(Kunnossa) 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
(Kunnossa) 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Moro!
Ihmeellinen vika ilmestyi toista kertaa puolen vuoden sisään. Vikavalo syttyy herjaten 1-lambdalle liian matalaa jännitettä. Vikakoodit pitkän ja lyhyen polttoainesopeutuksesta, liian laihalla kertoo menevän. Silti tuntuu käyvän rikkaalla. Toisellakin lambdalla kokeiltu, eikä vaikutusta.
Vika kun ei tunnu olevan anturissa, niin mikähän tuon voisi aiheuttaa. Lambdan jännite näyttää koko ajan 0,65-0,67, kun sen ilmeisesti pitäisi olla 0,65 ja 1,00 välillä.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
Ensimmäisellä kerralla vika hävisi itsestään, kun vanhan lambdan laittoi takaisin..
-Niko
Ihmeellinen vika ilmestyi toista kertaa puolen vuoden sisään. Vikavalo syttyy herjaten 1-lambdalle liian matalaa jännitettä. Vikakoodit pitkän ja lyhyen polttoainesopeutuksesta, liian laihalla kertoo menevän. Silti tuntuu käyvän rikkaalla. Toisellakin lambdalla kokeiltu, eikä vaikutusta.
Vika kun ei tunnu olevan anturissa, niin mikähän tuon voisi aiheuttaa. Lambdan jännite näyttää koko ajan 0,65-0,67, kun sen ilmeisesti pitäisi olla 0,65 ja 1,00 välillä.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
Ensimmäisellä kerralla vika hävisi itsestään, kun vanhan lambdan laittoi takaisin..
-Niko
Viimeksi muokannut nikomys, Ti Elo 01, 2017 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Minun Saabissa samanlaiselta kuulostava vika. Ensin antoi vikakoodia P0131, eli ykköslambdan jännite liian alhainen, kyseisellä Boschin lambdalla oli ajettu silloin noin 5000 km. Vaihdoin sen sitten uuteen Boschilaiseen. Sillä pääsin noin kuusi kilometriä kun tuli uusi vikakoodi P0134, eli lambdan riittämätön toiminta. Välillä näyttää SID Infossa arvoa 0 ja pari kertaa 2500, jolloin auto saattaa sammua. Käyttämällä ecun sulaketta irti vian on saanut aina joksikin aikaa pois, mutta aina se jossain vaiheessa palaa. Pitäisi tutkia tuo J16 maadoitusjuttu, mutta miten on jos käyttää sen ecun liittimen irti, niin saako auton toimimaan sen jälkeen ilman TECHiä, kun laittaa liittimen takaisin paikalleen.
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Et tarvitse TECHiä. Auto toimii ECU:n liittimen irroittamisen/kiinnittämisen jälkeen ihan normaalisti. Sopeutus siellä tapahtuu heti kun lähdet ajamaan, mutta sitä tuskin ajossa huomaat.
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Asia selvä. Kiitos tiedosta!
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Ei nyt ehkä kuulu tähän oireiluun, mutta toi ecun liitin ihmetyttää siltä osin että ne liittimen kohdat joissa on johdot kiinni, on tiivistetty kumitiivisteellä. Mutta niitä tyhjiä kohtia ei ole tukittu kumi tulpilla. Tämä taas johtaa siihen että kosteus pääsee liitimen sisälle. Olen joskus samanlaisia liittimiä rakennellut ja niihin kyllä laitettiin aina tyhjiksi jääviin kohtiin tulpat.
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Tuohan helposti selittäisikin oireet. Täytyypä katsoa tuo liittimen tila ensitöikseen.
Eilen taas oireet hävisivät itsestään.
Tuli tuossa mieleen, että näyttääkö Tech2 lambdan jännitteen myös arvoalueen ulkopuolella, vai jääkö se näyttämään 0,65V vaikka todellisuudessa olisikin alle sen?
Eilen taas oireet hävisivät itsestään.
Tuli tuossa mieleen, että näyttääkö Tech2 lambdan jännitteen myös arvoalueen ulkopuolella, vai jääkö se näyttämään 0,65V vaikka todellisuudessa olisikin alle sen?
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: 2,3t käy rikkaalla ja herjaa lambdaa
Juotoksella korjaantui.
Iso kiitos!
-Niko
Iso kiitos!
-Niko
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09