Ah, kesä ja pikku possut (lue: pienet porsimiset).
Kesäkuun alussa katsoin viime kuukausien historiaa ja totesin että autoahan on lähestulkoon vain tankattu tänä vuonna. Määräaikaishuolto tuli tehtyä joulun pyhinä ja sen jälkeen ei ole oikein mitään uutta merkillistä ilmaantunut, mitä nyt noita vanhempia murheita on tullut laitettua kuntoon (kuskin oven ruostepaikka ja matkustajan oven lukko).
Viikko-pari sitten huomasin auton seistyä muutaman päivän vailla käyttöä pihassa, että kuskin jalkatilan kumimatolla oli ruokalusikallinen vettä. Koitin muistella oliko viimeksi autoa käyttäessäni märät kelit ja totesin että tämä menee seurantaan. Tänään auto oli taas käytössä ekaa kertaa kolmeen päivään, joista parina on satanut, ja siellähän oli taas keskellä kumimattoa loraus. (palataan tähän aiheeseen vielä myöhemmin tässä viestissä).
Lähdettiin sittä sitten ostamaan pojalle uutta turvaistuinta. Jakkaraa takapenkille myyjän kanssa sovitellessa vetäisin kuskin sähköpenkin niin eteen kuin sen saa, jotta harjoittelu sujuisi tilavasti. Kun istuin oli paikallaa, koitin siirtää penkin takaisin taakse, mutta sepä ei liikkunutkaan. Oikea kisko kyllä veti, mutta vasen ei. Siinä sitten hetken tutkin asiaa enkä tullut oikein hullua selkeemmäksi, mutta sain nitkutettua penkkiä edes sen verran taaksepäin, että autoa pystyi ajamaan. Nitkuttelu toimi siten että samalla kun ru&%kasi sehkösäätöä edestakaisin, pyöritteli kuvassa näkyvää kirkasta rullaa sormin alakautta:
Tuo rulla siis on ilmeisesti kiinni ruuvissa, joka rullailee penkkiä eteen ja taakse.
Paikan päällä ehdin vielä diagnosoida, että penkin moottori oli jostain syystä irronnut paikoiltaan, mutta en siinä kaupan pihalla alkanut asiaa ranettelemaan sen enempää.
Ajeltiin siinä sitten kotiin polvet suussa, onneksi vartta on kertynyt vain 176 cm. Kotipihalla molemmat yllä mainitut huomiot työn alle.
Ensin vesivuoto. Lyhyt etsimisepisodi foorumilta tuotti tulokseksi odotettuja tuloksia ilmastoinnin kondenssivedestä ja ilmanputsarikotelon tulvimisesta tukkeutuneista viemäröinneistä ja/tai huonosti tiivistetystä ilmanputsaritelineestä johtuen. Lisäksi tuloksia oli ovitiivisteiden ja oven vaahtomuovilärpäkkeen rikkoutumisesta tai muuten huonosta oven tiivistyksestä.
Koska vettä oli molemmilla kerroilla vain kumimaton keskellä ja itse auton kangasmatto kumimaton alla oli kuiva, päättelin että ovi ei voi olla syyllinen: vesi ei hyppää ovesta keskelle kumimattoa. Ilmastoinnin kondenssiveteen en uskonut, koska olin käyttänyt viimeksi autoa A/C OFF -tilassa, mikä oli sinänsä hauska sattuma, että yleensä kyllä ACC on minulla kokonaan auto-tilassa. Siispä veden on oltava sadevettä ja sen on täytynyt tulla kojelaudan alta, esimerkiksi ilmastoinnin jalkatilasuuttimista.
Kaikki oli kojelaudan alla kuitenkin kuivaa, mikä oli sinänsä odotettavaa, että vesi on valunut lattialle todennäköisesti jo pari päivää sitten. Koska näillä tiedoin ei voinut lähteä veikkaamaan mitään muuta, raotin akvaarion kantta (se muovikansituulilasin ja tulipellin välissä, jonka alta siis löytyy se ilmansuodatin). Sielä näytti kiinnikkeet olevan ok, lisävesisuoja paikoillaan eikä akvaarion pohjalla ollut erityisemmin roskia. Joulukuun määräaikaishuollon yhteydessä uusin ilmansuodattimen, joten touhu oli sinänsä itselleni tuttua. Kun huomio oli nyt kuitenkin kuskin puolella (suodatin on apukuskin puolella), huomasin joko lukeneeni WIS:n huolto-ohjeet huolimattomasti tai sitten ohjeet ovat vajavaiset: olin putsannut huollon yhteydessä vain ilmansuodattimen kohdalla olevan tyhjennysreijän ja -letkun. Kuskin puollella on kuitenkin myös tyhjennysletku. Ja sehän oli täynnänsä multaa, eli oli ollut mujuissaan jo jonkin aikaa. Enä ihmettelisi vaikka sitä ei olisi koskaan putsattu, tai putsaaminen olisi loppunut jo edellisen omistajan aikana siinä kohtaa, kun autoa ei enää huollettu merkkiliikkeessä vaan AD-korjaamolla.
Letkusta mullat pois, samalla loputkin pienet röhnät akvaariosta ja se matkustajan puolenkin letku vielä puhdistukseen ja veden kanssa vielä huolellinen huuhtelu. Muovit paikoilleen kaikki klipsit kiinni napsauttaen ja tuulilasin ja muovin päälle kastelukannulla 10 litraa vettä. Ei ainakaan nyt näkynyt vettä jalkatilassa. Vielä ei voi nuolaista, tämä on edelleen seurannassa kun seuraavat sadepäivät osuvat kohdalle.
Sitten penkin kimppuun. Tarkempi tutkiminen kuskin jalkatilassa tuotti tällaisen näkymän:
Punaiset renkaat osoittavat moottorin päissä olevia kumeja, jotka toimivat kiinnikkeinä. Poikkiputken alapuolella näkyvät metallikiinnikkeet, johon nuo kumit asettuvat. Ei mitään havaintoa miksi moottori on ponnahtanut pois paikoiltaan. En aluksi myöskään hoksannut miksi moottorin dislokaatio aiheuttaa toisen puolen säädön toimimattomuuden, ennen kuin huomasin tuon keltaisella ympyröidyn kohdan. Siinä kohtaa vaijeri menee muoviletkun sisällä ruuvivaihteelle, jota pyörittämällä jakkara liikkuu. Muoviletku oli selvästi ponnahtanut pois paikoiltaan. Siitä kun veti, niin tällainen sieltä paljastui:
Samantyyppinen vehjes kuin joskus muksuna polkupyörän analogisessa nopeusmittarissa. Tuon saa siis ihan vetämällä irti, ja itse asiassa moottorin päässä liitos on samanlainen. Kun moottori oli pompsahtanut sjoiltaan, se veti vaijeria vasemman kiskon vaihteelta sen verran ulos, että momentti ei enää välittynyt. OIkealle kiskolle se välittyi, seurauksena penkin jumittaminen.
Eipä tässä sen suurempia operaatioita sitten kun kaikki asiallisesti paikoilleen, kas näin:
Ja taas rullailee niinkuin pitääkin.
Tämä täältä tähän. Kahden päivän päästä on päästömittaus ja sen jälkeen katsastukseen ja sieltä
nelipyöräsuuntaukseen ihmettelemään takarenkaiden nopeaa kulumista. Sieltä varmaan taas raportoitavaa, ainakin nuo
Neste My:n päästöarvot täytyy jakaa julkisesti.