9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Moi.

Minulla on 9-3 Farmari 1.9 TiD Vector vm. 2005. Radio meni mykäksi, näyttö pimeni ja varoitusäänet eivät kuulu (mukaan lukien vilkun naksutus). Säädinten valot palavat normaalisti. Sulakkeita olen syynäillyt löytämättä niistä vikaa.

Voisikohan joku antaa vinkkiä korjauksesta.

Kiitokset jo etukäteen!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeile ensin akun irroitusta vähäksi aikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Mii.

Eipä auttanut akun irroitus... :(
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Seuraavaksi piuhan päähän kiinni toimivaan testeriin esim. Tech2, OpCom jne. OpComia löytynee sekä Saab että Opel -harrastajilta.
Siitä sitten tutkimaan onko jokin laite tippunut pois väylästä tai jokin muu ongelma. Näin saa ainakin jotenkin parempaa käsitystä asian tiimoilta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Moi.

Oli loppujen lopuksi aika helppo homma saada kaikki toimimaan. Etupenkkiä vähän irti, vahvistin kouraan, kansi irti, valokaapelit irti liittimistään, valokaapelit sopivan paksuisen putken (eri) päistä sisään, erkkarilla kulutus, kansi kiinni, vahvari paikalleen ja penkki takas paikalleen. Taas toimii!!! Aikaa meni ihmettelyineen n. tunti.

Herää vain kysymys, että mihin sitä vahvistinta tarvitaan, kun homman voi hoitaa näinkin?

P.S.On kuulemma aika pian tulossa uusia vahvistimia saataville. Hinta ehkä vähän alle 400 €.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, vika meni siis mainitsemani "jokin tippunut" väylästä piiriin.
Vahvistin rikki ja siinä kohtaa optinen väylä poikki. Kun väylä on poikki, niin ko. väylää käyttävät info- ja äänijärjestelmät ei toimi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Juu. Kiitokset, petrisa!!!!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, enhän minä toki sitä vikapaikkaa osannut arvata. Testerillä ajattelin, että sitä tutkitaan mihin yhteyttä saa ja mihin ei. Siitä sitten tekemään tarkempia tutkimuksia.

Miten lie tuo vikapaikka sitten löytyi tässä tapauksessa? Testerin avullako, tuurilla vai jollain muulla?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Moi.

YouTubesta löytyi useampiakin videoita, joista sai hyvän käsityksen, mitä pitää tehdä. Piti vain tehdä googleen haku lonttooksi.
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

ryynäri kirjoitti: Oli loppujen lopuksi aika helppo homma saada kaikki toimimaan. Etupenkkiä vähän irti, vahvistin kouraan, kansi irti, valokaapelit irti liittimistään, valokaapelit sopivan paksuisen putken (eri) päistä sisään, erkkarilla kulutus, kansi kiinni, vahvari paikalleen ja penkki takas paikalleen. Taas toimii!!! Aikaa meni ihmettelyineen n. tunti.

Herää vain kysymys, että mihin sitä vahvistinta tarvitaan, kun homman voi hoitaa näinkin?

P.S.On kuulemma aika pian tulossa uusia vahvistimia saataville. Hinta ehkä vähän alle 400 €.
Kun ostin oman Saabini niin siinäkin oli penkin alla oleva vahvistin ohitettu yhdistämällä valokuidut. Eli ovikaiuttimet ja keskikaiutin oli mykkänä. Eihän sitä kehdannut kuunnella, joten ostin Oriolta uuden penkinalusvahvarin 200 eurolla, tosin se oli keväällä 2016. Että niihin sitä vahvistinta tarvitaan.
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Ai. Enpä huomannut, että kaikki kajarit eivät olisi toimineet. Pitääpä päivän valjettua tutkia asiaa. Esittämäsi asia kyllä selittää homman.
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Kuten huomaatte, en ole varsinainen hifisti :D
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

Vahvistinhan on kyllä aika tyhmässä paikassa siellä kuskin penkin alla. Ei vaadi kovinkaan paljon mielikuvitusta että miksi se on helposti hajoava osa. Mulla on ollut vaihdon jälkeen koko ajan kaukalotyyppiset kumimatot autossa, joten vesipaskalumisohjo ei pääse valumaan suoraan sen päälle. Tämän lisäksi kun edes joskus muistaa imuroida auton jalkatilan niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa vahvarin kanssa.
ryynäri
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 28, 2017 19:19

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja ryynäri »

Samaa mieltä, Blacktor. Jenkkivideoissa näkyi vahvarin versio, jossa komponentit oli suojattu silikonilla tai jollain muulla aineella.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n radio mykkänä ja näyttö pimeänä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vahvistimen paikka on varmaan huonosti valittu. Kyllä jostain kojelaudan uumenista olisi sille melko varmasti asennuspaikka löytynyt.

Muutenkin tämä audiojärjestelmän optinen väylä on huonosti toteutettu, kun se on rinki. ICM on siinä periaatteessa keskipisteenä, josta mm. yhteys sähköisiin väyliin. Kun tuo väylä on vain tehty yhdellä kuidulla, se on yksisuuntainen. Jokaisessa laitteessa on tulo ja lähtö liitännät väylään. Informaatio siis kulkee väylässä vain toiseen suuntaan, mutta ympyränä kaikki saavat tiedon ja voivat myös lähettää tietoa väylään.

Ongelmana on nyt se, että jos jokin väylässä oleva laite menee rikki, niin tiedonsiirto väylässä katkeaa täysin. Huonompi homma. Kuten nyt tässäkin tapauksessa missä "ei niin tärkeä" lisävarustevahvistin meni rikki, on koko väylä kuitenkin poikki eikä käytännössä mikään toimi. Ongelmaa ei olisi mikäli väylä olisi kaksisuuntainen. Vain ainoastaan se rikkoutunut laite olisi vialla, mutta muuten väylä toimisi. Ainoastaan keskipisteenä olevan ICM:n vika olisi tietenkin "katastrofaalinen".

Jos väylä pidettäisiin edelleen kaksisuuntaisenakin rinkinä, pitäisi jokaisessa laitteessa ola 2 kpl tulo- ja lähtö optisia portteja. Lisää toki optisten liitäntöjen määrää yksittäisessä laitteessa nyt tuplaksi samoin kuin optisen kuidun määrää. Minkä tahansa yksikön voi välistä vaikka poistaa tilapäisesti, kun väylä on kaksisuuntainen.
Mikäli väylästä ei tee ympyrää pitäsi tästä ICM:stä lähteä jokaiseen laitteeseen tupla optiset kuituportit. Myös niihin mahdollisiin lisävarusteyksiköihin vaikka niitä ei ole asennettu. Toki myös sieltä lähtisi silloin iso kuitukimppu ympäri autoa, kun varustus on "täydellinen".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin