Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 13:25
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Morjesta,
Olis tuohon suuntaan oleva auto tutkinnan alla, josko sellaisella 20vuotiaan og kolkin päästäisi eläkkeelle.
Luinkin tuosta jakohihnan ongelmasta, mutta mistään en nähnyt, että kyseisestä moottorista olisi missään mainittu. Onko muuta huomioitavaa, jos kyseistä autoa tosissaan lähtee hakemaan. Myyjä oli vahvassa uskossa, että olisi ketju kone, mutten luota kehenkään, etenkään henkilöön, joka minulle autoa koittaa myydä.
Olis tuohon suuntaan oleva auto tutkinnan alla, josko sellaisella 20vuotiaan og kolkin päästäisi eläkkeelle.
Luinkin tuosta jakohihnan ongelmasta, mutta mistään en nähnyt, että kyseisestä moottorista olisi missään mainittu. Onko muuta huomioitavaa, jos kyseistä autoa tosissaan lähtee hakemaan. Myyjä oli vahvassa uskossa, että olisi ketju kone, mutten luota kehenkään, etenkään henkilöön, joka minulle autoa koittaa myydä.
Saabismi on sairautta, turbo saabismi mielisairautta. Mutta eihän meistä kukaan ihan täysin terve ole.
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Ttid-koneissa on kaikissa sama tekniikka tehoista riippumatta. Ero on siis vain softassa. Sama kuminauha on siis jakopäässä jonka huoltovälisuositus on noin 100K. Eipä tuossa ttidissä muuta erityisen heikkoa olekaan ja tuon jakopäärempan saa teetettyä merkkihuollossa noin 500eurolla. Kohtuullisempaa tuo on kuitenkin verrattuna vagineiden 8000e dsg-lootiin tai 14.000e koneremontteihin
Eski
Eski
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Huoltokirjasta kannattaa katsella että on käytetty oikean viskositeetin öljyä (0W40) ja korin kunto kannattaa tutkia tarkkaan takakaarien osalta jos suolateillä kylvetetty auto. Pätee tekniikalta tosiaan samat jutut mitä 180 hv TTiD-moottoriin.
Tuonikäisessä pitäisi (kai?) olla jo parempi imusarjakin, ettei imusarjanläpät imeydy koneeseen kuten vanhemmissa TTiD-moottoreissa. Toki en ole nähnyt vielä missään faktaa, että uudemmat on täysin immuuneja ongelmalle.
Edit. Jaa tosiaan, kannattaa varmistaa että tasauspyörästö ei ujella tai rouskuta (tai miten se näissä hajotessaan äänteleekään, joku tuntenee asian paremmin). Näissä uudemmissa pidempivälitteisissä on kuitenkin jotain ongelmaa niissä ollut.
Tuonikäisessä pitäisi (kai?) olla jo parempi imusarjakin, ettei imusarjanläpät imeydy koneeseen kuten vanhemmissa TTiD-moottoreissa. Toki en ole nähnyt vielä missään faktaa, että uudemmat on täysin immuuneja ongelmalle.
Edit. Jaa tosiaan, kannattaa varmistaa että tasauspyörästö ei ujella tai rouskuta (tai miten se näissä hajotessaan äänteleekään, joku tuntenee asian paremmin). Näissä uudemmissa pidempivälitteisissä on kuitenkin jotain ongelmaa niissä ollut.
9-3 TTiD
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Jep, imusarja on tietääkseni uudistunut M2010, joten pitäisi olla kunnossa. Noin 200K se vanhakin yleensä kesti, joten vähän ajetusta uudehkosta autosta se ei luultavasti heti hajoa... Manuaalista voi hajota kytkin kaksoismassavauhtipyörineen, mutta niinhän ne hajoaa muistakin merkeistä (kuten VAG-osasto).
Uusi ttid-konepaketti on saatavilla noin 3000 eurolla, joten varman päälle jos haluaa pelata, niin kannattaa ostaa sellainen varaston nurkkaan valmiiksi -> https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... 13955.html
Eski
Uusi ttid-konepaketti on saatavilla noin 3000 eurolla, joten varman päälle jos haluaa pelata, niin kannattaa ostaa sellainen varaston nurkkaan valmiiksi -> https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... 13955.html
Eski
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Tuo 130 hv versiohan on kaikkein "fiksuin" hankinta käyttömaksujen puolesta. Jos sitten haluaa runtua lisää niin kuten todettua se hoituu ihan ATK:lla ilman palikoiden vaihtelua.
OG:sta siirtyessä kannattaa ehkä varautua siihen, ettei sisustus ole kovin laadukkaasti kasattu eli NG on kovaa muovia ja kitisee, nitisee, särisee, pärisee... Käy siis koeajamassa jossain muuallakin kuin uudella asfaltilla.
OG:sta siirtyessä kannattaa ehkä varautua siihen, ettei sisustus ole kovin laadukkaasti kasattu eli NG on kovaa muovia ja kitisee, nitisee, särisee, pärisee... Käy siis koeajamassa jossain muuallakin kuin uudella asfaltilla.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Täällä 130hv malli. Ostettu uutena ja nyt yli 250tkm ajettu. Manuaaliloota vaihdettiin muistaakseni alle 30tkm vanhaan malliin. Itse ainakin tykkään vanhemman tiuhemmasta perävälityksestä. Uuden mallin askiin verraten vaihteiden vaihto nätimpää, kun auto ei "nyökkää" kytkintä nostaessa jos kierrokset turhan matalat vauhtiin ja vaihteeseen nähden. Syynä loodan vaihtoon oli perän hajoaminen, kun sieltä ilmeisesti irtosi jokin lukitussokka ja uuden mallin lootia ei ollut saatavilla niin siksi vanhalla välityksellä oleva ruuvattiin kiinni.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
Tähän vielä sellainen lisäys, että ainakin Saabin tiedotteen mukaan näissä viimeisissä TTIDeissä oli kaikissa tehoversioissa sama CO2-arvo 119g/km. Vanhemmissa, kuten meidän M2009 180hv TTID:ssa, se on 182g/km. Tosin noita tehokkaampia uudempia TTIDejä on täältä kotimaasta aika vaikea löytää, koska silloin myytiin lähinnä 130hv lineareja...kaseva kirjoitti:Tuo 130 hv versiohan on kaikkein "fiksuin" hankinta käyttömaksujen puolesta. Jos sitten haluaa runtua lisää niin kuten todettua se hoituu ihan ATK:lla ilman palikoiden vaihtelua.
Eski
Re: Saab 9-3 1.9ttid 2011 ja 130hv
^Oho. Aina sitä oppii. Minulla oli (myös -09) TTiD Vector manuaalina, en muista mitä ilmoitetut päästöt oli mutta lähempänä kahta kuin yhtä sataa...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10