-98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pirelli
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 22:07

-98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja Pirelli »

Elikkä kyseessä oleva auto on ysifemma vuosimallia 1998, ja 2.3t koneella sekä 4 pykälisellä Aisinin laatikolla.

Ongelma:
Auto toimii muuten normaalisti ja vaihtaa sulavasti vaihteet 1-3, mutta ei mene nelonen jostain syystä päälle. Myöskin "Sport" ja "Winter" napit toimivat. Check Gearbox valo palaa koko ajan. Nollaamisen jälkeen syttyi uudelleen, kun oli ajanut hetken aikaa 80-100 km/h vauhtia (eli juuri silloin kun vaihteiston pitäisi vaihtaa neloselle). Vikakoodiksi antoi Tech 2:lla "Mechanical Failure".

Vian korjaamiseksi olen tähän mennessä vaihtanut automaattiöljyt. Vanhat lootaöljyt olivat pikimustat sekä poistopropun kärjessä oli paksu saostunut kerros. Aluksi laskin vanhaa öljyä 4l pois eli kaikki mitä propun kautta saa pois. Öljyn seassa ei ollut yhtään metallihippua, kun tarkastin tehokkalla magneetilla astiasta. Tämän jälkeen laitoin 4l MAG1 ATF DEXTRON III öljyä sisään ja kävin ajamassa noin 30 min lenkin, jonka jälkeen ränkkäsin vielä paikallaan ollessa kaikkia vaihteita P-->1-->P useampaan otteeseen. Laskin taas nämä öljyt pois ja olivat aika tummahkot edelleen. Tämän jälkeen laitoin 4l Teboilin FluidS DEXTRON III lootaan sisään. Autolla on ajettu tämän jälkeen noin 300km eikä ole muutosta ilmennyt. Öljyt ovat nyt tikusta katsottuna punaiset ja maksimitasossa eli en usko, että on enää öljyn likaisuudesta kiinni.

Laatikko vaihtaa kumminkin niin nätisti vaihteet 1-3 eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Tuskin isompaa mekaanista vauriota on esim rattaistossa, koska lasketuissa öljyissäkään ei ollut metallihippuja tms. Voisikohan joku laatikon venttiileistä olla jumissa tai jokin solenoidi pimeenä ?
hegetti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 23, 2014 08:39

Re: -98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja hegetti »

Hei,

Lueppa vikakoodit niin voi ilmetä että mikä siellä mättää. Voi antaa hyvinkin yksityiskohtaisen tiedon juurikin mikä venttiili tms. on vialla.
Og 9-3 2001 2.0t
Pirelli
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 22:07

Re: -98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja Pirelli »

Luettiin vesa67:n kanssa ja tarkka vikakoodi oli "P0730 mekaaninen vika, vaihdevika". "Check gearbox" hävisi perjantain ja lauantain välisenä yönä, kun auto oli kuivassa ja lämpimässä autotallissa yön yli. Auto ei silti vaihtanut neloselle, kun kävin testilenkillä. Vikavalo syttyi kumminkin uudestaan, kun ränkkäsin vaihteita testilenkin jälkeen paikallaan oltaessa. "Check gearbox"- valo oli hävinyt jälleen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, kun auto oli lämpimässä tallissa. Vikavalo ei ole siis näitä kahta tapausta ennen lähtenyt pois muutakuin tech2:lla. Aiemmin kun olen koittanut ottaa akun pois, sekä ECU:n ja laatikon sulakkeet pois yön ajaksi, niin silti valo on palanut seuraavana päivänä heti käynnistäessä.

Ehkä jokin/jotkut venttiileistä on alkanut liikkua hieman vaihteiden ränkkäämisestä sekä puhtaista öljyistä johtuen ?

Voisiko olla jokin sähköinen kontaktivika, koska auton kuivuttua lämpimässä tallissa vikavalo on hävinnyt ?
Pirelli
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 22:07

Re: -98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja Pirelli »

Päivitystä tähän:

Avasin venttiilikoneiston viikonloppuna ja oli karstaa kaikissa kolmessa matolaatikossa. Putsasin matolaatikot hyvin ja käytin jokaista venttiiliä ulkona. Kaksi venttiiliä jumitti pahasti ja luistit olivat hieman naarmuilla. Hioin hieman 2000 vesihiomapaperilla ja rupesivat liikkumaan sulavasti. Kaikissa venttiileissä oli jouset ehjät ja tarkastin ennen kokoamista, että liikkuvat hyvin. Kokoamisvaiheessa tulikin melkoinen mietintä vastaan, kun matolaatikosta löytyi 12 kuulaa ja Aisin Warnerin 50-42LE/50-40 Saab/Volvo opas kertoi, että kuulia tulisi olla 10 tai 11.

Mieleen tuli, että edellinen korjaaja laittanut väärin kuulat vai onkohan kuula tullut matolaatikkoon muualta vaihteistosta ? Kaikki kuulat olivat 5mm.

Tässä kuva vielä mistä näkyy mihin laitoin kuulat. 12.kuulasta ei ollut ohjeessa mitään puhetta, joten laitoin sen samaan paikkaan missä se olikin. Tämä näkyy oikealla puolella kuvassa.

https://www.dropbox.com/s/jrgly6sf3la85 ... t.jpg?dl=0

Kokosin venttiilikoneiston, iskin lootaan kiinni ja uudet vaihteistoöljyt sisään. Varsinainen vika ei poistunut eli ei vaihda 3--->4, mutta loota vaihtaa nyt nopeammin ja sulavammin P--->D ja P--->R. Epäilen, että 12. kuula on ylimääräinen, koska siitä ei ollut vaihteiston oppaassa mainintaa.

Kysymys kuuluukiin, että onko kukaan ikinä avannu venttiilikoneistoa tosta 50-42LE:stä, että kuuluuko sinne 10, 11 vai 12 kuulaa ?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: -98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Eipä ole kokemuksia valitettavasti kuulien määristä.

Miten sait venaboksit ulos? Laatikko yläkautta vai apurunko alakautta?

Oma nyt 370tkm ajeltu, lämpösenä neloselle mennessä joskus vähän tökkää, varmaan aika likanen voisi alkaa olemaan tuo koneisto. Huuhtelu tehty. Loppukädessä vaihtoloota saattaa tulla paljon helpommaksi sullekkin jossei ala vaihde löytyä...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pirelli
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 12, 2017 22:07

Re: -98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja Pirelli »

Venttiilikoneiston sain irti vaihteiston ollessa moottorissa ja rungossa paikoillaan:

1. Tunkkasin auton ilmaan kuskin puolelta.
2. Pohjapanssari/muovi pois.
3. Laskin vaihteistoöljyt propun kautta pihalle.
4. Irroitin akun sekä akuntelineen (4 pulttia).
5. Otin välijäähyttimeltä turbolle menevän ahtoletkun pois.
6. Irroitin vaihteiston etukannakkeen (3 pulttia vaihteiston öljyposkessa kiinni, joissa yhdessa maadoituspiuha) sekä siinä kiinni olevan alatukikumin pois (2 pulttia rungossa).
7. Vaihteiston öljyposkessa kiinni oleva öljylinja (banjopultti) irti.
8. Öljyposken alapuolella oleva lämpötila-anturi irti.
9. Lämpötila-anturin oikealla puolella oleva öljylinja (banjopultti) irti.
10. Vaihteiston öljyposken 9 pulttia (huom. eri pituiset pultit) auki ja pieni napautus öljyposkeen niin irtoaa.
11. Venttiilipaketin solenoidien 4 sähköjohtoa irti.
12. Tämän jälkeen voidaankin irroittaa venttiilikoneisto laatikosta irroittamalla 9 pulttia (kuvassa merkatut).
13. Venttiilipaketin otin alakautta pois ja laitoin takaisinkin alakautta (hieman ahdasta).

https://imgur.com/a/A2p6o
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: -98 2.3t:n automaattivaihteisto ei vaihda neloselle

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kiitos avaavasta ohjeesta! :)
Voipa olla käyttöä omallakin kohdalla.

Ei kuulosta ihan kamalalta operaatiolta noin ajallisesti? Nimim. ikinä tomaattia purkaneena

Ootko kattonut mitä sulle kustantaa vaihtoloota?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin