Aero alkoi tänään vähän temppuilemaan, tehot hävisi ja hetken päästä moottorivikavalo syttyi.
Antoi vikakoodiksi ilmamassamittarin, uutta olen jo tilaamassa mutta tuli mieleen että voiko jokin muu aiheuttaa tuon vikakoodin vai voiko vika olla jossain muualla?
Vikakoodi nollattiin ja auto pelasi hetken normaalisti kunnes vika palasi, ykkösellä ja kakkosella tuntuu ihan hengettömältä mutta 3,4 ja 5 vaihteella veti vähän paremmin.
Saab 9-3 2005 Aeron ilmamassamittarin vikakoodit
Re: Saab 9-3 2005 Aeron ilmamassamittarin vikakoodit
Ja se vikakoodi, joka nollattiin, oli....
Tuo tehottomuus johtunee siitä, että auto meni vikatilaan turvasyistä, ja silloin tehot ovat rajusti rajoittuneet.
Syy tuollaiseen voi olla esim. hetkellinen yliahto, joka johtaa liian suureen ilmamassaan. Tästä syystä vikakoodikin liittyy ilmamassamittariin, vaikkei itse siinä mitään vikaa olisikaan. Syynä taas tähän hetkelliseen yliahtoon voi olla tapuksesta riippuen joko hukkaportin tai bypassiin magneettiventtiilissä. Tyypillisesti lievä vika jommassa kummassa aiheuttaa hyvin hetkellisen liian suuren ilmamassan vaihteen vaihtotilanteessa vähänkin reippaammassa kiihdytystilanteessa. Vikatila iskee päälle heti vaihteen vaihdon jälkeen. Tällöin vika näyttää olevan harhaanjohtavasti ilmamassamittarissa. Syy löytyy kuitenkin noista magn. venttiileistä.
Mikäli taas vika menee päälle kiihdyttäessä vaihteen ollessa päällä, on usein syynä hallitsematon ahtimen toiminta ja ilmamassaa ei oikein saada hallintaan hukkaportin ja kaasuläpän avulla. Magneettiventtiili usein "jumittaa" ja vika johtuu siitä. Tästä pitäisi muistaakseni tulla kyllä vika myös ahtimen suuntaan, koska ahtoputkessa oleva anturi sen tunnistaa.
Toki nyt pitäisi tietää tuo tarkka vikakoodi .
Onhan mahdollista, että ilmamassamittari "elää omaa elämää" ja syy on siinä. Uskoisin tällöin vian kuitenkin tulevan päälle ihan missä ajotilanteeessa vaan.
Tuo tehottomuus johtunee siitä, että auto meni vikatilaan turvasyistä, ja silloin tehot ovat rajusti rajoittuneet.
Syy tuollaiseen voi olla esim. hetkellinen yliahto, joka johtaa liian suureen ilmamassaan. Tästä syystä vikakoodikin liittyy ilmamassamittariin, vaikkei itse siinä mitään vikaa olisikaan. Syynä taas tähän hetkelliseen yliahtoon voi olla tapuksesta riippuen joko hukkaportin tai bypassiin magneettiventtiilissä. Tyypillisesti lievä vika jommassa kummassa aiheuttaa hyvin hetkellisen liian suuren ilmamassan vaihteen vaihtotilanteessa vähänkin reippaammassa kiihdytystilanteessa. Vikatila iskee päälle heti vaihteen vaihdon jälkeen. Tällöin vika näyttää olevan harhaanjohtavasti ilmamassamittarissa. Syy löytyy kuitenkin noista magn. venttiileistä.
Mikäli taas vika menee päälle kiihdyttäessä vaihteen ollessa päällä, on usein syynä hallitsematon ahtimen toiminta ja ilmamassaa ei oikein saada hallintaan hukkaportin ja kaasuläpän avulla. Magneettiventtiili usein "jumittaa" ja vika johtuu siitä. Tästä pitäisi muistaakseni tulla kyllä vika myös ahtimen suuntaan, koska ahtoputkessa oleva anturi sen tunnistaa.
Toki nyt pitäisi tietää tuo tarkka vikakoodi .
Onhan mahdollista, että ilmamassamittari "elää omaa elämää" ja syy on siinä. Uskoisin tällöin vian kuitenkin tulevan päälle ihan missä ajotilanteeessa vaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)