Lämpötila-anturin vaihtaminen
Lämpötila-anturin vaihtaminen
Mittaritaulussa ei lämpömittari nouse kunnolla ja tekee sellaista hyppivää liikettä ylös/alas. Lämpöä auton sisällä kuitenkin riittää. Termari vaihdettu. Epäilys on kohdistunut lämpötila-anturiin.. Oireet juuri samanlaiset kuin tuolla videolla:
https://m.youtube.com/watch?v=cRU-ogE5QXM
Auto on vm 1996 2.0 110kW. Tässä mallissa tuo anturi ilmeisesti ohjaa myös flektiä? Anturi on sellainen mistä lähtee kiinteästi kaksi johtoa ja johtojen toisessa päässä liitin.
Tuollaisia antureita näkyy olevan kaupan tuumaisilla ja millisillä kierteillä. Onko mistään mahdollista selvittää kummalla kierretyypillä on vai onko pakko irrottaa ja katsoa ennen osan tilaamista?
https://m.youtube.com/watch?v=cRU-ogE5QXM
Auto on vm 1996 2.0 110kW. Tässä mallissa tuo anturi ilmeisesti ohjaa myös flektiä? Anturi on sellainen mistä lähtee kiinteästi kaksi johtoa ja johtojen toisessa päässä liitin.
Tuollaisia antureita näkyy olevan kaupan tuumaisilla ja millisillä kierteillä. Onko mistään mahdollista selvittää kummalla kierretyypillä on vai onko pakko irrottaa ja katsoa ennen osan tilaamista?
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Tuo voi olla myös syyllinen, eli mittaristossa ruuvit löystyy josta tulee sitten mielenkiintoisia oireita.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=75024
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=75024
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Pari vaihtanut ja millikierteellä ollut. Se vesiletku siitä yläpuolelta kannattaa irrottaa.
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Joo tuotakin vaihtoehtoa mietin.. Jotenkin tuo mittarin neulan hyppiminen viittaisi anturiongelmaan. Ilmeneekö tuota hyppimistä myös jos on ruuvit löysällä ?Pee kirjoitti:Tuo voi olla myös syyllinen, eli mittaristossa ruuvit löystyy josta tulee sitten mielenkiintoisia oireita.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=75024
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Oliko minkä vuosimallin koneista kysymys?molby kirjoitti:Pari vaihtanut ja millikierteellä ollut. Se vesiletku siitä yläpuolelta kannattaa irrottaa.
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Taisi tuolla kakkos sivulla joku mainita että tuolla loppu mittarin hullu heiluminen tmv.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Polkkari kirjoitti:Oliko minkä vuosimallin koneista kysymys?molby kirjoitti:Pari vaihtanut ja millikierteellä ollut. Se vesiletku siitä yläpuolelta kannattaa irrottaa.
96 ja 97.
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Voisi sitten hyvinkin olla omassakin autossa millikierteillä.molby kirjoitti:Polkkari kirjoitti:Oliko minkä vuosimallin koneista kysymys?molby kirjoitti:Pari vaihtanut ja millikierteellä ollut. Se vesiletku siitä yläpuolelta kannattaa irrottaa.
96 ja 97.
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Mittaristo on nyt irrotettu. Ei ainakaan kovin löysällä nuo lämpömittarin ruuvit olleet. Pikkasen kiristin ja kynsilakkaa päällePee kirjoitti:Tuo voi olla myös syyllinen, eli mittaristossa ruuvit löystyy josta tulee sitten mielenkiintoisia oireita.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=75024
Ei tuo irrotus kuitenkaan hukkaan mennyt kun muutama poltin pitää vaihtaa.
Mitähän mahtaa nuo kolme vierekkäistä poltinta olla jotka sijaitsevat siinä EDU -palikassa nopeusmittarin alla? Onko ne jotain EDU:n taustavaloja vai mitä? Jossakin puhuttiin EDU:n merkkivaloista.. Mitä merkkivaloja?
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Ne on EDUn taustavalot.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Ja jos kansi on vaihtunut, voi kierre olla eri kuin autossa alunperin.Polkkari kirjoitti:Voisi sitten hyvinkin olla omassakin autossa millikierteillä.
Ota molemmat anturit kaupasta kyytiin sopien, että palautat väärän. Nyppäät vanhan irti, katsot kierteen, laitat oikean paikoilleen ja palautat väärän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Itsellä ruuvit kiristetty ja mittari hyppii klo 9-10 välissä. OBD:n mukaan lämpöanturi toimii kuten pitääkin. Siellä arvo ei loiki. Olen tullut siihen tulokseen, että joko mittaristossa on joku todella hämärä maadoitusongelma tai sitten liittyy tuohon lämpömittarin käyttöjännitteeseen. Sehän toimii kahdella kelalla joista toiseen syötetään +12v (EDUssa?) reguloitu käyttöjännite ja toiseen tuo 0-9V EDU:n D/A-muuntimelta tuleva anturin arvo.
Luultavasti kuitenkin tuo roikkuva ja loikkiva viisari liittyisi noihin mittarin takana oleviin ruuveihin. Ja juurikin ne jotka ovat siellä mittarin piirilevyllä, eli se muovitausta täytyy purkaa pois. Itse joskus en malttanut lukea ohjeita loppuun ja kiristelin vain ne heti mittarin takana näkyvät ruuvit. Jouduin purkamaan kojelaudan vielä kertaalleen.
Luultavasti kuitenkin tuo roikkuva ja loikkiva viisari liittyisi noihin mittarin takana oleviin ruuveihin. Ja juurikin ne jotka ovat siellä mittarin piirilevyllä, eli se muovitausta täytyy purkaa pois. Itse joskus en malttanut lukea ohjeita loppuun ja kiristelin vain ne heti mittarin takana näkyvät ruuvit. Jouduin purkamaan kojelaudan vielä kertaalleen.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Joo näin tein. Alunperin oli tarkoitus tilata netin kautta mutta ehkä palautusprosessi on helpompi kun ottaa kivijalkakaupasta.aero kirjoitti:Ja jos kansi on vaihtunut, voi kierre olla eri kuin autossa alunperin.Polkkari kirjoitti:Voisi sitten hyvinkin olla omassakin autossa millikierteillä.
Ota molemmat anturit kaupasta kyytiin sopien, että palautat väärän. Nyppäät vanhan irti, katsot kierteen, laitat oikean paikoilleen ja palautat väärän.
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Purin kyllä ohjeen mukaan loppuun asti. Kuten mainitsin ei ruuvit kovin löysällä olleet. Kiristin niitä kuitenkin vähäsen.dappercom kirjoitti:Itsellä ruuvit kiristetty ja mittari hyppii klo 9-10 välissä. OBD:n mukaan lämpöanturi toimii kuten pitääkin. Siellä arvo ei loiki. Olen tullut siihen tulokseen, että joko mittaristossa on joku todella hämärä maadoitusongelma tai sitten liittyy tuohon lämpömittarin käyttöjännitteeseen. Sehän toimii kahdella kelalla joista toiseen syötetään +12v (EDUssa?) reguloitu käyttöjännite ja toiseen tuo 0-9V EDU:n D/A-muuntimelta tuleva anturin arvo.
Luultavasti kuitenkin tuo roikkuva ja loikkiva viisari liittyisi noihin mittarin takana oleviin ruuveihin. Ja juurikin ne jotka ovat siellä mittarin piirilevyllä, eli se muovitausta täytyy purkaa pois. Itse joskus en malttanut lukea ohjeita loppuun ja kiristelin vain ne heti mittarin takana näkyvät ruuvit. Jouduin purkamaan kojelaudan vielä kertaalleen.
Re: Lämpötila-anturin vaihtaminen
Nämä sitten seuraa eri antureita, eli OBD-lukemasta ei voi varmaksi vannoa että viisarin ongelma on mittaristossa (voi toki olla, sitä en kiistä).dappercom kirjoitti:Itsellä ruuvit kiristetty ja mittari hyppii klo 9-10 välissä. OBD:n mukaan lämpöanturi toimii kuten pitääkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla