Niin eikös jossakin vuosimallissa vaihdettu propun avainkoko pienempään, ettei pääse isolla avaimella niin helposti pohjaa halkaisemaan..eli se 13mm on ihan suositeltava vaihtoehto.
Varsinkin, jos ei ole momenttiavainta käytössä
Kyllä se korjaamokäsikirjan mukaan on 13mm, eikä 1/2"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Teemu kirjoitti:Niin eikös jossakin vuosimallissa vaihdettu propun avainkoko pienempään, ettei pääse isolla avaimella niin helposti pohjaa halkaisemaan..eli se 13mm on ihan suositeltava vaihtoehto.
Varsinkin, jos ei ole momenttiavainta käytössä
Kyllä se korjaamokäsikirjan mukaan on 13mm, eikä 1/2"
Omassanikin oli edellinen omistaja nuljannut ropun sileäksi ja kävin jokuaika sitten ostamassa SAAB liikkeestä uuden ja sanoivat että on ½tuumainen.Samalla reissulla piti hakea toisesta kaupasta ½tuuman hylsy
ja hyvin tuntu passaavan ropun kantaan. Muistin virkistämiseksi
tarkistin asian juuri SAAB liikkeestä, öljyropun koko on ainakin -89 i16:ssa 12,83mm eli ½ tuumaa,hinta vähän yli 11 euroa!Virheellistä tietoa on näköjään Motonetissakin kun myyvät 13mm öljyroppua sielläkin.Siis 13mm avain on LIIAN ISO SAABIN ÖLJYROPPUUN ja kulmat menee,mutta saattehan te tietenkin uskoa vaikka tätä Teemua ja hänen korjaamokäsikirjaa ja pöyritellä roput sileiksi,minä ainakin vaihdan öljyni oikean kokoisella avaimella niin pysyy pultin kanta kunnossa.
Ei tarvitse hermostua!
Sanoin, että SAABIN omassa korjaamokäsikirjassa lukee 13mm. Tämä on ainoa tietolähde, mikä minulla on.
Sittenhän siinä on varmaan virhe? Jossei kirjaan voi luottaa, niin mihin sitten?
Oli se sitten koko 1/2 tuumaa tai 13mm. Kirjoitukseni pointti oli, että ei kannata vääntää liian isolla voimalla sitä proppua. Ja kannattaa vaihtaa se vanhanmallinen noin 20mm proppu pienempään. Mutta antaa olla aivan sama minulle...yritin vaan varoittaa
Tommonen "saattehan vaikka uskoa tätä teemua" kirjoitusasu on aika loukkaava.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kyllä se 13mm avaimella on avautunut ihan nuljaamatta ja totta että se ½ tuuman avain mahtuu 13mm kannalla olevaan tiukasti (yleensä kaikkiin 13mm kannalla oleviin) tosin todellinen tuumakoon kanta pyöristyy todella helposti 13mm avaimella.
Se 13mm avain istuu todella tiukasti kunhan vaan muistaa putsata ne paskat siitä pultin päästä että saa työnnettyä avaimen ihan perille.
Pikku vinkkinä: Kiinalaiset ei tee työkaluja ostakaa laatuvehkeitä niin ei tarvi pelleillä
No niin kuten jo tuossa aiemmin mainittiin 6-kulmainen hylsy on ainoa
oikea avain propun avaamiseen. ( jos sitä pitää 13mm avaimella avata )
Tuo tulppa on tosiaan 1/2" kokoinen = 12.7mm.
*nimim miten tuo tulppa aukeaa nyt kun....*
lintta go go kirjoitti:Kyllä se 13mm avaimella on avautunut ihan nuljaamatta ja totta että se ½ tuuman avain mahtuu 13mm kannalla olevaan tiukasti (yleensä kaikkiin 13mm kannalla oleviin) tosin todellinen tuumakoon kanta pyöristyy todella helposti 13mm avaimella.
Se 13mm avain istuu todella tiukasti kunhan vaan muistaa putsata ne paskat siitä pultin päästä että saa työnnettyä avaimen ihan perille.
Pikku vinkkinä: Kiinalaiset ei tee työkaluja ostakaa laatuvehkeitä niin ei tarvi pelleillä
Näin on!!! Kunnon työkaluilla ja kunnolla tehty työ = osat pysyy ehjinä. Omassa oli kans tuo 13mm kantainen väännetty miltei paskaksi ja tilalle hommattiin Motonetin 22mm. Sen ruukaan laittaa tosi kevyeen momenttiin, kun tiivisteenä on kuparitiiviste ja paikallaan on pysynyt.
Aloitin tuossa peräkoukkuprojektin tiimoilta työkalujen "keräyksen", kun itsellä ei ole niitä nimeksikään. Aloitin homman ostamalla 3 kpl Sandvik-Bahco-Belzer kiintoavainta. Noiden työkaluja kerätään sitten niin paljon, että ranteet paukkuu. Ko. merkki siitä syystä, että on tullut vaikka millä työkalulla tehtyä hommia ja noi on kestäny kovaakin vääntöä eikä ole hinnalla pilattu.
Nyt tuli tänään avattu itsekkin tuo proppu, 13mm avaimella koitin ja sain rikottua bilteman räikänkin
Tänään sitten otin rälläkän rumaan kätöseeni ja muutama viilto..
Ihmettelen kyllä, mutta lähti todella helpolla irti sen jälkeen.
Eli rälläköimään jos on tiukassa
käytän KAIKISSA kohteissa ensisijaisesti aina 6- kulmahylsyjä, ja niistäkin voimahylsyjä jos tuntuu olevan jumissa.
Laadukkaat lenkkiavaimet ovat seuraavaksi suosittuja.
Pihdit ja jakoavaimet tulevat sitten viimeisessä hädässä mutterien avaamisessa.
Jos on tiukassa, kiintoavaimia kantsii olla 2 kpl vierekkäin, niin ei pyörähdä nurkat pyöreiksi. esim jarruputkissa.
Aika kettua, jotta panneet tollattii 1/2 tuumaisia käyttöhuoltopaikkaan, se kun on niin lähellä 13 mm, että menee melkein toleranssien puitteisiin.. eihä sitä huomaa.
Viimeksi muokannut stara, Ti Marras 28, 2006 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.