Eberi
Re: Eberi
Vielä toteuttamaton idea väyläeberin huoltamiseksi: eBaysta halvin uusi D5WS millä tahansa ohjausyksiköllä. Tästä ohjausyksikkö irti ja nykyisestä eberistä pelkän ohjausyksikön siirto tähän uuteen. Paketti autoon paikoilleen. Löytyykö ketään sanomaan ettei toimisi? 9-3 SC my07 1.9 TiDS siis kyseessä mihin tämä olisi ajatuksena toteuttaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Eihän siinä varmaan muuta haastetta ole kuin se, että vika on useimmiten juurikin siinä ohjausyksikössä. Siis sikäli jos se toisen auton eberi muuten suostuu yleensä toimimaan saapissa
Eski
Eski
Re: Eberi
Käykös tuollainen paloilmapuhallin tähän 1.9 tid -08, ysivitoseen:
ESPAR Hydronic D4W SC, D5W SC, B4W SC, B5W HEATER COMB BLOWER MOTOR.
Ilmeisesti sama puhallin on monessa mallissa? Eniten kiinnitti huomiota D5WS vs. D5WSC.
ESPAR Hydronic D4W SC, D5W SC, B4W SC, B5W HEATER COMB BLOWER MOTOR.
Ilmeisesti sama puhallin on monessa mallissa? Eniten kiinnitti huomiota D5WS vs. D5WSC.
Re: Eberi
Olen nyt selannut nopeasti ruottalaistakin foorumia mutta oikea malli ei auennut. Onkohan tässä autossa D5WZ, D5WS vai D5WSC? Mistähän tuonkin selvittäisi, ettei tulisi väärää osaa tilattua? Laitteen kyljessä oli kyllä jokin tipahtamassa oleva lappu, mutta siitä ei saanut kyllä mitään selvää.
Re: Eberi
Omassa D5WZ ja originaalin Eberin ylimääräinen tyyppikilpi löytyy myös: konepelti auki, vasemman lokasuojan päältä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Puhaltimen jännite kun vaan täsmää niin loput on ratkaistavissa. Puhaltimen siivet lähtee irti puukolla kun painaa tukevalla otteella rungon ja siipien väliin akseliin asti ja varovasti nitkuttelee. Pikkuhiljaa vastakkaisilta puolilta kärsivällisesti. Moottori on rungossa kiinni kolmella torxilla.
Itse tilasin Ebaysta viime syksynä halvimman puhaltimen mitä löytyi ja vaihdoin siitä uuden moottorin vanhan tilalle. Sen jälkeen ei ole Eberin toiminnassa ollut mitään ongelmia.
Itse tilasin Ebaysta viime syksynä halvimman puhaltimen mitä löytyi ja vaihdoin siitä uuden moottorin vanhan tilalle. Sen jälkeen ei ole Eberin toiminnassa ollut mitään ongelmia.
Re: Eberi
-08 9-3 TiD orkkis D5WS Eberi keljuilee. Ei starttaa, TECH antoi koodin polttoainepumpusta. Pumppu vaihdettu (d5ws sopiva tarvike, ei saabin "oma") mutta eber ei edelleenkään mene päälle ja antaa edelleen saman koodin
Manual startilla merkkivalo vilahtaa n. sekunnin, pumppu tikittää saman ajan tiheästi (tiheämmin kuin toisessa vastaavassa tidissä jossa eber toimii), sisäpuhallin herää samaksi aikaa ja vesipumppu mun nähdäksei surahtaa moottoritilassa. Mut siinäpä se.
Oudoksi tän tekee se, että kun koneen ajaa lämpöiseksi (mittarin mukaan sen pari milliä vajaa vaakataso, missä eberi toimiessaan "sammuu" ja jää taustalle = valo palaa) eberin saa kyllä manuaalilla päälle, eli mittariston merkkivalo jää päälle. Sama homma myös auto sammuksissa ajon jälkeen kunhan vain lämmöt vaakatasossa. Menee päälle ja puhaltaa sisälle, kunnes eberin pitäis oikeasti syttyä.
Selailin tän ketjun läpi, mut ihan vastaavaa sekoilua en löytänyt. Oireethan viittais enemmän paloilmapuhaltimeen/hehkuun, mutta tuo pa pumpun vikakoodi hämää? Oisko sitten ohjainlaite? Mut luulis ettei se suostuis sit missään tilanteessa menemään päälle, edes tuohon stand by tilaan.
Meneekö nää lukkoon epäonnistuneiden käynnistysten jälkeen ja tarvii erikseen "avata"? Pumpun vaihdon jälkeen nollattiin vikakoodit techillä, mut sama pa pumpunkoodi kimpos esille samantien käynnistysyrityksen jälkeen.
Manual startilla merkkivalo vilahtaa n. sekunnin, pumppu tikittää saman ajan tiheästi (tiheämmin kuin toisessa vastaavassa tidissä jossa eber toimii), sisäpuhallin herää samaksi aikaa ja vesipumppu mun nähdäksei surahtaa moottoritilassa. Mut siinäpä se.
Oudoksi tän tekee se, että kun koneen ajaa lämpöiseksi (mittarin mukaan sen pari milliä vajaa vaakataso, missä eberi toimiessaan "sammuu" ja jää taustalle = valo palaa) eberin saa kyllä manuaalilla päälle, eli mittariston merkkivalo jää päälle. Sama homma myös auto sammuksissa ajon jälkeen kunhan vain lämmöt vaakatasossa. Menee päälle ja puhaltaa sisälle, kunnes eberin pitäis oikeasti syttyä.
Selailin tän ketjun läpi, mut ihan vastaavaa sekoilua en löytänyt. Oireethan viittais enemmän paloilmapuhaltimeen/hehkuun, mutta tuo pa pumpun vikakoodi hämää? Oisko sitten ohjainlaite? Mut luulis ettei se suostuis sit missään tilanteessa menemään päälle, edes tuohon stand by tilaan.
Meneekö nää lukkoon epäonnistuneiden käynnistysten jälkeen ja tarvii erikseen "avata"? Pumpun vaihdon jälkeen nollattiin vikakoodit techillä, mut sama pa pumpunkoodi kimpos esille samantien käynnistysyrityksen jälkeen.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: Eberi
Mersun Sprinteriin tarkoitetun D5WS pistin tänään eBaysta tilaukseen niin selviää tämäkin "mysteeri".jmaatta kirjoitti:Vielä toteuttamaton idea väyläeberin huoltamiseksi: eBaysta halvin uusi D5WS millä tahansa ohjausyksiköllä. Tästä ohjausyksikkö irti ja nykyisestä eberistä pelkän ohjausyksikön siirto tähän uuteen. Paketti autoon paikoilleen. Löytyykö ketään sanomaan ettei toimisi? 9-3 SC my07 1.9 TiDS siis kyseessä mihin tämä olisi ajatuksena toteuttaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Eberiä purkaessani polttoaineletkun liittimen pää murtui, mistäköhän saattaisin löytää varaosan kyseisen osan tilalle?
https://ibb.co/bXc6WR
https://ibb.co/ksOPJ6
https://ibb.co/bXc6WR
https://ibb.co/ksOPJ6
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
- Paikkakunta: Tampere
Re: Eberi
Itse katkaisin sen putken ja laitoin bensaletkun klemmareilla ja liimamassalla varmistaen kiinni.JuhoAa kirjoitti:Eberiä purkaessani polttoaineletkun liittimen pää murtui, mistäköhän saattaisin löytää varaosan kyseisen osan tilalle?
https://ibb.co/bXc6WR
https://ibb.co/ksOPJ6
Hyvin on pysynyt. Jos teet kuten minä, niin laita tiivistemassa siihen kovamuoviseen putkeen päälle, älä sen tulevan letkun sisälle
900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
Re: Eberi
Pelkkää liitintä ei taida saada mutta koko letkun pumpulta asti saanee tai ei koodilla "12756321". Bildelsbasenilla näkyy jokunen käytetty olevan myynnissä ~50e + kulut hintaan: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/12756321/
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Siellä se nyt pöhisee mutta ei se ihan "bolt-on" ollu. Vanhasta siirtyi uuteen kansi sekä ohjainlaite (http://ys3.se/catalogue/node/2007/3812/ tuosta siis osat 3 ja 15). Tuohon kanteen käytännössä tulee kiinni teline missä vesipumppu istuu, vastaavia kiinnityksiä ei tuosta mersun eberistä löytyny. Sitten bensaputki ei ollu ihan samassa kohtaa, siihen alkuperäiseen kanteen piti käytännössä loveta kolo sille putkelle, onneksi siinä on juuri siinä kohtaa materiaalia mistä ottaa. Vesiletkujen liittimet on mersun eberissä molemmat kiinteät ja suorat, Saabin eberissä taas on L mutka sisääntulevassa liitoksessa (niinkuin tuosta ylläolevasta näkyykin, osa 28). Tämä hoitui letkun pätkällä jossa mutka sekä jatkokappaleella. Sitten kiinnitys... Saabin alkuperäisessä on läpireikä eberin rungosta läpi jolla se kiinnitetään tulipellissä olevaan telineeseen pitkällä pultilla, lisäksi siinä on sellaiset hahlot mitkä istuu siihen telineeseen. Tuossa mersun vastaavassa sitä reikää eikä vastaavia hahloja ole. Vedettiin käytännössä kahdella paksulla nippusiteellä nyt siihen runkoon se. Mutta tosiaan, ihan sukkana lähti kuiten pöhisemään kun kaiken sai paikoilleen.jmaatta kirjoitti:Mersun Sprinteriin tarkoitetun D5WS pistin tänään eBaysta tilaukseen niin selviää tämäkin "mysteeri".jmaatta kirjoitti:Vielä toteuttamaton idea väyläeberin huoltamiseksi: eBaysta halvin uusi D5WS millä tahansa ohjausyksiköllä. Tästä ohjausyksikkö irti ja nykyisestä eberistä pelkän ohjausyksikön siirto tähän uuteen. Paketti autoon paikoilleen. Löytyykö ketään sanomaan ettei toimisi? 9-3 SC my07 1.9 TiDS siis kyseessä mihin tämä olisi ajatuksena toteuttaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Nyt sitten täälläkin eberi teki lakon, tähän asti on toiminut useamman talven moitteetta. Vikakoodi kertoo paloilmapuhaltimen oleva tukossa.
Mitäs tuommoisen putsaus vaatii? Mitä kannattaa vaihtaa samalla jos eberiä aukoo? Laitehan on hieman hankalassa paikassa, tartteeko tuo vaan suosiolla ottaa pöydälle huoltoa varten ja purkaa osiin? Selasin topikkia läpi mutten oikein hyvää ohjeistusta löytänyt.
Mitäs tuommoisen putsaus vaatii? Mitä kannattaa vaihtaa samalla jos eberiä aukoo? Laitehan on hieman hankalassa paikassa, tartteeko tuo vaan suosiolla ottaa pöydälle huoltoa varten ja purkaa osiin? Selasin topikkia läpi mutten oikein hyvää ohjeistusta löytänyt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
- Paikkakunta: Tampere
Re: Eberi
Tiedä sitten saako sitä putsattua vai vaihtaako suosiolla uusi puhallin? Siinä on kuitenkin niin pientä kuluvaa osaa, että elinaikaa vaikea ennustaa..
Ehdottomasti sihti kannattaa uusia, sekä tietysti myös tiivisteet.
Eberi täytyy ottaa sieltä kyllä kokonaan pois.
Homma alkaa vaikka sillä, että irroittaa auton alta eberin pakoputken (yhdellä mutteilla kiinni), sen jälkeen pakoputken klemmari auki eberistä.
Sitten johtonippuja vähän sivuun että saa tilaa siihen.
Sen jälkeen vesiletkut puristetaan umpeen ja irti. Ne voi myös yhdistää jollain putkella, jos ei heti samana päivänä ehdi laittamaan eberiä takaisin. Vaadittavan putken halkaisija on 18 tai 19mm. Voin tarkistaa huomenna kun saan itsellä käytössä olleen "putkilenkin" käsiini.
Sitten siinä edessä on yksi e-torx ruuvi, muistaisin, että e10. Se auki.
Vasemmassa sivussa on kaksi klipsiä jotka pitää sen vielä tiukasti siinä telineessään. Ne näkyy aika huonosti, mutta kun isolla talttapäällä tökkii ja kampeaa niin ne löytyy kyllä
Eberin purkaminen onkin pelkkää ruuvien availua. Siihen kun hommaat sen tiivistesarjan, niin käsittele varoen sitä harmaata isoa palopesän tiivisterengasta. Hajoaa todella herkästi, eli sille hellä käsittely.
Ton irroituksen ja asennuksen kun tekee pari kertaa, niin se alkaa menemään 10-15 minuutissa.
Edit. Piti vielä sanomani, että ei kannata avata sitä mustaa kantta siitä eberin rungosta. Itse ajattelin, että nyt kun tämä tässä pöydällä on, niin kurkkaanpa tuonkin alle, mutta katkaisin kaksi ruuvia. Sitten piti ostaa uusi runko ja taas meni reilu satanen oppirahoja.
Kannattaa vaan pitää purkuhommat siinä "yläpäässä" jossa se elektroniikkakin on.
Ehdottomasti sihti kannattaa uusia, sekä tietysti myös tiivisteet.
Eberi täytyy ottaa sieltä kyllä kokonaan pois.
Homma alkaa vaikka sillä, että irroittaa auton alta eberin pakoputken (yhdellä mutteilla kiinni), sen jälkeen pakoputken klemmari auki eberistä.
Sitten johtonippuja vähän sivuun että saa tilaa siihen.
Sen jälkeen vesiletkut puristetaan umpeen ja irti. Ne voi myös yhdistää jollain putkella, jos ei heti samana päivänä ehdi laittamaan eberiä takaisin. Vaadittavan putken halkaisija on 18 tai 19mm. Voin tarkistaa huomenna kun saan itsellä käytössä olleen "putkilenkin" käsiini.
Sitten siinä edessä on yksi e-torx ruuvi, muistaisin, että e10. Se auki.
Vasemmassa sivussa on kaksi klipsiä jotka pitää sen vielä tiukasti siinä telineessään. Ne näkyy aika huonosti, mutta kun isolla talttapäällä tökkii ja kampeaa niin ne löytyy kyllä
Eberin purkaminen onkin pelkkää ruuvien availua. Siihen kun hommaat sen tiivistesarjan, niin käsittele varoen sitä harmaata isoa palopesän tiivisterengasta. Hajoaa todella herkästi, eli sille hellä käsittely.
Ton irroituksen ja asennuksen kun tekee pari kertaa, niin se alkaa menemään 10-15 minuutissa.
Edit. Piti vielä sanomani, että ei kannata avata sitä mustaa kantta siitä eberin rungosta. Itse ajattelin, että nyt kun tämä tässä pöydällä on, niin kurkkaanpa tuonkin alle, mutta katkaisin kaksi ruuvia. Sitten piti ostaa uusi runko ja taas meni reilu satanen oppirahoja.
Kannattaa vaan pitää purkuhommat siinä "yläpäässä" jossa se elektroniikkakin on.
900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
Re: Eberi
Kiitoksia, eiköhän noilla ohjeilla pääse alkuun. Tarvinnee suosiolla hommata nuo kulutusosat ja ennakkoon, hankintapaikoista topikissa onkin jo vinkkejä. Se putkikoko toki vielä auttaisi, tuskinpa tuota samantien takaisin saan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2