Lutz: Saab brand will survive

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Lutz: Saab brand will survive

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.autonews.com:

Törkeästi copy pastettuna:

AMSTERDAM, Netherlands -- General Motors will keep the Saab brand, but not necessarily as an independent Swedish carmaking operation.

General Motors will not stop making and selling Saabs, says GM Vice Chairman Robert Lutz.

"We like the brand, and we want to retain it," Lutz said during an interview at the Amsterdam auto show this month. "We will do what is needed to keep the Swedish character of Saab."

But GM is determined to stop heavy losses at Saab. Last year Saab lost $200 million because of poor global sales, currency fluctuation and high manufacturing costs at its assembly plant in Trollhattan, Sweden.

GM had three options for Saab's future: Close it, sell it or alter the business plan to make Saab large enough to be profitable. Last year GM Europe's managers debated the most basic question: whether to keep Saab alive.

"But we are now beyond that stage," says a well-informed GM Europe source who wished to remain unidentified. Said another GM source: "GM needs a global premium brand, and that should be Saab."

That will require a substantial increase in sales. Last year Saab built 128,646 units in Trollhattan. But Lutz says it would be "almost impossible" for Saab to make money producing fewer than 250,000 vehicles a year. "We cannot subsidize a factory for that," he said

GM is wrestling with chronic losses at other European operations. The company has told workers at its plants in Trollhattan and Russelsheim, Germany, that only one of those plants will build cars based on the next-generation Epsilon architecture.

Those vehicles include the Opel Vectra, the Saab 9-3 and the Cadillac BLS.

German sources say it is almost certain that Russelsheim will produce the Epsilon vehicles. But GM may produce other vehicles in Trollhattan, a company source added.

In one scenario being discussed by GM managers:

All Saab models would share architectures with other GM brands, including engines and transmissions.

Saab would reskin the 9-5 to maintain sales while GM decides whether to replace Saab's flagship model.

A Saab design team will add "Swedishness" to Saab models derived from other GM divisions and affiliates

This is the same task force that developed the Saab 9-2 based on the Subaru Impreza and the Saab 9-7 SUV derived from the Chevrolet TrailBlazer

---------------

Eli Saabia ei ole tarkoitus lopettaa.
Uudesta 9-5:sta ei ole vieläkään tehty päätöstä, hohhoijaa.
Muuten ei mitään uutta tietoa.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mää sain simmosen kuvan et ne alkaa tehä jossain hinku intiassa autoi helvetinmoisessa tehtaas ja siellä pikkulapset liimaa Saabin merkit johon oopeliin. Aina toi Gm:n johto vinettää ettei Saab tuota hyvää tulosta eiks ne oo aatellu et vika ei oo autojen suunnittelussa, vaan siinä miten GM pitää Saabbi liian lyhyessä hihnassa. Ku kaikki menee mönkään vika löytyy yleensä peilistä. Joku vois mennä sanoon GM:n johdolle "Ette vaan osaa!!!!!!!!!"
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Asiantuntijoiden piirissä ollaan oltu jonkin aikaa sitä mieltä, että yksi kolmesta suuresta (GM, D-C, Ford) vetää "Chapter eleven" eli konkurssit lähivuosina. GM:llä on haparoiva brändipolitiikka, hyvin hajanainen mallikenttä puutteellisesti hyödynnetyllä platform sharingilla (kustanuksia tulee ja vaikeasti hallinnoitavissa), ja nyt takkiin tuli Fiat-seikkailussa ym. ym. Saapahan nähdä...
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Chapter 11 nähdään nykyään enemmän liiketaloudellisena manööverinä kuin firman tuhoutumisena. Lähinnä suojaudutaan velkojilta, jotta yritys voi "järjestellä asioitaan kuntoon".

GM:llä menee Amerikassa n. 1500 dollaria per ajoneuvo sosiaalikuluihin, (jos muistan oikein, saattoi olla enemmänkin)

Ammattiliikkeet sopivat aikoinaan hämmästyttävän hyvät ehdot.
Äskettäin luin kuinka eräs yli 90vuotias mies on saanut eläkkeen yli 40vuotta. Kulut kasvavat vuosi vuodelta kun entisten työntekijöiden määrä kasvaa, homma ei voi jatkua loputtomiin.

Toinen juttu on että niiden henkilöiden jakkara voi olla nyt huteralla jotka tekivät aikoinaan tuon kalliin Fiat sopimuksen. Esim puheenjohtaja Wagoner.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Ei taida löytyy GM:n osille pelastajaa, jos GM menee konkkaan. Ei mikään firma haluu enää osakseen esim. Saabbia kaikilla firmoilla niin kovat brändit. GM tajuis lopettaa Saabin ahdistelun ja haudata Oopelin ni hyvin menis. Ainoo ongelma on ettei tältä planeetalta löydy tarpeeks syvää kohtaa, johon ooppelin vois haudata on se niin radioaktiivista jätettä.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

jsuomi kirjoitti: GM tajuis lopettaa Saabin ahdistelun ja haudata Oopelin ni hyvin menis. Ainoo ongelma on ettei tältä planeetalta löydy tarpeeks syvää kohtaa, johon ooppelin vois haudata on se niin radioaktiivista jätettä.
Valitettavasti kuitenkin porukka ajelee mieluiten oopelilla kuin saabilla...siksi tuo yhtälö on mahdoton. Voi todeta vaikka laskemalla vastaantulevat merkit. Jos GM hautaisi Opelin, se kaatuisi...eipä Saabi malleineen paljon auttaisi.
...no, huonosti käy joka tapauksessa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Offtopicia, mutta menköön: tämän aamun (23.2.2005) Hesarissa oli juttu, että Alfa Romeo aikoo sulkea moottoritehtaansa ja aikoo vastedes ostaa autojensa moottorit GM:ltä. Asiasta on noussut helvetinmoinen haloo Italiassa.

Heh heh, vahingon ilo se on pienikin ilo. Taitaa pitää paikkansa se, että vähitellen kaikista autoista tulee *oppeleita :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:Offtopicia, mutta menköön: tämän aamun (23.2.2005) Hesarissa oli juttu, että Alfa Romeo aikoo sulkea moottoritehtaansa ja aikoo vastedes ostaa autojensa moottorit GM:ltä. Asiasta on noussut helvetinmoinen haloo Italiassa.

Heh heh, vahingon ilo se on pienikin ilo. Taitaa pitää paikkansa se, että vähitellen kaikista autoista tulee *oppeleita :wink:
Tuosta asiasta en koe pienintäkään vahingoniloa, veti suorastaan sanattomaksi 8O

Itselleni olisi Alfa Saabin jälkeen/ohella luontevin vaihtoehto, ja erityisesti juuri moottoriensa vuoksi, 156 GTA:n konetta makeampaa on aika vaikea löytää ns. normi-perheautosta, koeajoin Italiassa kyseisen mallin sen tullessa markkinoille, 3.2 vapari, 250hv, uskomattomat soundit, upea vääntö ja kiva potku :D Jossain vaiheessa saattaa meidänkin tallista löytyä GTV joko 3.0 v6-vaparina tai 2.0 v6-turbona, Saabien rinnalla siis, ei korvaavana tuotteena, eli ei tarvitse herneitä vedellä.
Vai että ooppelin kone Alfaan, voi hyvää päivää, tuohon en usko, jos tuo tulee toteutumaan niin Italiassa julistetaan kansallinen surupäivä tapahtuman kunniaksi ja maa siirtyy poikkeustilaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Sehän on ollut tiedossa jo pitkään että Alfa Romeo siirtyy globaaliin V6:een. Ja seuraavaksi varmaan V8:iin kun se valmistuu.

Tosin vaihtavat kaikki männistä lähtien ja moottorivastaava on luvannut erota ellei saa sitä Alfa Romeolle tyypillistä pörinä-ääntä irti siitä.
(mikä tietysti on vähän hupaisaa kun arvaa paljonko rahaa on palanut äänien elimininoimiseen)
Ja Ooppelihan ei enää suunnittele yhtäkään moottoria itse, eikä ole sitä tehnytkään pitkään aikaan.
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

ng900aero kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Offtopicia, mutta menköön: tämän aamun (23.2.2005) Hesarissa oli juttu, että Alfa Romeo aikoo sulkea moottoritehtaansa ja aikoo vastedes ostaa autojensa moottorit GM:ltä. Asiasta on noussut helvetinmoinen haloo Italiassa.

Heh heh, vahingon ilo se on pienikin ilo. Taitaa pitää paikkansa se, että vähitellen kaikista autoista tulee *oppeleita :wink:
Tuosta asiasta en koe pienintäkään vahingoniloa, veti suorastaan sanattomaksi 8O

Itselleni olisi Alfa Saabin jälkeen/ohella luontevin vaihtoehto, ja erityisesti juuri moottoriensa vuoksi, , tuohon en usko, jos tuo tulee toteutumaan niin Italiassa julistetaan kansallinen surupäivä tapahtuman kunniaksi ja maa siirtyy poikkeustilaan.
OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ :!: :!:

kun italialaisten suruun lisätään eilisessä veikkaajalehdessä maalailtu juttu että fiat joutuu myymään Ferrarin ja uusi omistaja ei tod näk sulata ferrarin rajatonta f1-budjettia spekuloinnin niin ei ole italialaisilla autoilunystävillä asiat yhtään paremmin kuin ruotsalaisilla (tehtaiden suhteen) tai saabisteilla yleensäkään
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Lutz@NYT:

"It's when you get to doing an iconic brand like Saab that you'd better make sure it looks and feels radically different," Mr. Lutz added. "It's got to be slick, silky, quiet, high performance and have phenomenally good ride and handling."
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

TuuSaR kirjoitti:Lutz@NYT:

"It's when you get to doing an iconic brand like Saab that you'd better make sure it looks and feels radically different," Mr. Lutz added. "It's got to be slick, silky, quiet, high performance and have phenomenally good ride and handling."
Toivotaan, että Lutz tällä kertaa myös tarkoittaa mitä sanoo! Mutta jos, niin Saabilla on merkkinä sittenkin toivoa!!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Vastaa Viestiin