Jarrulevyjen vaihdosta
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Täytynee sitten tulla tulokseen että kummasti ne tarvikelevyt sitten haistaa ne "asennusvirheet" kuukausienkin päästä asennuksesta vaikka pinnat ois vetäny puhtaalle raudalle ja laittanut vimosen päälle.
Sen verta monet tarvikelevyt menny kieroon ja ongelma poistunu aina orggislevyillä (ilman mitään ihmeiden tekoa vaihdon yhteydessä) että en enää noita romurautalevyjä osta.
Nyt pihalla auto jossa tarvikelevyt ja yllättäen jarrut nypyttää vähän, sekä auto jossa orggislevyt joka ei nypytä.
Hauska seurata myös kun tarvikelevyt on ruosteessa kun hengittääkin päin orggislevyn ollessa samaanaikaan ruosteeton
Sen verta monet tarvikelevyt menny kieroon ja ongelma poistunu aina orggislevyillä (ilman mitään ihmeiden tekoa vaihdon yhteydessä) että en enää noita romurautalevyjä osta.
Nyt pihalla auto jossa tarvikelevyt ja yllättäen jarrut nypyttää vähän, sekä auto jossa orggislevyt joka ei nypytä.
Hauska seurata myös kun tarvikelevyt on ruosteessa kun hengittääkin päin orggislevyn ollessa samaanaikaan ruosteeton
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Monenlaisia jarrulevyjä on autoissa ollut. Yhdet levyt meni kieroksi kun oli satula jumissa ja punahehkua lähenteli jo jarrulevyn lämmöt taajama-ajossa. Vannekin oli niin kuuma, että vesi kiehui vanteessa kun kuralätäköstä potkaisin vettä vanteelle. Eli laahaavan jarrusatulan kanssa kierouteen on omakohtaisesti päässyt. Joku kertoi että etukäppärillä olevassa og900:ssa saisi jarrulevyt kieroutumaan ajamalla rata-ajoa ja jättämällä auton käsijarrupäällä parkkiin heti ajon päälle. Liekkö kellään vastaavasta kokemusta? Mielestäni isoimmat erot jarruissa originaali vs. tarvike on ollut palojen kovuudessa ja sitäkautta kuinka nopeasti jarrupalat ja levyt kuluvat. Joskus olen törmännyt sellaiseen yhdistelmään jossa levyt kului ja palat ei juurikaan. Jotkut taasen valittelivat ettei tarvikepalat kestä puoliakaan siitä mitä originaalit. Nykyisin kun kumpainenkin auto on automaattivaihteisia, tulin siihen tulokseen että jarruttelun määrä on suurempi mitä manuaalilla jatkossa originaalit jarrupalat ja levyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Nyt kun oikein tarkemmin ajattelee, niin minulla on autoissani vuosien varrella ollut pelkästään tarvikejarruosia eikä yksienkään kanssa ole ollut ongelmia. Merkkeinä mainittakoon seuraavia: Pagid, Girling, LPR, NF-Parts, Remsa, foster, scantech, roadhouse, ebc...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Etujarrut vinkuneet hyvän aikaa ja yllätyksekseni huomasin niihin ilmestyneen tuollaiset kuopat (2 kpl/levy):
https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0
Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0
Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Itse tilasin https://m.autonvaraosat24.fi palat ja levyt taakse. Aten vermeet, alta satasen. Onhan noita muitakin verkkokauppoja joista saa edukkaasti tavaraa.Trooper_75 kirjoitti:Etujarrut vinkuneet hyvän aikaa ja yllätyksekseni huomasin niihin ilmestyneen tuollaiset kuopat (2 kpl/levy):
https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0
Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Enpä nähnyt tuolla Aten isompaa levyä. Speedpartsilla näyttäisi olevan kohtuuhintaan etulevyt ja palat, jos PCS:n kautta kokeilisi. Kokemuksia noista?
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Tästä tuli mieleen että itellä eka automaatti käytössä ja levyt näyttää pysyvän kunnossa. Ainakin parista aiemmasta autosta on takalevyt hapantuneet ruosteeseen jossain vaiheessa kun on ollut liian vähän käyttöä. Omalla kohdalla näyttää tuo enemmän jarruttelu säästävän jarruremppakuluissa.Mertmi kirjoitti:Nykyisin kun kumpainenkin auto on automaattivaihteisia, tulin siihen tulokseen että jarruttelun määrä on suurempi mitä manuaalilla jatkossa originaalit jarrupalat ja levyt.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Etulevyjen vaihto kaverin avustuksella suoritettu onnistuneesti. Lopputuloksena jarrujen ravistus ei poistunut, joten yllättäen vika olikin takalevyissä
Noh, Motonetin kautta Brembot mukaan ja takapääkin vaihtoon. Samalla huomattiin että takasatulat pahan näköiset, joten täytyypä askarrella uudet satulat sinne kun sopiva aika / keli koittaa. Uusia haasteita ja harrasteita...
Noh, Motonetin kautta Brembot mukaan ja takapääkin vaihtoon. Samalla huomattiin että takasatulat pahan näköiset, joten täytyypä askarrella uudet satulat sinne kun sopiva aika / keli koittaa. Uusia haasteita ja harrasteita...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Edessä on speedpartsilta tilatut Aten levyt+palat, asennettu viime talvena. Ei moitittavaa.Trooper_75 kirjoitti:Enpä nähnyt tuolla Aten isompaa levyä. Speedpartsilla näyttäisi olevan kohtuuhintaan etulevyt ja palat, jos PCS:n kautta kokeilisi. Kokemuksia noista?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Täällä meni eteen brembon kalustus etupäähän. Alustavasti näytti hyvältä kun kävin ihan parin kilsan kierroksen. Ajelen paremmin sisään kun kerkiän. Jarrutuntuma ainakin parani mojovasti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
https://m.autonvaraosat24.fi/ate/957609
https://m.autonvaraosat24.fi/ate/958237
Eikö tuo 308 ole ns isompi malli.
https://m.autonvaraosat24.fi/ate/958237
Eikö tuo 308 ole ns isompi malli.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Joo, huomasin tarkemmin katsoen itsekin nuo. Nopeammin varmaan saisi PCS:ltä, Speedpartsin osat siis ovat ATE:n valmistamat?
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Taitavat olla ihan vain kulumisindikaattoreita. Sitten kun "kuoppa" lakkaa näkymästä, niin levy on loppu. Ainakin Brembo käyttää tuollaisia joissain jarrulevyissäänTrooper_75 kirjoitti:Etujarrut vinkuneet hyvän aikaa ja yllätyksekseni huomasin niihin ilmestyneen tuollaiset kuopat (2 kpl/levy):
https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0
Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
Ok, enpä ole moisiin törmännyt. Mutta eipä nuo levyt tosiaan ohuilta näytä. Palat merkkiä Mekonomen vaan vinkuvat melkoisesti.
Re: Jarrulevyjen vaihdosta
230 tkm kohdalla edessä menossa kolmannet levyt/palat (org/org - ATE/org - org/org) takana toiset (org/org - org/org) eikä ole jarruissa ollut mitään ihmeteltävää (muuta kuin hyvä teho sekä tiellä että katsastuksessa ). Vaihtojen yhteydessä satuloiden liukupintojen putsaus ja kuparitahna. ATEt ja orggigset tulleet PCS:ltä erittäin kohtuulliseen hintaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH