Eli kampuran hihnapyörä tuottaa vaivaa tällä erää. Autosta kuuluu sen lämmittyä kamala kitinä, kuuluu sisälle ohjaamoon ja koko parkkipaikalle. Otin luonnollisesti hihnan pois ja paikallistin mekkalan kampuran pyörään (kitisee itsekseen ilman hihnaakin kun käyttää). Vanhan vulkanointi oli lopussa, hain käytetyn pyörän ehjällä vulkanoinnilla tilalle. Sama kitinä jatkuu. Mitäs nyt tutkimaan?
Alustavasti en havainnut mitään ihmeellistä pyörän takana, onko tuolla jotakin roippeita jotka voi irrota/kilistä/väljistyä? Voiko tuo kampuran pyörä kihnuttaa jotakin vasten kun mekkalakin alkaa vasta lämpöisenä...?
Edit: Pienen lueskelun jälkeen totesin, että alipaineella öljyntäyttöaukossa ja tuolla nitinällä on ollut yhteyksiä.
Kävin äsken testaamassa, todellakin kun ottaa öljytikun ulos niin tulee ulos valtavan suhauksen saattelemana ja kitinä loppuu välittömästi sieltä alempaa moottorista (kampuran seutu). Onkos nyt vikaa jossakin huohotusventtiileissä tms. kun kone tuntuu niin kovasti imevän ilmaa yläkautta? Sitä en edelleenkään käsitä, että mistä se tuolta alhaalta imee ilmaa aiheuttaen tuon jumalattoman kitinän?
Huohotusongelmia?
Huohotusongelmia?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Huohotusongelmia?
Google tuottanut sellaisia tuloksia, että syyllinen voisi olla PCV-venttiili, joka on jumissa. Missähän päin tuo sijaitsee femmassa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Huohotusongelmia?
PCV-venttiili tarkoittaa takaiskuventtiiliä, joita on huohotusjärjestelmässä kymmenkunta. Luultavasti hakemasi venttiili on Ilmamassamittarin ja iskarin yläpään välissä, putsarikotelon vieressä. Tunnetaan näissä piireissä paremmin EVAP-venttiilinä.Bapsu kirjoitti:Google tuottanut sellaisia tuloksia, että syyllinen voisi olla PCV-venttiili, joka on jumissa. Missähän päin tuo sijaitsee femmassa?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Huohotusongelmia?
Tarkastin sen valkoisen takaiskun toiminnan. Tuntu pelaavan. Otin omasta femmasta (jossa huohotus pelaa) tuon vastaavan ja asensin paikalleen. Edelleen nitinä jatkuu ja kamala imu öljyreijässä.Tonnari88 kirjoitti:PCV-venttiili tarkoittaa takaiskuventtiiliä, joita on huohotusjärjestelmässä kymmenkunta. Luultavasti hakemasi venttiili on Ilmamassamittarin ja iskarin yläpään välissä, putsarikotelon vieressä. Tunnetaan näissä piireissä paremmin EVAP-venttiilinä.Bapsu kirjoitti:Google tuottanut sellaisia tuloksia, että syyllinen voisi olla PCV-venttiili, joka on jumissa. Missähän päin tuo sijaitsee femmassa?
Sen mitä vertailussa huomasin, oli se, että imu venttiilikopalta kaasuläppäkotelolle on huomattavasti kovempi ongelmayksilössä kuin omassa autossani.
Se musta takaisku siellä iskaritolpan lähellä toimi ok. Minkäänlaista imua/puhallusta ei kys. putkissa tuntunut koneen käydessä?
Mikäs muu tuohon voi vaikuttaa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Huohotusongelmia?
Isompi huohotinputki menee ahtimen imupuolelle ja sinne alipaineen saisi aikaiseksi esimerkiksi tukkeutunut ilmansuodatin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Huohotusongelmia?
Noniin. Ongelma ratkesi. Joku edellisistä turaajista oli asentanut tuon mustan takaiskuvenan siellä iskarin lähellä väärinpäin. Eli tuo putki joka tulee ilmanottorööristä ja menee öljyloukolle (?). Käänsin venan toisinpäin ja tarkastin ettei päästä toiseen suuntaan. Alipaineet muuttui normaaliksi ja kitkutus katosi. 

1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Huohotusongelmia?
Kävin kierroksella tänään ja huomasin, että auto pöläyttää öljyisen pilven aina kiihdytyksen päätteeksi (jos yhtään rivakampaan kiihdyttelee). Semmonen siniharmaa pölläys aina pari sekuntia kytkimen pohjaan painalluksen jälkeen. Pikagooglaus antoi syyksi turbon tai huohotuksen.
Puhaltelin noihin huohotusletkuhin, aika tukkoselta tuntui. Kävin koeajolla ilman, että huohotusletku oli venakopassa kiinni. Ei pöllytellyt. Eli lienee tuo tukkoinen huohotus syynä tuohon nyt?
Puhaltelin noihin huohotusletkuhin, aika tukkoselta tuntui. Kävin koeajolla ilman, että huohotusletku oli venakopassa kiinni. Ei pöllytellyt. Eli lienee tuo tukkoinen huohotus syynä tuohon nyt?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470