Eli, tuli hommattua käyttöautoksi Saab 9-5 Aero Wagon, vuosimallia 2004 ja kuten edellinen auto niin tämäkin on automaattivaihteilla, mukavuutta pitää olla. Niin, tämähän meille 3. Saab. Kyseessä on ihan kopillaan oleva positiivisen ruosteeton yksilö ok kilometreillä (reilu 176tkm). Kinneristä löytyneiden kuittien ja huoltokirjan mukaan ihan hyvin huolletusta autosta on kyse, pikselitkin on tallessa kaikissa näytöissä. Renkaatkin oli hyvät, originaaleilla 17" vanteilla, eli pariin vuoteen ei tarvitse rengaskaupoilla käydä. Tosin syksyllä pitää saikata vannesarjat niin, että naarmuttomat vanteet tulee kesärenkailla, kun parissa kolmessa vanteessa oli jälkiä (ja nehän voi sitten joskus fiksauttaa kuntoon).
Tällä hetkellä tavoitteena on pitää auto alkuperäisessä kuosissa ja saada kosmeettiset ongelmat hoidettua (joistain kysäisinkin tuolla 9-5 osiossa, kiitos niistä vastauksista), ja aloitin tämän tilaamalla uudet rekisterikilvet eilen. Lisäksi pläräilin huoltokirjaa ja kuitteja tarkemmin, ja päätin hakea autoon uudet tulpat (NGK BCPR7ES-11, 15€) joilla tyhjäkäynti tasoittui vaikken ajatellut sen olevan mitenkään erikoista tai normaalista poikkeavaa. Autossa oli paikoillaan sellaiset kapea-elektrodiset NGK jotka olivat jo kuluneen näköiset. Niin, ja varasin aamulla öljynvaihdon.
Illalla näpräsin taakkatelineet paikoilleen huomista rautakauppa-reissua varten. Opelista jääneiden telineiden tangot oli turhan lyhyet mutta onneksi tallista löytyi viimeksi olleen Saabin (Saab 900T16 5D, 1992) taakkatelineet joista nyysin tangot ja Opelin telineistä kiinnikkeet, ja nyt ne on autossa paikoillaan fillaritelineen kera. Pidän siis fillarinkuljetustelinettä taakkatelineissä kiinni jolloin taakkatelineet on (minun mielestä) helppo laittaa kattokaiteisiin kiinni.
Ja ei muutako kovaa ajoa
