Kesäkuussa otssikon mukainen Aeroni (2008) kävi täristämään ja käymään yhtä sylinteriä vajaalla. Vikakoodiksi sain Torquella P0306:n, eli kutossylinterissä misfireä. No tilasinpa uuden puolan, alkuperäisen Boschin. Onneksi kutossylinterin puola on ko. koneessa helposti vaihdettavissa, vikahan korjantui. No sittenpä tuli auto katsatettua, uudet renkaat ostettua ja öljyt vaihdatettua. Ja heti tuon jälkeen vika palasi takaisin, tosin Torque antoi P0306:n lisäksi myös P0206:n, eli ruiskusuuttimessa probleemaa. Kokeilin ensihätään ruiskusysteemin puhdistusainetta, eipä auttanut. Vaihdoin myös 4. ja 6. sylinterien puolat ja tulpat keskenään, näin selvitin siirtyykö vikakoodi sylinteristä toiseen. Eipä siirtynyt, eli pähkäilin vian olevan loppupeleissä ruiskusuuttimessa. Suutin tosin pitää jonkinmoista nakutusta kun sitä meisselin avulla kuuntelee, ehkä hieman pienempi nakutus kuin muissa. Vaihdoin juuri äsken etummaisiin sylintereihin uudet tulpat, NGK:n iridiumit, kärkiväliksi laitoin n. 0,8 mm, ei muuttanut tilannetta.
Eli vahvasti näyttää siltä että kutosmukin ruiskusuuttimessa on kuin onkin joku vika, ja se olisi vaihdettava. Ja samalla kertaa lie viisainta vaihtaa ihan kaikki suuttimet, takasylintereihin kun on tulpat vaihdettava ja muutenkin kun joutuu konetta päältäpäin purkamaan. Ja voisi olla viisainta vaihtaa loputkin 5 puolaa yksintein. Vaan mistäs tuohon käypäiset ruiskusuuttimet saa? Olen koittanut netistä etsiä vaikka miten, Boschin koodihan noissa suuttimissa on 0280156129, samaa suutintahan on omilla koodeillaan Opelissa ja Vauhxhallissa jne., vaan hankala on löytää alkuperäistä Boschia (uutena). Kiinasta saisi tietenkin Boschin kopiota , Deleenin valmistamat tuolla Boschin koodilla varustetut maksaisivat reilut 120 € koko satsin! Vaan kovasti olen varoituksia noista kiinan suuttimista nähnyt. Eli jos Boschin orkkiksia ei mistään saa uutena järkevään hintaan, niin mikäs olisi järkevä suutinvaihtoehto tilalle, ja mistä? Perkule pitäis auto saada taas ajokuntoon kun on nuo prätkäkelitkin jo mennytä
EDIT: niin ja Aerossa on BSR:n Stage1. Eipä ole mitään vaikutusta tuohon vikaan onko Stage1 sisällä vaiko vakiosofta.
9-3 Aero 2.8T XWD:n vikakoodit ja probleemat
9-3 Aero 2.8T XWD:n vikakoodit ja probleemat
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: 9-3 Aero 2.8T XWD:n vikakoodit ja probleemat
Finjectorilta vastaavilla mitoilla ja spekseillä tai vaikka vähän isommat suuttimet ja harrastajalta uutta suuttimille käypästä softaa kiuluun.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83