9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Auto on mallivuotta 2006, ilman DPF:ää, ajomäärä 240 tkm. Jakopäähuollon yhteydessä vaihdettiin uusi imusarja läppämekanismeineen, tuntuu että olisi alakierroksilla pirteämpi kiihtymään ja savutus hävisi käytännössä tyystin. Mutta 1-3 -vaihteilla kiihdyttäessä 2000-3000 r/min pyörintänopeusalueella tuntuu hieman sellaista jyristystä (vaikea kuvailla), että kojelautakin resonoi ja kaasupolkimessakin tuntuu tärinää. Tehot ja kulutus ovat normaalilla tasolla.
Onko tällaisesta kokemuksia? Voisiko johtua jostain ilmavärähtelyistä imusarjassa nyt kun läpät toimivat? Joutokäynnillä tai paikallaan hieman kaasuteltaessa ei kuulu mitään outoa.
Onko tällaisesta kokemuksia? Voisiko johtua jostain ilmavärähtelyistä imusarjassa nyt kun läpät toimivat? Joutokäynnillä tai paikallaan hieman kaasuteltaessa ei kuulu mitään outoa.
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Onko vakio vai viritetty? Voi olla kaksoismassavauhtipyörä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Vakio on... Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu 65 tkm sitten alkuperäisosin.
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Itse olen aivan uunituore saabin omistaja, mutta minköhänlainen moottorin/vaihteistontuenta näissä on? Tämähän voisi teoriassa aiheuttaa resonointia sopivalla kierrosalueella, mene ja tiedä. Tekeekö samaa vaihde vapaallakin, vai ainoastaan veto päällä? Vai onko ongelma jo ratkennut?
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Käytin autoa merkkiliikkeessä, heidän mielestään ei ollut mitään outoa. Olen nyt sitten vain ajellut... Mutta joo, vain veto päällä tekee tuollaista.
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Ompas erikoista. Näin autotekniikkaa opiskelleena kiinnostaisi kuulla tarkemmin mitä korjaamolla on keksitty tarkistaa (kyllähän tuon jokin aiheuttaa eikä kuulu noin tehdä). Itselläni edellisen auton kanssa (audi), kaksoismassa alkoi värisyttämään autoa vasta melko loppuvaiheessa nimenomaan vaihdetta vaihtaessa, kun kierrokset laskivat kytkimen ollessa pohjassa, ei niinkään veto päällä.
Mutta jos vika tosiaan ilmeni heti tuon läppäsarjan vaihdon jälkeen, niin jonkinlainen toimintahäiriö siellä tuon kyseisen kierrosalueen aikana voisi myös aiheuttaa epätasaisuutta moottorin käyntiin joka taas saattaisi tuntua värinänä. Toisaalta mainitsit myös vian olevan vain vaihteilla 1-3 joten voisi oireilla vaihteistostakin?
Mutta jos vika tosiaan ilmeni heti tuon läppäsarjan vaihdon jälkeen, niin jonkinlainen toimintahäiriö siellä tuon kyseisen kierrosalueen aikana voisi myös aiheuttaa epätasaisuutta moottorin käyntiin joka taas saattaisi tuntua värinänä. Toisaalta mainitsit myös vian olevan vain vaihteilla 1-3 joten voisi oireilla vaihteistostakin?
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Voisiko olla sisempi vetonivel vialla? Omassa kanssa vähän samanlaista oiretta todella lievänä ja oudosti sen ilmentyminen riippuu kelistä ja lämpötilasta. Oma toki automaatti ja eri moottorityypillä. Ja nyt kun uusin akkukaapelit, en ole saanut ongelmaa esille...mikä on aika erikoista. Kylmemmillä ja liukkaammilla keleillä voi olla myös osuutta asiaan. Moottorista ongelma tuskin johtuu koska teki edelliselläkin moottorilla saman. Ellei ecu tai johtosarja vaikuta koska ne ovat ennallaan.
Edit. Omassa tuo tuli esille vaihteilla 4-6 ja kovemmilla väännöillä.
Edit 2. Entäs miten oikean puolen vetoakselin tukilaakeri? Se aiheuttaa ainakin rouskutusta ja kuuluu pahiten siinä 40 km/h nopeudessa ja alle.
Edit. Omassa tuo tuli esille vaihteilla 4-6 ja kovemmilla väännöillä.
Edit 2. Entäs miten oikean puolen vetoakselin tukilaakeri? Se aiheuttaa ainakin rouskutusta ja kuuluu pahiten siinä 40 km/h nopeudessa ja alle.
9-3 TTiD
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9-3 SS 1,9 TIDs moottorin jyristys kiihdyttäessä
Eri auto ja moottori,mutta samantyyppisen ongelman kanssa ihmettelin tässä taannoin.tuntuu hieman sellaista jyristystä (vaikea kuvailla), että kojelautakin resonoi ja kaasupolkimessakin tuntuu tärinää
Jyrinä tms ei tosin ollut kierrosluvusta riippuvainen,vaan 103-110km/h alueella ilmenevä oire.
Ja syyksi paljastui vasemmanpuolen alapallonivel.
Luulin että tuo johtuu tiestä tai talvirenkaista,kun edellisessä katsastuksessa ei asiasta mitään mainittu.
Mutta onneksi huomasivat tässä viimekertaisessa katsastuksessa.
Nyt ei enää jyrise,tärise tms.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#