OG 9-3 joustintuet ikääntyy
OG 9-3 joustintuet ikääntyy
kaveri tossa kertoili, jotta oli tyssännyt katsarilla, kun jousilautasessa oli reikää. Mahtaisiko vielä ehjien suhteen pitkittää kulumista ja ruostumista, jos esim vedenkestävää vaseliinia sivelisi lautaselle? jousen jatkuva pienikin liike kuluttaa. sen surullisenkuuluisan tuen yläpään kierrekohdan olenkin putsannut vetelemällä hiomanauhalla ja maalasin pariin kertaan pienellä ( pää mutkalle taivutetulla) pensselillä. se kun oli helposti tehtävissä vain pyörä irroittamalla.
Sen kierrekohdan kuluneisuutta/ jäljellä olevaa ainepaksuutta voi arvella seuraavasti::
- mutterin kierre on 51 mm päältä
- orkkis joustintuen putki on 55 mm päältä eli 2 mm on korkeintaan ehjää ainetta uutena.
Samat aatokset pätee mielestäni periaatteessa muidenkin mallien jousilautasiin
---------------
vertailun vuoksi sanottakoon, jotta esim nim "basenaar" toimittamissa kierreosan korjaus- hitsausholkeissa on ulkomitta 60 mm eli ainevahvuutta on reilusti.
-----
korroosion kestoon vaikuttaa myös raudan puhtaus ( mm. rikki ja fosfori yms pitoisuus). Ruotsalainen rautahan on ollut maailman kuulua laatua, mutta eipä se välttämättä takaa saabeissakaan, jotta eri vuosimalleissa on saman laatuista/ ruotsalaista rautaa.
Esim olikohan vm - 75 opel kadet oli kuuluisa siitä, jotta toisen puolen tukivarsi happani paljon nopeammin kuin toinen, syy oli varmaan raudan laadussa, koska olosuhteet kuitenkin ovat aika samat molemmin puolin.
Sen kierrekohdan kuluneisuutta/ jäljellä olevaa ainepaksuutta voi arvella seuraavasti::
- mutterin kierre on 51 mm päältä
- orkkis joustintuen putki on 55 mm päältä eli 2 mm on korkeintaan ehjää ainetta uutena.
Samat aatokset pätee mielestäni periaatteessa muidenkin mallien jousilautasiin
---------------
vertailun vuoksi sanottakoon, jotta esim nim "basenaar" toimittamissa kierreosan korjaus- hitsausholkeissa on ulkomitta 60 mm eli ainevahvuutta on reilusti.
-----
korroosion kestoon vaikuttaa myös raudan puhtaus ( mm. rikki ja fosfori yms pitoisuus). Ruotsalainen rautahan on ollut maailman kuulua laatua, mutta eipä se välttämättä takaa saabeissakaan, jotta eri vuosimalleissa on saman laatuista/ ruotsalaista rautaa.
Esim olikohan vm - 75 opel kadet oli kuuluisa siitä, jotta toisen puolen tukivarsi happani paljon nopeammin kuin toinen, syy oli varmaan raudan laadussa, koska olosuhteet kuitenkin ovat aika samat molemmin puolin.
Viimeksi muokannut stara, La Marras 25, 2017 16:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
Jousen ja jousilautasen välissä kuuluisi olla välike, jotain uhrautuvaa metallia se on, sinkittyä peltiä ehkä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
minä yritin puhua jousen alapään "lautasesta", puhuitko sinä vesa yläpäästä vai alapäästä
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
Kyllä alempana on jousilautanen, ylhäällä on se metallikuppi jousen ja kääntölaakerin välissä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
kappas vaan, on siellä varmaan uutena tuollaiset spring spacerit olleet mutta ei näköjään enää ole tarjolla tavaraa. no sinkkipellistä näppärä saabisti tollasetkin itselleen joululahjaksi vääntää, ja viimeistelymuokkaus ajossa... heh
PS.
pitäis oikeastaan perustaa palsta merkkikohtaisesti niistä kamoista mitä ei enää ole saatavissa, niin voisi paremmin hamsrata vanhoja osia täsmäkohteisiin. ( saattaisivat siis pelastua purkuautoista paremmin)
PS.
pitäis oikeastaan perustaa palsta merkkikohtaisesti niistä kamoista mitä ei enää ole saatavissa, niin voisi paremmin hamsrata vanhoja osia täsmäkohteisiin. ( saattaisivat siis pelastua purkuautoista paremmin)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
Liekö vaan toistaiseksi loppu varastosta. Omaan ostin alustasarjan asennukseen n. vuosi sitten uudet. Professional parts swedenin valikoimistakin löytyy. Materiaali lienee sinkkiä, kun syöpyvät jäljettömiin ilman ruostetta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
Minulle ainakin näyttää että on varastossa^^
Re: OG 9-3 joustintuet ikääntyy
kyllä nyt näyttää juu olevan varastossa, ehkä katsoin väärin aiemmin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00