Kannenpultin kiristys?
Re: Kannenpultin kiristys?
En ole koittanut, mutta eiköhän siinä ole ideana se, että pehmeä kupari menee pultinjämien rosoisen pään koloihin, jolloin siitä muovautuu uniikki avain juuri sille kyseiselle pultille
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Kannenpultin kiristys?
Se pätkä on löysässä, omassani antoi kiristäessä periksi ja käänsin heti aukipäin niin tuli mukana katkennut osa, oli vielä kierteessä vähän kiinni
Re: Kannenpultin kiristys?
Näin juuriJP_Vette kirjoitti:En ole koittanut, mutta eiköhän siinä ole ideana se, että pehmeä kupari menee pultinjämien rosoisen pään koloihin, jolloin siitä muovautuu uniikki avain juuri sille kyseiselle pultille
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Kannenpultin kiristys?
Eli voi vaihtaa pultit kun öljyä koneessa. Keskusteltiin korjaamon kanssa ja heidän mielest ei hyvä idea jos koloihin menis öljyä ja laajenis sitten lämmetessä?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kannenpultin kiristys?
Eiks ohjeissaki sanota että kierteet pitää öljytä....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Kannenpultin kiristys?
Ite touhusin syksyllä tuon kannen jälkikiristyksen ja tosiaan autona ng900 -94. En vaihtanu pultteja ja kesti mainiosti. Täältä foorumilta löytyi hakutoiminnolla linkki oikeaan kiristysjärjestykseen. Kuskinpuoleinen alakulma oli selkeästi muita löysemmällä.
Jostainpa luin että lopullinen momentti on ~120nm.
Jostainpa luin että lopullinen momentti on ~120nm.
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Kannenpultin kiristys?
"Ite touhusin syksyllä tuon kannen jälkikiristyksen ja tosiaan autona ng900 -94. En vaihtanu pultteja ja kesti mainiosti."
Jos auto ole uudesta asti samalla omistajalla voi olla jälkikiristetty jo kerran, kuinka monta kertaa kestää jälkikiristää samat pultit
Jos auto ole uudesta asti samalla omistajalla voi olla jälkikiristetty jo kerran, kuinka monta kertaa kestää jälkikiristää samat pultit
Re: Kannenpultin kiristys?
Moro! Tuli tuossa huomattua että 9-5 vuotaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan vuoto on melko vähäistä, vähän alta puol litraa tonnin matkalla. Voisko tosta kannen kiristyksestä olla vielä apua vai pitääkö sitä laittaa uus pahvi tilaukseen? Oma ajatus on siis että kannen kautta pääsee puurot ja vellit sekasi vai onko muuta mahdollisuutta?
Re: Kannenpultin kiristys?
Ainoa järkevä ratkaisu on kannentiivisteen vaihto. En ajaisi ennen vaihtoa. Jäähdytysneste öljyn seassa ei voitele laakereita kovinkaan luotettavasti.Saab97 kirjoitti:Moro! Tuli tuossa huomattua että 9-5 vuotaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan vuoto on melko vähäistä, vähän alta puol litraa tonnin matkalla. Voisko tosta kannen kiristyksestä olla vielä apua vai pitääkö sitä laittaa uus pahvi tilaukseen? Oma ajatus on siis että kannen kautta pääsee puurot ja vellit sekasi vai onko muuta mahdollisuutta?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Kannenpultin kiristys?
Jeees, ei oo tullu autolla ajettua ton jälkeen kun kävi ilmi että oli öljyn pinta noussu ja öljy sen olosta että siellä on jäähytinnestettä seassa. Ei kai siinä muu auta kuin ottaa kansi pyödälleJonenii kirjoitti:Ainoa järkevä ratkaisu on kannentiivisteen vaihto. En ajaisi ennen vaihtoa. Jäähdytysneste öljyn seassa ei voitele laakereita kovinkaan luotettavasti.Saab97 kirjoitti:Moro! Tuli tuossa huomattua että 9-5 vuotaa jäähdytinnestettä öljyn sekaan vuoto on melko vähäistä, vähän alta puol litraa tonnin matkalla. Voisko tosta kannen kiristyksestä olla vielä apua vai pitääkö sitä laittaa uus pahvi tilaukseen? Oma ajatus on siis että kannen kautta pääsee puurot ja vellit sekasi vai onko muuta mahdollisuutta?
Re: Kannenpultin kiristys?
Tuohon simppeli vinkkiLeppis13 kirjoitti:Joo kyllä nuo momentit olivat aivan oikeat joten kiitos niistä, kävi vain ilmi että momenttiavain ei pelittänyt ihan niinkuin pitäisi.
tetammi kirjoitti:Kalavaa'allahan saa helposti kalibroituu momenttiavaimen halutulle arvolle niin voi käyttää halvempaakin avainta.
varren pituus metreinä x punnus kiloina ja tuon ku kertoo vielä 9.81 niin saa oikean arvon.
Jossei omista kalavaakaa niin onnistuu myös
näinkin
Kaupan hedelmävaakan mukaan litra maitoo painaa 1050gr joten 84sentin etäisyys tarkoitti tässä n.34newtonii.
Pieni epätarkkuus tulee tietty varrenpainosta ku on noin päin ruustukissa kiinni, vaakasuunnassa vaa'alla vetäessä on tarkempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992