Huohotusjärjestelmän tarkastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Huohotusjärjestelmän tarkastus

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Olemme saaneet lukea kauhutarinoita trionic7-Saabien huohotinjärjestelmävikojen rikkomista moottoreista, mutta varmasti kyseinen järjestelmä täytyisi säilyttää toimintakuntoisena tonnareissakin eli...

Huolto-ohjelma käskee tarkastamaan moottorin huohotusjärjestelmän 20tkm välein. Kuinkas tee-se-itse mies suorittaa tuon tarkastuksen???

Henk.koht. eniten kiinnostaa koneversion B234R/trionic5 huohotinjärjestelmä vaikka tuskin tuo kauhean paljoa on koneversioiden myötä muuttunut, luulen...

Jos koneversioiden myötä nyt jotain eroavaisuuksia löytyykin niin toivotaan tietoa/ohjeita ko. järjestelmän tarkastamisesta kaikkien tonnareista löytyvien moottoriversioiden osalta, jotta topic palvelisi mahdollisimman useaa tonnarimiestä tai -naista :D
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse ainakin kesällä puhdistin kaikki letkut jota ovat yhteydessä
venttiili kopassa olevaan imuputkeen.
mm..IAC:n letkut ( 2kpl ).

Ja käsittääkseni tuo huohotinputki ongelma koskee TURBO koneita.
Vapareissa ei tietääkseni ole ollut moisia ongelmia.
Ja ongelmia oli siis joissakin NG900,9-3,9-5 malleissa.
B234 sarjassa ei ole todettu moisia ongelmia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Joo, olen hyvin perillä että noi konerikkoongelmat vaivaavat useimmin trionic7- ohjauksella varustettuja Saabeja.

Eniten minua kiinnostaisi lukea toimintaohjeet kuinka ko. järjestelmän toiminta kuuluu tarkastaa tonnareissa. (olen kyllä lukenut kuinka "valmistusvika" korjataan trionic7 autoissa)

Eli mun tonnariin kuuluu huolto-ohjelman mukaan vaihtaa moottoriöljyt maksimissaan 20tkm välein. Tapahtuu seuraavasti...

Avaa öljypohjan tyhjennyspultti ja laske käytetty moottoriöljy tarkoitukseen sopivaan min 4litraa tilavuudeltaan olevaan astiaan. Kun öljy on valutettu kierrä öljynsuodatin auki. Huomio että suodattimen sisällä on vielä öljyä vaikka tyhjennystulpasta ei enää öljyä valuisikaan. Kierrä uusi öljynsuodatin paikoilleen jne. jne.

Samaisen tonnarin huolto-ohjelman mukaan huohotinjärjestelmän toiminta tulee tarkastaa aivan yhtä usein öljyvaihdon kanssa.
Eli löytyykö foorumin lukijoiden joukosta keneltäkään tietoa minkälaisia työvaiheita huohotinjärjestelmän huolto/tarkastukseen kuuluu??

Puhdistetaanko putkia esim paineilmalla tai jonkin sortin pesuaineilla? Jos puhdistetaan niin mitkä putkista/letkuista. Mitä niistä ei pidä irroittaa uudelleen tiivistämis- tai rikkoutumis ongelman tähden? Jotain toimintaohjetta...

P.S. Avaa pelti ja katso näykyykö letkuja ja putkia. Jos nätyy niin ole tyytyväinen ja sulje pelti. Näinkö? :D
Viimeksi muokannut 2,3T sport, To Helmi 24, 2005 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kurko
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kurko »

2,3T sport kirjoitti: P.S. Avaa pelti ja katso näykyykö letkuja ja putkia. Jos nätyy niin ole tyytyväinen ja sulje pelti. Näinkö? :D

Juu ehkä se noin menee :D
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hmm..no miten se öljyinen kumi putki on parasta puhdistaa, paineilmaa
liuotinta, trasselia yms...taitaa olla tyyli vapaa.
Pulloharja voisi olla kova juttu, no itse käytin liuotinta ( jarrujen puhdistus
spray ) ja paineilmaa.

Kaikki letkut jotka ovat klemmarilla voi huoletta irroitella
( huom siellä on vesiletkujakin ) ja imuputket voi irroitella ( ja varotaan sitä IMMua siellä ) ja ne sähköliittimet ( painekytkimet/IMM/IAC )
sähköpistokkeet voi samalla tarkastaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin