Takaiskareiden vaihto, käsijarru

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
OnneTe
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 23, 2017 17:54
Paikkakunta: Ylöjärvi

Takaiskareiden vaihto, käsijarru

Viesti Kirjoittaja OnneTe »

Terve foorumille, hienoista helppiä kaivattaisiin.

Tuli tuon tyttöystävän matkassa reilu vuosi sitten talouteen vm 00 käyttöönotettu Saab 9-5 3.0 farkku, mittarissa about 280tkm. Auto ollut yhdessä perheessä koko ikänsä, joten huollot lie suoritettu ajallaan, mutta tuskin juuri ylimääräisiä remontteja teetetty.
Auton ajotuntuma tällä hetkellä lähentelee enemmän Viking Lineä kuin sport alustan luomaa mielikuvaa, joten puslia saisi varmasti korillien alustaan uusia. Kuitenkin kilometrejä tulee autoon vain jokunen tuhat vuodessa, joten tuskin kovin isoa remonttia pystyn maksajalle perustelemaan, varsinkin kun katsurin mielestä ei väljyyttä.

Nyt katsastuksessa pomppasi olemattomista takaiskareista, joten vaihtoa edessä.
Tarvitsisi nyt siis kokeneempien mielipidettä tilattavien osien määrästä, eli mitä kaikkea kannattaa varata iskarin vaihtoon? Paikka ja mahdollisuudet on itsellä tehdä, mutta en viitsisi aluksi purkaa autoa kertaalleen, vain huomatakseni tilanneeni puolet tarvittavista osista.

Tottakai iskarit tulee uutena, Sachsin tekeleitä olisi tarjolla ainakin suht hyvin, mutta mitä kaikkea sen lisäksi tarvitaan?
Alla olevasta kuvasta koitin vakoilla, ja ainakin noita kumipuslia saanee varata matkaan kun vaihtoa rupeaa suorittamaan, eli kuvassa numerot 6 ja 9. Tuo nro 2 tulleekin iskarin mukana uusi. Kuinkas nuo erilaiset prikat ja muut osat kestävät korroosiota, eli esim osat 4, 6, 8, 10.

Kuva

Lisäksi toisena ongelmana, joskaan ei katsurin vaan omasta mielestä, on käsijarrun toiminta. Vaijerit olivat kerran jäässä ekoilla pakkasilla ja silloin joutui ne koputtelemaan auki. Nyt jäänyt oireeksi kahvan liikkeessä alkuun suht pitkä löysä osuus. Itse veikkaisin, että olisi palautusjousi tai vastaava pettänyt rummulta, kuitenkin tuntuma kahvaa vetäessä kiristyy normaaliksi, samoin käsijarrun voimat on tallessa.
Eli uusintaan kannattaisi varata todennäköisesti samalla kertaa jarrukengät ja niille rummun sisälle tarvikesetti jousineen yms. Sitten varmaan lisäksi ainakin kuvasta palautusjouset 21. Voihan olla että vain joku jousi pompannut paikaltaan, mutta kuitenkin kun rummut aukaisee niin samalla mielellään laittaisi jo uusia osia, ei samoja paikkoja huvita monesti fiksata. Osat ei kuitenkaan laadukkaina tarvikkeina kalliita ole.
Vaijerit pitää tietysti kanssa tarkistaa, mutta niiden uusiminen on sitten edessä tarvittaessa myöhemmin kun ei nosturia ole nyt käytössä.

Kuva

Kolmas kysymys onkin laturi. Onko näissä ollut vain yhden mallista laturia ensiasennuksena? Alkaa huomaamaan pientä jännitteen heittelyä kierrosten muuttuessa, joten ensiapuna voisi tarjota uutta säädintä laturiin. Paikallinen Fixus myyjä tarjosi kahta eri säädintä riippuen laturista, mutta Skandix.de löytyy vain yksi vaihtoehto säätimeksi, uskaltaako tuon näkemättä tilata. Purkamatta ei tuossa V-koneisessa tainnut kunnolla laturin tyyppiä yläpuolelta päästä näkemään.


Ostopaikkana ajatellut tuota Skandix.de, ainakin noille erikoisemmille osille mitä ei joka varaosaputkasta löydä. Speedparts, eikä Maptune näytä ainakaan netissä noita iskarin ympärillä olevia kumiosia.
Audi A4 3.0TDIq -08
Saab 9-5 3.0t -00
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2946
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takaiskareiden vaihto, käsijarru

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos haluat päästä helpolla, niin osta käytetyt tolpat kasaa ne uusilla osilla valmiiksi. Tämän jälkeen homma on tosi helppoa. Pyörä irti, vanha tolppa irti ja uusi tilalle.

Käsijarruvaijerit lienee vainaat, jos jumittaa mutta kannattaa katsoa palautusjousten tilanne, kun auto on ylhäällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin