Equus ahtopainemittarin säätöä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Equus ahtopainemittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Eli ostin tuossa equus ahtopainemittarin ja mielestäni näyttää sen minkä pitääkin. Mutta sitten tuli tuossa mieleeni että tuon modaaminen olisi ihan ok toimi. Sellaisenaan kun on aika aneeminen.
Onko tuollaisen avaaminen kuinka riskaabelia? Saako enää takaisin kasaan, myös niin että mitta tarkkuus pysyy edes lähelle samaa kuin ennen :)
Kyseessä on siis tämä alle 20eur hintainen mekaaninen ahtopainemittari.

Ajattelin että ainakin valonväri pitäisi muuttaa vihertäväksi (kuten muutkin tonnarin valot kojelaudassa) sekä taustalle saabin logo (ehkä) :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

valon saa vihreeksi vihreällä kumihupulla...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eikös sen mittarin mukana tullut ne huput (vihreä ja punainen) jotka voi laittaa sen polttimon päälle? Minulla sointuu ihan hyvin tuon vihreän hupun kanssa og-satkun muuhun kojelautaan.

Equussin modauksista puheen ollen, yksi hyödyllinen modi siihen on laittaa paineletkuun jokin kuristin. Itse käytin sokeripalaa, jonka ruuvasin niin tiukalle, että mittarin neula juuri vielä reagoi normaalilla nopeudella. Eipähän rahise, ja näyttääkin aika tarkkaan oikein jos vertailee orggismittarin kanssa. Ilman tuota kuristinta equussi aloittaa rahinan ja elämöinnin siinä 0.5 bar jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Equus ahtopainemittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja jus »

Boiga kirjoitti:Ajattelin että ainakin valonväri pitäisi muuttaa vihertäväksi (kuten muutkin tonnarin valot kojelaudassa) sekä taustalle saabin logo (ehkä) :)
Equusin tapauksessa tarkkuus ei alunperinkään ole huima, joten isompaa riskiä mittarin aukomisessa ei ole :-) Yksilöeroja noissa voi olla, mutta ainakin minulla oleva Equus näyttää kovasti optimistisia lukemia heti kun mennään peruspaineiden yli.

Modauksessa toki voisi tehdä sitten oman asteikon, jossa luvut on oikeilla kohdilla, jos käytettävissä on näyttämältään oikeaksi tiedetty vertailumittari ja jos Equusin näyttämä ei vaihtele paljon esim. lämpötilan mukaan.

Mittaritaulu on läpivalaistu, joten uusi taulukin pitäisi saada valoa läpäiseväksi numeroiden, asteikon ja taustakuvan kohdalta.

Purkaminen sinänsä on helppoa. Jos etukehyksen prässäyksen saa näprättyä nätisti auki, sulkeminenkin onnistunee kohtuudella. Viisari ei ollut ollenkaan niin tiukassa kuin Saabin omissa mittareissa.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/Equus1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/Equus2.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Itselläni oli myös Equusin ahtomittari viimevuonna, mutta se ei kauaa vanhentunut minun autossa.. Siinä vipatti mittari oikein urakalla! Sain sen tosin kohtuullisesti aisoihin laittamalla letkuun pienen bensansuodattimen (motonetistä n.2 €). En nyt enää edes muista miksi, mutta jostakin syystä yritin sitä avata, niin enhän sitten enää saanut sitä toimimaan kunnolla ja päätin ostaa AutoGaugen mittarit. Ne on komiat ja varmaan myös hyvät.
Tosin myös tupla hintaiset verrattuna equuseihin.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

jcarlson kirjoitti: Equussin modauksista puheen ollen, yksi hyödyllinen modi siihen on laittaa paineletkuun jokin kuristin. Itse käytin sokeripalaa, jonka ruuvasin niin tiukalle, että mittarin neula juuri vielä reagoi normaalilla nopeudella. Eipähän rahise, ja näyttääkin aika tarkkaan oikein jos vertailee orggismittarin kanssa. Ilman tuota kuristinta equussi aloittaa rahinan ja elämöinnin siinä 0.5 bar jälkeen.
Tästä vinkistä jälleen kiitos klubin jäsenille. Menin ostamaan tuollaisen Equussin pari viikkoa sitten ja tiistaina laitoin kiinni. Mulla rahina alkoi heti kun siirryttiin ahtojen puolelle. Liitosletkuna käytin kumiletkua (sitä, mikä tulee BSR:n trimsatsin mukana "med axtra slang") ja näppärä kuristin siihen on vaijerilukko "sakkeli". Rahina loppui ja mielestäni neulan värinäkin vaimeni.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin