9-3 SS 1.8t 2004 sekalaisia vikakoodeja, kaasupoljin/kaasuläppäanturi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TapioV
"Koeajolla"

9-3 SS 1.8t 2004 sekalaisia vikakoodeja, kaasupoljin/kaasuläppäanturi?

Viesti Kirjoittaja TapioV »

Moi.

Ensimmäinen Saabi alla ja nyt on reilun kuukauden puskenut erinäisiä vikakoodeja, pääasiallisesti koodia P2135, mutta myös koodeja P1523, P0638, ja P1681 esiintynyt. Googlailun perusteella ongelmana on joko kaasuläppäkotelo, kaasupoljin, johdotus tai ecu. Olen koodit aina nollannut lukijalla, jota pidän autossa, mutta nyt tuo vika on alkanut ilmaantua lähes joka ajokerralla, joten asialle pitäisi jotakin saada tehtyä. Vikakood(e)ista tosiaan syttyy moottorivalo ja limp-mode aktivoituu. Ajoittaista pätkimistä esiintyy yli 100km/h nopeuksilla, kun vikavalo palaa.

Olen tuon kaasupolkimen jo kertaalleen avannut ja spreijannut elektroniikkapuhdistimella sekä nostanut liukuvastusta vastassa olevia pinnejä paremman kontaktin saavuttamiseksi. Polkimen toiminnan varmaan saisi yleismittarilla selvitettyä, jos vaan tietäisi sopivan syöttöjännitteen ja oikeat pinnit. Olen myös irroittanut akun ja yrittänyt puhdistaa erinäisiä liittimiä, myös foorumeilla mainitun H42-2/H24-2 liittimen. Ensimmäisellä puhdistuskerralla vaikutuksen huomasi heti, sillä auto käynnistyi huomattavasti nopeammin sekä pudotti valoissa tyhjäkäyntikierroksille nopeasti. Nyt toisella kertaa samaa efektiä en ole enää saanut, joten mitä ilmeisimmin jossain muuallakin on vikaa, tai sitten en sattumalta saanut sopivaa johtoa sopivaan asentoon. Kokeilin löytää johdoista vikaa myös WIS:ssä mainitun pääreleen kohdalta lampulla testaten johtoja heiluttelemalla, mutta puolalle? menevää johtoa en pystynyt testaamaan sillä siihen tarvittiin jo jotakin testauspiuhaa.

Auto on jo melko ajettu, mutta muuten hyvä joten korjaisin mielelläni vielä tämän vian. Hieman vaan epäilen, ettei tällaista saa selvitettyä peruskorjaamon obd-laitteilla. Arpomalla uusien/käytettyjen osien ostaminen tullee melko kalliiksi. Osaako kukaan guru vinkata missä vika voisi piillä, miten kaasuläppäkoteloa tarkistaisi tai onko vikaa mahdollista selvittää Tech-laitteilla? Asustelen Helsingissä.

-Tapio
cc
"Viggen"

Re: 9-3 SS 1.8t 2004 sekalaisia vikakoodeja, kaasupoljin/kaasuläppäanturi?

Viesti Kirjoittaja cc »

Minulla antoi keväällä koodia P2135, noita muita ei esiintynyt. Putsaiin kanssa liittimiä, mutta tuli aina uudestaan. Jostain ulkomaanfoorumilta sitten löytyi ohje että polkimen voi kalibroida. Polkimessa ja on kaksi potikkaa akselilla ja läpässäkin kai pari käämiä. Potikoista pitää saada suurin piirtein sama tulos.
Ohje kalibrointiin oli:
Poistetaan vikakoodit jollain OBD työkalulla.
Pidetään auto sammuksissa vartin.
Painetaan kaasupoljin pohjaan, edelleen avaimet taskussa.
Käynnistetään auto ja pidetään se poljin pohjassa. HUOM se ei ryntää kierroksille vaan pysyy tyhjäkäynnillä, ainakin minulla pysyi.
Muutaman sekunnin kuluttua päästetään kaasu kokonaan pois ja odotellaan vielä muutama sekunti ja homma on valmis.

Koko kesän on nyt saanut ajaa ja vika ei ole toistunut. Ainakin helppo kokeilla josko auttaisi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
TapioV
"Koeajolla"

Re: 9-3 SS 1.8t 2004 sekalaisia vikakoodeja, kaasupoljin/kaasuläppäanturi?

Viesti Kirjoittaja TapioV »

Kokeilin tuotakin, mutta vikavalo tuli jo matkan lopulla takaisin.. Osaako kukaan tech2 omistaja sanoa voiko polkimen tai kaasuläppäkotelon toimintaa testata?
Vastaa Viestiin