Pätkiminen/rykiminen
Re: Pätkiminen/rykiminen
Tilasin ihan kokeeksi kiinasta 17e/kpl suuttimia ja huomenna olis tarkotus vääntää paikoilleen.
Mun silmään ainakin näytti ihan hyviltä, joissain näky pientä käyntönjälkeä eli varmaan purkuosia ovat ?
Tuolla muutama kuva suuttimista, itse ainakin positiivisesti yllätyin. En ajatellut että tohon hintaan sais mitään lähellekkään alkuperäistä, tietysti toinen asia on miten autossa toimii.
https://www.dropbox.com/s/ahuahchs8eovz ... 7.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jkot554q3wnbj ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iepucb32cn4j9 ... 9.JPG?dl=0
Mun silmään ainakin näytti ihan hyviltä, joissain näky pientä käyntönjälkeä eli varmaan purkuosia ovat ?
Tuolla muutama kuva suuttimista, itse ainakin positiivisesti yllätyin. En ajatellut että tohon hintaan sais mitään lähellekkään alkuperäistä, tietysti toinen asia on miten autossa toimii.
https://www.dropbox.com/s/ahuahchs8eovz ... 7.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jkot554q3wnbj ... 8.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iepucb32cn4j9 ... 9.JPG?dl=0
Re: Pätkiminen/rykiminen
Lainataanpa ketjua
Itselläni pari kuukautta ollut biopoweroitu B207L heitti viikonloppuna yhdessä kiihtytyksessä kunnon tärinät/rykimiset kun kaasua painoi yli ~60%. Vikavalo vilkkui ja pelkäsin jo vaikka mitä ja heitin auton samantien parkkiin ja lukaisin torguella vikakoodit: Cylinder 3 Misfire Detected.
Auto on tuon jälkeenkin rykäissyt muutaman kerran joissain kiihdytyksissä, mutta yrittämällä en ole saanut ongelmaa esiin. Tulpat ovat käsittääkseni NGK:t ja olleet paikallaan 15 tkm. Olisikohan nuo jo aika vaihtaa eli johtuisiko tulpista?
Toinen epäilys on, että jokin väärä paikka kastui moottoritilaa pestessä juuri ennen vian ensimmäistä esiintymistä. Mahtaakohan tuolla olla sellaista paikkaa, johon vesi pääsisi helposti ja voisi aiheuttaa tällaista?
Itselläni pari kuukautta ollut biopoweroitu B207L heitti viikonloppuna yhdessä kiihtytyksessä kunnon tärinät/rykimiset kun kaasua painoi yli ~60%. Vikavalo vilkkui ja pelkäsin jo vaikka mitä ja heitin auton samantien parkkiin ja lukaisin torguella vikakoodit: Cylinder 3 Misfire Detected.
Auto on tuon jälkeenkin rykäissyt muutaman kerran joissain kiihdytyksissä, mutta yrittämällä en ole saanut ongelmaa esiin. Tulpat ovat käsittääkseni NGK:t ja olleet paikallaan 15 tkm. Olisikohan nuo jo aika vaihtaa eli johtuisiko tulpista?
Toinen epäilys on, että jokin väärä paikka kastui moottoritilaa pestessä juuri ennen vian ensimmäistä esiintymistä. Mahtaakohan tuolla olla sellaista paikkaa, johon vesi pääsisi helposti ja voisi aiheuttaa tällaista?
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Pätkiminen/rykiminen
Katso, että tulppien poterot ja puolat kuivat.
Tulpat voisit vaihtaa, ne kun eivät paljoa maksa.
Tulpat voisit vaihtaa, ne kun eivät paljoa maksa.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Pätkiminen/rykiminen
Viikonloppuna vaihdoin uudet tulpat 14 tkm ajettujen tilalle. Ensimmäisellä reissulla ongelma vielä toistui, mutta sen jälkeen ongelma on kadonnut. Eli sieltä se vika löytyi.
Ainoastaan jäi ihmetyttämään kierteiltään ja poteroltaan kostea ykkössylinterin tulppa ja eristeestään nokinen kakkossylinterin tulppa (Eikös nämä sylinterit numeroida jakopäästä alkaen)
Kuvassa ykkönen on ylimpänä
Täytyy seurailla tilannetta
Ainoastaan jäi ihmetyttämään kierteiltään ja poteroltaan kostea ykkössylinterin tulppa ja eristeestään nokinen kakkossylinterin tulppa (Eikös nämä sylinterit numeroida jakopäästä alkaen)
Kuvassa ykkönen on ylimpänä
Täytyy seurailla tilannetta
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Pätkiminen/rykiminen
Eristeethän (keskielektrodin jälkeen oleva valkoinen osa) tuolla on kunnossa kaikissa, mutta posliiniosa on parissa tulpassa mustana. Vaikuttaisi siltä että puola lyö läpi - eli puolavika.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Pätkiminen/rykiminen
Tuota posliiniosaa tarkoitin toki. Jostakin on mieleen syöpynyt, että posliini on eriste ja että eristeellä tarkoitettaisiin tulpissakin tuota näkyvää osaa.
Enivei hyvä tietää, että muutaman puolan voisi hankkia pöytälaatikkoon ainakin varuilta odottamaan.
Enivei hyvä tietää, että muutaman puolan voisi hankkia pöytälaatikkoon ainakin varuilta odottamaan.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Pätkiminen/rykiminen
Posliini on eriste.Di17 kirjoitti: Jostakin on mieleen syöpynyt, että posliini on eriste ja että eristeellä tarkoitettaisiin tulpissakin tuota näkyvää osaa.
.
Mitä materiaalia luulit esim. sähkö- ja (vanhojen) puhelin avolinjojen eristeiden olevan .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pätkiminen/rykiminen
Siis on toki, ei tässä nyt niin hukassa olla ja toimiihan tulpan posliiniosakin eristeenäpetrisa kirjoitti:Posliini on eriste.Di17 kirjoitti: Jostakin on mieleen syöpynyt, että posliini on eriste ja että eristeellä tarkoitettaisiin tulpissakin tuota näkyvää osaa.
.
Mitä materiaalia luulit esim. sähkö- ja (vanhojen) puhelin avolinjojen eristeiden olevan .
Oliko näille puolille jotain suositeltavaa hankintapaikkaa? Tarvikepuolilla ei ilmeisesti kannata edes yrittää
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Pätkiminen/rykiminen
Vain alkuperäisiä puolia!
Täältä:
http://www.neobrothers.co.uk/direct-ign ... 4622-p.asp
tai täältä:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=269
Täältä:
http://www.neobrothers.co.uk/direct-ign ... 4622-p.asp
tai täältä:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=269
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Pätkiminen/rykiminen
Oma etanolipäivitetty B207R alkanut myös pätkimään täyskaasulla. Alkuun ajattelin olevan "normaalia" tulpanvaihtoprötäämistä. Tulpat vaihtoon, nelosen tulpanjuuri oli hieman öljyinen, muut kuivat. Tulpat olivat myös likimain auki kaikki ja nelonen ei edes ollut kiinni. No prötääminen hävisi, mutta kolmosella kun lähtee 50:Stä täyskaasulla kiihdyttämään niin pätkii ja rykii satunaisesti. Puolat, bensapumppu vai jokumuumikä?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Pätkiminen/rykiminen
Aika vaikea sanoa, mutta arvatahan aina voi.jjasco kirjoitti:Oma etanolipäivitetty B207R alkanut myös pätkimään täyskaasulla. Alkuun ajattelin olevan "normaalia" tulpanvaihtoprötäämistä. Tulpat vaihtoon, nelosen tulpanjuuri oli hieman öljyinen, muut kuivat. Tulpat olivat myös likimain auki kaikki ja nelonen ei edes ollut kiinni. No prötääminen hävisi, mutta kolmosella kun lähtee 50:Stä täyskaasulla kiihdyttämään niin pätkii ja rykii satunaisesti. Puolat, bensapumppu vai jokumuumikä?
Tuon viestin mukaan voisi veikata jotakin puolaa syylliseksi. Näitä tapauksiahan on jonkin verran ollut.
Parhaiten sitä voisi selvittää lukemalla sytysvikoja (missfire) ja ehkä siinä samalla vielä nakutuksiakin (knock) eri sylintereistä tähän tarkoitukseen käypäsellä testerillä. Mikäli joku sylinteri poikkeaa selvästi muista ja koeajon aikana suunta on sama, voisi sen puolan olettavan olevan vikaantumassa.
Mikäli taas näitä testerillä luettuja arvoja on kertynyt ja kertyy suhteeellisen tasaisesti kaikkiin sylintereihin, mutta runsaasti, vika voisi olla polttoainepuolella. Joko pumppu tai paineensäädin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pätkiminen/rykiminen
Laitoinkin jo facebookin puolelle kuvaa mahdollisesta syystä miksi pätkii ja rykii. Vahva epäilys kun 100km ajon jälkeen on jo tuon verran öljyä tuolla poterossa, joten tuo nyt on korjauslistalla ensimmäisenä. Tietty voiko tuossa muuta vuotaa kuin venttiilikopan tiiviste? Pahin skenaario? JOs ei tuon korjaamisella kummene niin sitten seuraavaksi vaihtuu puolat.petrisa kirjoitti:Aika vaikea sanoa, mutta arvatahan aina voi.jjasco kirjoitti:Oma etanolipäivitetty B207R alkanut myös pätkimään täyskaasulla. Alkuun ajattelin olevan "normaalia" tulpanvaihtoprötäämistä. Tulpat vaihtoon, nelosen tulpanjuuri oli hieman öljyinen, muut kuivat. Tulpat olivat myös likimain auki kaikki ja nelonen ei edes ollut kiinni. No prötääminen hävisi, mutta kolmosella kun lähtee 50:Stä täyskaasulla kiihdyttämään niin pätkii ja rykii satunaisesti. Puolat, bensapumppu vai jokumuumikä?
Tuon viestin mukaan voisi veikata jotakin puolaa syylliseksi. Näitä tapauksiahan on jonkin verran ollut.
Parhaiten sitä voisi selvittää lukemalla sytysvikoja (missfire) ja ehkä siinä samalla vielä nakutuksiakin (knock) eri sylintereistä tähän tarkoitukseen käypäsellä testerillä. Mikäli joku sylinteri poikkeaa selvästi muista ja koeajon aikana suunta on sama, voisi sen puolan olettavan olevan vikaantumassa.
Mikäli taas näitä testerillä luettuja arvoja on kertynyt ja kertyy suhteeellisen tasaisesti kaikkiin sylintereihin, mutta runsaasti, vika voisi olla polttoainepuolella. Joko pumppu tai paineensäädin.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Pätkiminen/rykiminen
No niin nyt on venttiilikopan tiiviste vaihdettu ja ainakaan näin alkuvaiheessa ei näyttäisi vuotavan mistään. Vaihdoin nelosen ja kolmosen puolat ristiin. Testilenkillä ryki ja pätki melko paljon. Vahdoin puolat takaisin neloseen ja kolmoseen niin rykiminen on satunaista, kerta siellä toinen täällä. En tiedä pitäisikö tuo vaan laittaa uudet puolat tilaukseen ja pitäisikö tuo öljyn kanssa tekemisissä ollut muutaman kilometrin vanha tulppa käydä hakemassa uusi?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Pätkiminen/rykiminen
Puolavikahan se lopulta itsellä ole ja todennäköisesti puolan oli rikkonut tuo poterossa oleva öljy. No nyt toimii taas.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Pätkiminen/rykiminen
Moi,
Sen verran samanmoista ongelmaa, että jatkan tähän ketjuun.
Mulla siis 2008 9-3 Wagon 2,8TS Aero Automatic.
Noin kuukausi sitten tapahtui seuraavaa. Edellisenä päivänä pesty auto ei inahtanutkaan kun yritti käynnistää, akku jostain syystä tyhjentynyt kun hetken aikaa laturissa oltuaan lähti hyvin käyntiin. Auto kävi muutaman kilometrin matkan aivan normaalisti, mutta sitten kun käännyin motarille ja painoin kaasua moottori vain ryki ja pätki eikä antanut juurikaan tehoa ulos. Moottorin merkkivalo myös paloi tässä vaiheessa jonkin aikaa. Kun auton pysäytti niin tyhjäkäynti oli todella epätasaista ja tuntui, että sammuu hetkellä millä hyvänsä. Ajoin kuitenkin kotiin (n.30km) ja löin laturin kiinni akkuun ja latasin sen täyteen. Tämän jälkeen ongelma ei ole uusiutunut. Akku on vanha, ehkä jopa alkuperäinen. Olenkin ladannut sen nyt täyteen noin kerran viikossa. Akku olisi tarkoitus uusia seuraavassa huollossa.
Mietin siis tässä, että onko heikolla akulla yhteyttä tuohon käyntiongelmaan vai mistä se mahtaisi johtua? Vika kun ei tosiaan ole ilmennyt uudestaan kun akussa on ollut virtaa. Ennen tuota pahinta oiretta olen kyllä huomannut lievää pätkimistä kovemmassa kiihdytyksessä silloin tällöin.
Mainitsempa myös, että kun auton käynnistää kylmänä kierrokset pysyvät ehkä noin 20s korkeammalla jonka jälkeen laskee tyhjäkäynnille (n.750rpm), onko tämä normaalia?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Tomi
Sen verran samanmoista ongelmaa, että jatkan tähän ketjuun.
Mulla siis 2008 9-3 Wagon 2,8TS Aero Automatic.
Noin kuukausi sitten tapahtui seuraavaa. Edellisenä päivänä pesty auto ei inahtanutkaan kun yritti käynnistää, akku jostain syystä tyhjentynyt kun hetken aikaa laturissa oltuaan lähti hyvin käyntiin. Auto kävi muutaman kilometrin matkan aivan normaalisti, mutta sitten kun käännyin motarille ja painoin kaasua moottori vain ryki ja pätki eikä antanut juurikaan tehoa ulos. Moottorin merkkivalo myös paloi tässä vaiheessa jonkin aikaa. Kun auton pysäytti niin tyhjäkäynti oli todella epätasaista ja tuntui, että sammuu hetkellä millä hyvänsä. Ajoin kuitenkin kotiin (n.30km) ja löin laturin kiinni akkuun ja latasin sen täyteen. Tämän jälkeen ongelma ei ole uusiutunut. Akku on vanha, ehkä jopa alkuperäinen. Olenkin ladannut sen nyt täyteen noin kerran viikossa. Akku olisi tarkoitus uusia seuraavassa huollossa.
Mietin siis tässä, että onko heikolla akulla yhteyttä tuohon käyntiongelmaan vai mistä se mahtaisi johtua? Vika kun ei tosiaan ole ilmennyt uudestaan kun akussa on ollut virtaa. Ennen tuota pahinta oiretta olen kyllä huomannut lievää pätkimistä kovemmassa kiihdytyksessä silloin tällöin.
Mainitsempa myös, että kun auton käynnistää kylmänä kierrokset pysyvät ehkä noin 20s korkeammalla jonka jälkeen laskee tyhjäkäynnille (n.750rpm), onko tämä normaalia?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Tomi