Kärryn vetämisestä, asetuksista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Moi.
Täällä kun on muutama hyvin finlexiä tutkinut kaveri, niin osaattekop sanoa onko olemassa asetusta kärryn koosta suhteessa vetoautoon?
Massasta ei ihmtetyksiä. Mööpeleitä kuskatessa ei painoa paljoa kerry, ja ne asiat on hoidossa.
Miten paljon leveämpi kärry saa olla, suhteessa vetoautoon?
Omassa tapauksessa kärry olisi n. 50cm leveämpi kuin saabi, eli sivuylitystä tulisi n.25cm/puoli, pitäisikö etsiä isompi vetoauto?
Karavaanari peilit tuo tietty vaatii, mutta onko poliisisedällä jotain motkottamista?
Täällä kun on muutama hyvin finlexiä tutkinut kaveri, niin osaattekop sanoa onko olemassa asetusta kärryn koosta suhteessa vetoautoon?
Massasta ei ihmtetyksiä. Mööpeleitä kuskatessa ei painoa paljoa kerry, ja ne asiat on hoidossa.
Miten paljon leveämpi kärry saa olla, suhteessa vetoautoon?
Omassa tapauksessa kärry olisi n. 50cm leveämpi kuin saabi, eli sivuylitystä tulisi n.25cm/puoli, pitäisikö etsiä isompi vetoauto?
Karavaanari peilit tuo tietty vaatii, mutta onko poliisisedällä jotain motkottamista?
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
En ihan suoraan nyt muista mutta muistaakseni mitään estettä ei tuolle leveämmyydelle olisi estettä eikä peilienkään suhteen ole mitään selvää määräystä. Näistä on kyllä määräyksiä ripoteltu eri lakeihin ja asetuksiin ja katsastajien ohjeisiin ym. että saadaan varmaan melkoinen väittely tästäkin aikaan Käytännön tilanteissa ainakin tätä kärryä on tullut vedeltyä erilaisilla autoilla kuormattuna Saabeillakin ilman lisäpeilejä eikä ainakaan ole siinä määrin kiinnostanut että olisi alettu pysäyttämään. http://vetopeli.fi/at2502l.htmlDIggItaLLr kirjoitti:Moi.
Täällä kun on muutama hyvin finlexiä tutkinut kaveri, niin osaattekop sanoa onko olemassa asetusta kärryn koosta suhteessa vetoautoon?
Massasta ei ihmtetyksiä. Mööpeleitä kuskatessa ei painoa paljoa kerry, ja ne asiat on hoidossa.
Miten paljon leveämpi kärry saa olla, suhteessa vetoautoon?
Omassa tapauksessa kärry olisi n. 50cm leveämpi kuin saabi, eli sivuylitystä tulisi n.25cm/puoli, pitäisikö etsiä isompi vetoauto?
Karavaanari peilit tuo tietty vaatii, mutta onko poliisisedällä jotain motkottamista?
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Koskisiko tuota kärryä myös Suomen tieliikenteen yläraja eli 2,6 metriä (kuorma-auto). Vetoauton peilit pitää tietysti "jatkaa" riittäviksi hyvän takanäkyvyyden takaamiseksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Tuo maksimileveys ei ole ongelma, kyseessähän on tieliikenteeseen hyväksytty kärry.
Eli leveyden ei pitäisi olla ongelma, hyvä.
Karavaanari peilit löytyy, kärry on kuomullinen, niin ei sieltä paljoa muuten näe ellei peilejä jatketa.
Näilää mennään, kiitoksia!
Eli leveyden ei pitäisi olla ongelma, hyvä.
Karavaanari peilit löytyy, kärry on kuomullinen, niin ei sieltä paljoa muuten näe ellei peilejä jatketa.
Näilää mennään, kiitoksia!
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Tässä vielä muutamia asiaan liittyviä lainkohtia
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
25 § (27.3.2002/230)
Muut päämitat
1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa.
2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.
3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin (O3- ja O4-luokka) keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun leveys saa ylittää vetoauton leveyden enintään 0,15 metriä. Puoliperävaunun leveys saa ylittää vetoauton etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metriä.
--------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
17 § (3.4.2009/226)
«Perävaunu» ja hinattava laite
O1 –O4-luokan ajoneuvo (auton «perävaunu») on hinattava ajoneuvo.
Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:
1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt «perävaunu») kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;
2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;
3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia;
4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.
R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin «perävaunu».
Hinattava laite on auton «perävaunu» tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään perävaunujen jaosta alaluokkiin rakenteen perusteella ja muista kuin auton perävaunuista.
---------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
11 §
Perävaunujen alaluokat
Perävaunut jaetaan rakenteen mukaan seuraaviin alaluokkiin:
1) puoliperävaunu on «perävaunu», joka on tarkoitettu kytkettäväksi puoliperävaunun vetoautoon tai apuvaunuun; puoliperävaunu aiheuttaa olennaisen kohtisuoran kuormituksen vetoautoon tai apuvaunuun;
2) varsinainen «perävaunu» (vetoaisaperävaunu) on «perävaunu», jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon;
3) keskiakseliperävaunu on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu «perävaunu», jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan; tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).
-----------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
25 § (27.3.2002/230)
Muut päämitat
1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa.
2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.
3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin (O3- ja O4-luokka) keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun leveys saa ylittää vetoauton leveyden enintään 0,15 metriä. Puoliperävaunun leveys saa ylittää vetoauton etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metriä.
--------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
17 § (3.4.2009/226)
«Perävaunu» ja hinattava laite
O1 –O4-luokan ajoneuvo (auton «perävaunu») on hinattava ajoneuvo.
Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:
1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt «perävaunu») kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;
2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;
3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia;
4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.
R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin «perävaunu».
Hinattava laite on auton «perävaunu» tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään perävaunujen jaosta alaluokkiin rakenteen perusteella ja muista kuin auton perävaunuista.
---------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
11 §
Perävaunujen alaluokat
Perävaunut jaetaan rakenteen mukaan seuraaviin alaluokkiin:
1) puoliperävaunu on «perävaunu», joka on tarkoitettu kytkettäväksi puoliperävaunun vetoautoon tai apuvaunuun; puoliperävaunu aiheuttaa olennaisen kohtisuoran kuormituksen vetoautoon tai apuvaunuun;
2) varsinainen «perävaunu» (vetoaisaperävaunu) on «perävaunu», jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon;
3) keskiakseliperävaunu on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu «perävaunu», jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan; tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).
-----------------
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Entä jos tuo suurin sallittu leveys ylittyy, pitääkö laittaa muija ajamaan saattoautoa?
#3272
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Onneksi on tilanne niin päin, että kärry on autoa leveämpi. Sattui muuttohommissa sellainen tilanne, kun kortti ei anna myöten niin jouduin vetämään Sprinterillä 750kg kärryä joka ei näkynyt peilistä kuin risteyksissä kääntyessä, ja sitten paluumatkalla vesisateessa peileistä näkyi kärryn äärivalojen "hohde" vesisumussa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Tuollanen yhistelmä on muuten aunarista peruuttaa . Alkaa kärry olla jo ikävästi vinossa, kun se tulee näkyviin.dimebak kirjoitti:Onneksi on tilanne niin päin, että kärry on autoa leveämpi. Sattui muuttohommissa sellainen tilanne, kun kortti ei anna myöten niin jouduin vetämään Sprinterillä 750kg kärryä joka ei näkynyt peilistä kuin risteyksissä kääntyessä, ja sitten paluumatkalla vesisateessa peileistä näkyi kärryn äärivalojen "hohde" vesisumussa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Joo, totta. Pitihän sekin tehdä ja hieman vaati ovesta roikkumista, että näki edes vähän kärryä.aero kirjoitti:Tuollanen yhistelmä on muuten aunarista peruuttaa . Alkaa kärry olla jo ikävästi vinossa, kun se tulee näkyviin.dimebak kirjoitti:Onneksi on tilanne niin päin, että kärry on autoa leveämpi. Sattui muuttohommissa sellainen tilanne, kun kortti ei anna myöten niin jouduin vetämään Sprinterillä 750kg kärryä joka ei näkynyt peilistä kuin risteyksissä kääntyessä, ja sitten paluumatkalla vesisateessa peileistä näkyi kärryn äärivalojen "hohde" vesisumussa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Taas löyty haaviin sellaista että saa pykäliä väännellä jotta kilpiin saa
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Heh, sehän on firman väreissä .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
mitä maksoi huutokaupassa? katselin linkkiä radiosivustolla.
masto ja kaikki kyl kelpaa.
masto ja kaikki kyl kelpaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Menoo jo offtopikiksi, mutta kiinnostaisi tietää mikä on tuon kärryn alkuperäinen tarkoitus ollut?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
tulenjohto koppi , siel o pöydät jne jne sähköt valmiina. masto ylös kera antennin. mä oon kade.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.
Mua kiinnostaa enempi et mihin käyttöön tuota meinaat ite käyttää?
Ite rekkaisin tuon hinattavana laitteena jos metsästyskopiksi yms. eikä tarvii kauhean pitkiä matkoja hinata. Tosin saa hinata vaan 60km/h mut ei tarvii katsastaa.
Ite rekkaisin tuon hinattavana laitteena jos metsästyskopiksi yms. eikä tarvii kauhean pitkiä matkoja hinata. Tosin saa hinata vaan 60km/h mut ei tarvii katsastaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992