Tartteis asentaa uudet jarrupalat tonnariin (-92 CS, ATE:n satulat), että kehtaa lähteä kokeilemaan leimaa. Homma vaikuttaa ainakin teoriassa simppeliltä, mutta mitäs kalua raati suosittelee männän liikutteluun, kun uudet palat on satulassa ja se pitäisi saada mahtumaan takaisin paikalleen? Liikkuuko mäntä "helposti"? Haynes sanoo, että putkipihdeistä voisi olla iloa, mahtaiskos papukaijapihdit ajaa samaa asian? Kommentteja otetaan kiitollisena vastaan, kun en ole tähän päivään mennessä joutunut jarrupaloja satulaan vaihtamaan (Mirafioriin tuli joskus sata vuotta sitten jarrukengät vaihdettua)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hommaan käy varmaan monenlaiset pihdit, periaatteessa männän pitäisi liikkua helposti. Vaikeinta vaihtohommassa taitaa olla satulan irrottaminen, kuusioruuvit tuppaavat olemaan aika tiukassa.
Pari viikkoa sitten kävin omaani vaihtamaan paloja. En sattunut löytämään sopivaa kuusiokoloa (olikohan 7 mm:n), joten luovuin leikistä. Perjantaina vaihtoivat ne sitten vuosihuollon yhteydessä, samassa rytäkässä vaihdettiin myös etulevyt.
Etu päähän vaihdettaessa periaatteessa putkipihdit riittää. Ainoa ongelma on sylinterin liuuttaminen suoraan sisään. Isommilla putkipihdeillä suoraan painaminen on helpompaa.
Takapäässä on huomioitava automaattisen käsijarrusäädön löysääminen ennen sylinterien liikuttelua. Lööysääminen tapahtuu 4mm kuusiokoloavaimella satulan takaa. Säätöruuvi löytyy 14mm (muistaakseni) kiintoavaimella avattavan pultin alta.
Homma on melko simppeli, jos jarrut on kunnossa, eli suojakumit ehjät ja sylinterit ruosteettomat. Itselläni oli vielä kolme vuotta sitten 9000CDE -90, josta meni etusatuloista suojakumit, jonka jälkeen jarrut alkoi jumiutua. Eli kannattaa samalla tarkastaa kumien kunto.
Tarvit lisäksi juuri tuon 7mm kuusiokoloavaimen satuloiden liukutappien avaukseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vinka elikkäs puristin on aika oiva työkalu, huomattavasti helpompi hallita kuin putkipihdit.
Sitten kun toteat siinä mäntää liikutellessasi tiivisteiden vuotavan niin männän saa helpoiten ulos kun ottaa satulan irti ja tuuppaa paineilmaa letkun reiästä sisään... mieluiten vaikkapa ihan käsipumpulla, kompurapaineilla saa männän lentämään turhan pitkälle
Jarruja kun roplaa niin ei tee pahaa vuodattaa nesteitä pihalle ilmaruuvista pikkasen ja liikutella mäntää muutaman kerran koko liikematkansa... vaikka ei nesteitä aikoisikaan kokonaan vaihtaakaan... ja uutta nestettä säiliöön. Nesteen vaihtuvuus jarrusatuloilla ei ole turhan suuri luonnostaan.
Kiitoksia vinkeistä! Kaikki palat (siis etu ja taka) ajattelin vaihtaa, käppäriäkin joudun käpälöimään, kun se ei ota kun toiseen takapyörään tällä hetkellä...sain muuten Ferodon palat (orkkis osat) taakse suhteellisen halvalla (0,67€/pari, ovh Motonetissä jotain 21€)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juu, eipä ole vielä tarvinnut paloja vaihdella, kun pukkasi kuumeen päälle...Huominen (ke) olis vielä saikkua, pitäsköhän käyttää se hyödyllisesti jarrupalojen vaihtoon No, pitää kattella tuota oloa...Pistän "raportin" havainnoistani tänne, kunhan saan palat vaihdettua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
CDE tuli Suomeen vasta 1993 mutta oliko tämä tuotu jostain kauempaa?
Ruotsista YK sotilaan mukana. Autossa oli kaikki muut varusteet paitsi webasto ja automaatti. Valitettavasti se oli joskus kolaroitu, joten se ruostui vähän liikaa saumoista.
Jos tiedät mistä saa Saabin väriokoodeja, koska siinä autossa oli koodi 199 (Metalli sininen) ja kaikki Saabin värikoodit alkoi vasta 200:sta ylöspäin
PS. mulla on auton alkuperäinen yksikanavainen vahvistin tallessa, jos jotakuta kiinnistaa. Vahvistin on 1-kanavainen ja liitettävissä vanhempaan Saabin mankkaan. Liitin on joku "oma malli" ja merkki muistaakseni Luxor. Vahvistin oli kuskin puolella tavaratilassa sähköantennin alla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tämä varuste ilmeisesti puuttui myös. En ainakaan törmännyt kyseiseen painikkeeseen ACC:ssa. ACC oli kylläkin se versio, jossa oli takaovien puhallukset ja aurinko tunnistin. On mulle ihan uusi varuste tuo RAC.
Takakaiuttimissa oli mielenkiintoinen toteutus, sillä siellä oli 6,5 tuuman elementit viety hattuhyllyltä n.20-25cm pitkien muoviputkien/kartioiden päähan tavaratilaan.
Se värikoodi 199 on edelleen kysymysmerkki, sillä en ole saanut vastausta Saabilta enkä maaliliikkeistä. Väri oli ilta-auringossa violetti ja päivällä tummansininen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx