9-5 öljynpaine
9-5 öljynpaine
Minkälaisia öljynpaine lukemia porukka on mittaillut tyhjäkäynnillä t7 koneista?
Onkohan tyhjäkäynnille vielä 1-1.5bar lukemat sopivat vai pitäisikö olla korkeammat?
Viinalla tullut ajeltua nyt melko paljon ja öljypohjaa en ole käyttänyt pois nyt viinaan siirtymisen jälkeen (bensalla kun ajelin, sen käytin auki ja ei ollut paha).
Mittarina toimii autogauge (smoke sarja).
Onkohan tyhjäkäynnille vielä 1-1.5bar lukemat sopivat vai pitäisikö olla korkeammat?
Viinalla tullut ajeltua nyt melko paljon ja öljypohjaa en ole käyttänyt pois nyt viinaan siirtymisen jälkeen (bensalla kun ajelin, sen käytin auki ja ei ollut paha).
Mittarina toimii autogauge (smoke sarja).
9-5 Aero -00
Re: 9-5 öljynpaine
Jos kaikki on normaalikunnossa koneessa niin öljynpaineen pitäis olla 2,5bar.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-5 öljynpaine
käyttäisin opohjan uudelleen auki, ettei käy ohrasesti...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52
Re: 9-5 öljynpaine
Eikö se oo 2000rpm pitäs olla 2.5 bar lämpimillä öljyillä mut kannattaa käyttää pohja auki kuitenki.
Re: 9-5 öljynpaine
Jep 2000rpm.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-5 öljynpaine
Niin mitkäs ne öljynpaineet kuuluisi olla lämpinänä, kylmänä, tyhjäkäynnillä, kierroksilla? Nousee itsellä kierroksilla jopa 6bar? Kuumana tuo 1-1,5bar.
Ja öljyinä castrol magnatec 5w-40
Ja öljyinä castrol magnatec 5w-40
Re: 9-5 öljynpaine
Mitä parista vehkeestä katellu niin ollut luokkaa:
lämpimänä tyhjis 1-2bar, kierroksilla +1bar per 1000rpm (kunnes säätöventtiili rupee aukeemaan)
kylmänä 5-6bar
lämpimänä tyhjis 1-2bar, kierroksilla +1bar per 1000rpm (kunnes säätöventtiili rupee aukeemaan)
kylmänä 5-6bar
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-5 öljynpaine
Okei, kiitoksia. Eli tuntuis olevan ihan hyvässä hapessa tuo sisäänajettu suappi (yli 400tkm mittarissa). Kylmänä 6,5bar, lämpösenä kierroksilla juuri tuo tuohon 6,5bar asti eli menee baarin korkeammalla. Ja lämpösenä sen 1-1,5bar.
Re: 9-5 öljynpaine
Pidä mielessä vaan että Magnatec öljy on hydrokrakkaus öljy. Kannattais valita varmaan jotain PAO tai GTL öljyistä.
Shell Helix Ultra 5W-40 GTL öljy
Teboil Diamond Plus PAO öljy.
Kestävät huomattavasti paremmin kovia lämpötiloja sekä NOACK hyvällä tasolla. Itse kuitenkin siirryn GTL öljyyn, koska se on loistava välimuoto krakkaus öljy ja PAO öljyn välissä.
P.S.
Magnatec huijausta aina ollut, koska kaikki hydrokrakit ovat hyvin pinnalle "liimautuvia" kuten Castrol tykkää mainostella. Hydrokrakattu öljy on jo eilistä päivää, koska sotkee moottoria (turbo + rasitukset) (tekee esim. tutun Magnatecin lakkakerrostuman).
Shell Helix Ultra 5W-40 GTL öljy
Teboil Diamond Plus PAO öljy.
Kestävät huomattavasti paremmin kovia lämpötiloja sekä NOACK hyvällä tasolla. Itse kuitenkin siirryn GTL öljyyn, koska se on loistava välimuoto krakkaus öljy ja PAO öljyn välissä.
P.S.
Magnatec huijausta aina ollut, koska kaikki hydrokrakit ovat hyvin pinnalle "liimautuvia" kuten Castrol tykkää mainostella. Hydrokrakattu öljy on jo eilistä päivää, koska sotkee moottoria (turbo + rasitukset) (tekee esim. tutun Magnatecin lakkakerrostuman).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: 9-5 öljynpaine
Mistä johtuu tuo kylmänä 5-6 bar paine. Itsellä 8 bar tyhjäkäynnillä kesälläkin.j0ne kirjoitti:Mitä parista vehkeestä katellu niin ollut luokkaa:
lämpimänä tyhjis 1-2bar, kierroksilla +1bar per 1000rpm (kunnes säätöventtiili rupee aukeemaan)
kylmänä 5-6bar
Paineenrajoitus venttiilin avautumispaine on papereiden mukaan 3,8bar.. Jos paineenrajoitus venttiilin paine on asetettu johonkin arvoon niin se on silloin se riippumatta kuormasta tai pumpun tuotosta jos linjan koko on oikea.
Ainut syy voi olla että rajoitusventtiilin kanavat liian pienet jolloin ei auta ns. kylmillä öljyillä vaikka kuinka venttiili olisi auki.
Suodattimellakin venttiilin avautumispaine on pienempi. No se avautuu paine-erosta ennen ja jälkeen suodattimen. Täytyy olla vain riittävä pinta-alainen suodatin. Saabissahan suodatin on mielestäni päiväntasaajalle tarkoitettu malli.
Jokainen auto pärjää käynnistettäessäkin saman kokoisilla paineilla kuin lämpimänä..
Re: 9-5 öljynpaine
Näissä on jostain syystä tosi kovat öljynpaineet kylmänä. 9-3:n koneesta mittasin yli 8bar paineita kunnes mittari hajosi. Nyt on max 5bar näyttämällä oleva VDO ja kylmänä tosiaan viisari sojottaa maksimiin kunnes alkaa kone olla normaalin lämpöinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 öljynpaine
Mistä mitattuna tuo paine on. Itselläni on öljynsuodattimen ja jalan välissä adapteri josta mittaan paineen. paljonkohan suodatin vastustaa kylmällä öljyllä ja aukeaako siitä syystä suodattimen varoventtiili joka kerta kylmänä päästäen kerääntyneet paskat laakereille vai pysyykö paine ero suodattimen molemmin puolin alle varoventtiilin avautumis paineen. Pitäis varmaan koettaa tukkia t-haara ahtaaseen paikkaan startin vieressä olevalle öljykellolle niin vois verrata painetta linjan alussa ja lopussa.Mertmi kirjoitti:Näissä on jostain syystä tosi kovat öljynpaineet kylmänä. 9-3:n koneesta mittasin yli 8bar paineita kunnes mittari hajosi. Nyt on max 5bar näyttämällä oleva VDO ja kylmänä tosiaan viisari sojottaa maksimiin kunnes alkaa kone olla normaalin lämpöinen.
Miksiköhän tuo paine on noin korkea kylmänä (8bar) vaikka WIS:sin mukaan jakopäässä oleva paineen rajoittimen avautumispaine on 3,8 bar.
-Arska-
Re: 9-5 öljynpaine
Öljynsuodattimen väliin tulevasta adapterista mitattu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 öljynpaine
Onkos kukaan asentanut tätä Bilteman sovitinta öljynpaineen mittaamiseen Saab 9-5:seen?
Jos on, niin onko toiminut hyvin?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000030749/
Jos on, niin onko toiminut hyvin?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000030749/
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: 9-5 öljynpaine
Just tommonen, mutta väriltään sininen on 9-3:ssa. Olikohan ekalla suodattimen vaihdolla, aukesi se adapterin mutteri. Piti kirrata ja sen jälkeen on kyllä pysynyt kiinni. Teflon teipillä tiivistin anturin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01