa rakenteisa taipumista, joka aiheuttaa että pintapaine rattaissa kohdistuu hampaan kärkeen, jonka johdosta hampaat sanoo naps.
4-lovisessa on yksi akseli vähemmän ja taisi olla lyhyempi? tämä apuakseli, jonka kautta välittyvät pienet vaihteet 5-lovisessakin. Koska akseli on lyhyempi -> pienempi vipuvarsi -> ei taivu niin paljoa.
T. Pasi
Kerta tuolla myyntifoorumilla otsikon mukaista haasteltiin, niin halusin osallistua keskusteluun, mutta sille oikeassa paikassa.
Olen keksinyt vain yhden syyn miksi 4-lovinen olisi kestävämpi kuin 5-lovinen.
5-lovisestahan tunnetusti katkeaa 3-rattaasta hampaita. Se miksi näin tapahtuu kovan väännön alla, ei vielä ole tiedossa mutta epäilen seuraavaa: kova vääntö aiheuttaa akseleissa ja muissa joustavissa rakenteisa taipumista, joka aiheuttaa että pintapaine rattaissa kohdistuu hampaan kärkeen, jonka johdosta hampaat sanoo naps.
4-lovisessa on yksi akseli vähemmän ja taisi olla lyhyempi? tämä apuakseli, jonka kautta välittyvät pienet vaihteet 5-lovisessakin. Koska akseli on lyhyempi -> pienempi vipuvarsi -> ei taivu niin paljoa.
T. Pasi
..mä mitään tästä tiedä, mutta neljävaihteisissakin on kahta erilaista runkoa.
Jotain eroa valutavassa ja hieman vahvistusten muotoilussa.
Merkkiluokan jannut tietää näistä varmaan enemmän. Sinne askiinhan on mahdollista tehdä myös peränlaakerille vahvempi pesä.
Ko. laakeri on eräs heikko paikka viisaampien mukaan.
Tämä taas on parannettu isommalla laakerilla jostain ´90->
Kuvia aiheesta,
Normaali:

Ja se kestävämpi (löytyy esim 4V 99 turbosta):

Jälkimmäinen kestää enempi vääntöä eikä halkea vetareiden
seudulta:

Kuvat "lainattu" http://www.saab4fun.com/ sivulta.
Jotain eroa valutavassa ja hieman vahvistusten muotoilussa.
Merkkiluokan jannut tietää näistä varmaan enemmän. Sinne askiinhan on mahdollista tehdä myös peränlaakerille vahvempi pesä.
Ko. laakeri on eräs heikko paikka viisaampien mukaan.
Tämä taas on parannettu isommalla laakerilla jostain ´90->
Kuvia aiheesta,
Normaali:

Ja se kestävämpi (löytyy esim 4V 99 turbosta):

Jälkimmäinen kestää enempi vääntöä eikä halkea vetareiden
seudulta:

Kuvat "lainattu" http://www.saab4fun.com/ sivulta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
5-vaihteisen lootan kuori alkaa elämään kovan kuormituksen alla ja erityisen helposti juuri 3-vaihteella kiihdytettäessä sen seurauksena tipauttaa vaihteen pois päältä = crash, boom, bang.
Kun satkun loota sanoo sopimuksen irti niin tilalle tulee 4-vaihteinen 8-enskalla
Kun satkun loota sanoo sopimuksen irti niin tilalle tulee 4-vaihteinen 8-enskalla

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Tähän olen nähnyt tehtävän (J.Eriksson - Swe) semmosia laatikon kuoren päälle tuleviajos vääntöä on paljon, niin se pullistaa laatikon kuoria...
"tukikuoria" jotka ikäänkuin estäisi väännön aiheuttamaa pullistelua.
Käsittääkseni kolmosen rattaiden hajoamista aiheuttaa juuri edellämainitut;
aski joustaa niin paljon että hampaat ottaa vain osittain, perän laakeri kuluu ja aiheuttaa juuri samaa väljyyttä -> kolmonen jälleen vaarassa.
On muuten "pitkä-nelonen" miellyttävä laatikko tehokkaassa satkussa.
Saa ajaa ns. urheilullisesti kun joutuu aina hieman kierrättämään enemmän kuin 5v:llä, toisaalta tarvii vaihtaa vähemmän. Negatiivisena puolena taas se että joutuu hieman enempi luistattamaan liikkeelle lähtiessä. Sehön on aika lailla sama kuin lähtis 5v:n kakkosella liikkeelle. Mutta on se sitten myös hienoa kiihdyttää OG satkulla yli 100kmh:n kakkosella

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mistäs meinasit saaha nuo kasin enskat???Maikki kirjoitti:Kun satkun loota sanoo sopimuksen irti niin tilalle tulee 4-vaihteinen 8-enskalla
Ite en ole vielä koskaan päässyt 4vaihteisella saabilla ajelemaan mut kyllä se ysiysikin meni 5vaihteisella lootalla yli satasta kakkosella, aero ei mee kun ei kierrä niin paljoo kun ysiysi.(molemmissa seiskan enskat)Marko A kirjoitti: Mutta on se sitten myös hienoa kiihdyttää OG satkulla yli 100kmh:n kakkosella
Onko totta että viis ja neljä lovisessa on kaikkien vaihteiden välitys suhteet erillaisia, jos ensiö rattaat on samat???Marko A kirjoitti:Negatiivisena puolena taas se että joutuu hieman enempi luistattamaan liikkeelle lähtiessä. Sehön on aika lailla sama kuin lähtis 5v:n kakkosella liikkeelle.
Tällä viikolla pääsen toivotaavasti tutkimaan tota nelilovisen sielun elämää paremmin kun alkaa tuo viis lovinen olemaan aika simppeli homma, sittempähän näkee nuo vaihteiden välitys suhteet.
Paitsi jos jollain sattuu olemaan käyttöohjekirja, niin sielläkin taitaa olla joka vaihteen välitys suhteet muistaakseni.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Omassani on 4-v laatikko; G34601 #110445. Tuossa on ilmeisesti 6 enska ja välitykset löytyy ko. laatikolle esim. täältä kohdasta vaihteisto. Käyttöohjekirjan mukaan välitykset on samat kuin 99 Turbossa.
Mitä olen katsellut tuota oman auton laatikkoa (ulkoisesti) niin se näyttää enemmän tuolta kokillivaluiselta laatikolta.
Mitä olen katsellut tuota oman auton laatikkoa (ulkoisesti) niin se näyttää enemmän tuolta kokillivaluiselta laatikolta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lujuusoppia
Kyllä siellä 4/5 vaihteisessa laatikossa vain vääntö aiheuttaa niitä hampaan katkeamisia kun vääntö kasvaa tarpeeksi suureksi niin leikkausvoima hampaiden kosketus kohdossa tulee riittävän suureksi niin se sanoo heikoimmasta (eli kuormitetuimmasta) että poks (3:s). Taipumia ei tuolla akseleissa tule ja ainoat akseleissa olevat voimat ovat siis akselin keskiviivan "ympäri" pyörivä vääntömomentti sekä mahdolliset aksiaali kuormat. Akselien pituudet vaikuttavat vain siihen että kuinka helposti akseli menee "kierteille" riittävän suurella momentilla.
En tiedä onko oikein tämäkään. Korjatkaa enemmän kone-elimiä ja mekaniikka suunnittelua lukeneet.
Niin ja tuo laatikon pullistelu tuntuu vähän hullulle mutta lienee mahdollista vain jos välittävän rattaan hammas pyrkii nousemaan toisen päälle väännön johdosta eli pyrkii "hyppäämään yli". Tällöinhän välittävien akselien linjaukset eivät enää passaa ja jos muut paikat kestää sen niin laatikko pullistelee.
T. Jani
En tiedä onko oikein tämäkään. Korjatkaa enemmän kone-elimiä ja mekaniikka suunnittelua lukeneet.

Niin ja tuo laatikon pullistelu tuntuu vähän hullulle mutta lienee mahdollista vain jos välittävän rattaan hammas pyrkii nousemaan toisen päälle väännön johdosta eli pyrkii "hyppäämään yli". Tällöinhän välittävien akselien linjaukset eivät enää passaa ja jos muut paikat kestää sen niin laatikko pullistelee.
T. Jani
#1890
Esimerkiksi vuosina 1979 - 1983 turbosatkuun on ollut tarjolla seuraaviaOnko totta että viis ja neljä lovisessa on kaikkien vaihteiden välitys suhteet erillaisia, jos ensiö rattaat on samat???
manuaalivaihteistoja:
Vuosi Tyyppi ensiö perä 1. 2. 3. 4. 5.
1979 G44602 0,84 3,89 3,64 2,20 1,47 1,00
1980 G45702 0,78 3,89 4,25 2,56 1,72 1,24 1,00
1981 G44604 0,84 3,89 3,88 2,20 1,47 1,00
1981 G45704 0,78 3,89 4,53 2,56 1,72 1,24 1,00
1982 G45606 0,84 3,67 4,53 2,56 1,72 1,24 1,00
1983 sama kuin 1982
Perävälityksiä on kahta mallia:
1981 asti 3,89 (9:35)
1982 alkaen 3,67 (9:33)
Mulla on itsellä tuo 9:33 perä ja 7 (hampaita 32/25 - välitys suhde 0,78 )
Tällä yhdistelmällä kakkonen on kiekkamittarin mukaan lähes, ellei
tismalleen sama kuin alkuperäisessä 5v:ssä (7-ensiö) kolmonen.
Nelonen on hieman pidempi kuin 5v:n vitonen.
Erittäin toimiva yhdistelmä, kun ottaa huomioon T16 koneen vääntöalueen
ja luonteen. Yks negatiivinen juttu vielä verrattuna ´91-> 5v loovaan
on tuo kolmosen keskityksen siirtyminen laatikon ulkoiseen. Kangistaa (vain hieman!) vaihdekeppiä ja tekee tuntumasta epätarkemman.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: lujuusoppia
Yhdyn edelliseen kommenttiin, omakin laatikko rupes kiiltämään kuin papin ku**i kun vähän liuotteli ja pesi sitä. Tässä vielä kuva laatikosta, se on siis peräisin 79 petrosta 4:sen enskoilla. Tyyppikoodi tais olla G34401.900T16 kirjoitti:Vanhoissa 4-vaihteisissa (70-luvun lopulle asti) on myös valurautainen pääakselin laakeripesä. Laatikon kuori on parempaa valua, sen huomaa helposta puhdistettavuudesta. Painepesurikäsittelyn jälkeen laatikko hohtaa kuin uusi.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
J-ani: itseasiassa taitaa sekä vääntyilevä kuori että heikot hammasrattaat olla syyllisiä. viritetyn turbon poikineessa laatikossa oli selvää metallin kylmäsiirtymää keskeltä reunoille 3:n rattaissa.
Hewidero: 8:n enskoja kyllä löytyy...9 on jo kiven alla
Hewidero: 8:n enskoja kyllä löytyy...9 on jo kiven alla

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.