900c '88 kaasarimurhetta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

900c '88 kaasarimurhetta

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs tuo kaunis punertava coupe, jota edustusautoksi kutsun (vaikka onkin vanhempien käytössä, itse edustan 99:llä :) ) on oikkuillut kaasun puolesta.

Eli aluksi ongelma oli seuraava, painat kaasun puoleenväliin, tuntuu tukehtuvan, painat pohjaan, niin miettii hetken ja sitten ampaisee, poistin edellisen omistajan asentaman vapaavirtaussuodattimen ja laitoin orkkisputsarin käyttöön. Tilanne parani hieman.

Tänään taas ajelin tuolla aikani kuluksi (siis asensin paremmat hifilaitteeni tuohon ja halusin fiilistellä) ja huomasin vastaavanlaista käytöstä kuin ennen, mutta lievempänä, myös voimakasta nykimistä ilmeni välillä, niin kuumana kuin kylmänäkin.

Muuten auto on pirun hyvä ja siisti, lähtee käyntiin ja kulkee ilman moitteita, onko siis syynä tuo pierburg tuolla pellin alla.

Säätö ja väsäys kuuluvat harrastuksiin, joten laittaisiko tuonne tuon 99:n vanhan strömbergin (toimi moitteetta ainakin 99:ssä) vai hankkisiko tuplat tuonne. Ruiskua laittaessahan tarvitsee tehdä muutakin muutosta (bensapumppu, jotain muuta?).

Neuvokaas viisaammat mitä tekisin, haluaisin että vastaisi kaasuun kuten luottopelikin, ettei tarvi kirota kun pihapiirin kiiltävin ja uusin laite oikkuilee, äsken kun tuolla ajoin niin kävi porukoita sääliks ja hävetti että moisella joutuvat ajamaan.. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

vaida ens töikseen kaasarin kalvo(venynyt,reikä tai peräti revennyt)!
hinta+/-5 euroa!!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Kun nyt oma käyttöauto sattuu olevan myös vuoden '88 kaasari :) , niin pari juttua tuli mieleen.

Toimiiko virranjakajan alipainesäädin kunnolla? Omassani viallinen säädin aiheutti omituista nykimistä tasanopeudella ajettaessa. Kaasarin kalvon kunto ja vaimennusmännän sylinterin öljyn laatu&määrä? Omaani kun vaihdoin vanhan venyneen kalvon uuteen, parani kaasuun reagointi selvästi (no okei, sen verran kun se nyt tuossa säästömallissa voi parantua :) ). Samaan asiaan tuntui olevan vaikutusta myös tuolla vaimennusöljyn määrällä ja laadulla. Itse laitoin tuonne jotain punaista tavaraa Strömbergin pullosta.

Lisätään vielä sen verran, että tuosta Pierburgista saa ihan kelpo pelin korjaussarjalla. Loppuu vuodot ja alkaa konekin käymään tasaisemmin.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voisihan tuota tutkailla oikein ajan kanssa, itsellä vaan käsitys että strömberg olisi luotettavampi (omissa saabeissa ja tutuilla pelaa).

Kumpaa itse kannatatte? Sopiikos tuohon imusarjaan strömbergin kaasari suoraan vai tarviiko vaihtaa imusarjakin?

Ongelma ei ole sytytyksessä, tuo nykiminenkin aiheutuu tästä tukehtuu-ei-tukehdu-enää -ilmiöstä, eli ihan kuin ajaisi kylmällä koneella.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Periaattessa teknisesti samallainen,pierupuri yksinkertaisempi ja helpompi säätää(ENEMPI SÄÄTÖVÄRAA)!!!
turhaa vaihtaa,tai olen huono neuvoon vaikka olen 20 v niiden kans työkseen pelannut!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla tuntuu nykivän aina jos tulee vähänkin enemmän pakkasta, ja ei ole tarpeeksi lisäainetta tankissa.

Ilmeisesti kosteutta tiivistyy tankkiin.

Tuosta ei tosin välttämättä tässä tapauksessa ole kyse.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Vahvistan vain edellisiä kommentteja:

- kaasuttimen kalvo, öljyn määrä ja ylipäätään sen männän kunto ja liikkuvuus, törkyinen kaasutin.
- rikastimen säätö, vaijerin kiinnitys kunnossa?
- virranjakajalle menevän alipainekellon kunto, alipaineletkut

Tarkista että se kaasuttimen mäntä pääsee liikkumaan ylösalas ilman jumittamista. Jos on esimerkiksi kaasuttimen kansi kiristetty epätasaisesti niin se mäntä jumittaa helposti.

Harvemmin tuo on ainakaan minulla kylmästä kärsinyt ja nykimällä oireillut. Lisäainetta on joskus mielenrauhan säilyttämiseksi lisäilty.
#2274
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko siinä kaasarin kyljessä mikäs sen nimi on höyrystysventtiili tai joku
kumminkin siihen tulee bensaletku haarottuu 2 tai kolmeen . osaan....

omassa aikanaan tuo oli niin paskanen että korvasin sen kahdella y-haara liittimellä eli sama kytkentä mutta ilman sitä jutskaa. ja auto toimi sen jälkeen kuin unelma. kyseessä 86 kaasari satku.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kheikkil
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kheikkil »

yksi syy nuukahtamiseen ja huonoon kiihtyvyyteen on seos. Saabim kaasari on aika tarkka. Seos pitää olla pikkasen rikkaalla. jos on optimi tai hieman laihalla, nii ei kiihdy kunnolla ja voi nykiä.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

nalleolut kirjoitti:onko siinä kaasarin kyljessä mikäs sen nimi on höyrystysventtiili tai joku
kumminkin siihen tulee bensaletku haarottuu 2 tai kolmeen . osaan....

omassa aikanaan tuo oli niin paskanen että korvasin sen kahdella y-haara liittimellä eli sama kytkentä mutta ilman sitä jutskaa. ja auto toimi sen jälkeen kuin unelma. kyseessä 86 kaasari satku.
Bensakaasujen lukko/keräin "vapor trap" mikä sitten suomenkielinen nimi tuolle olikaan. Sinänsä tarpeellinen kapistus tuo kuitenkin etten sitä itse pois ottaisi. Estää bensakaasujen ja kuplien pääsyn kaasuttimeen, kaasuttimen kohokammioon. Voi joissain tilanteissa aiheuttaa käyntihäiriöitä jos tasaisen bensavirran sijaan tuuppii kuplaa sekaan.

Jos tuo on ollut törkyinen niin melkolailla sinne on ohi mekaanisen pumpun sihdinkin päässyt sitten kuraa :?:

Itselläni tuo Pierburg on ns. katsastussäädöillä ja en pahemmin valitella voi. Kylmänähän tuo sitä tekee joskus pienellä ryypyllä että jos lämäsee kaasun puolivälin yli niin meinaa lähinnä tukehtua. On ominaisuus.

Pintakaasulla tuo kulkee muutenkin todella mukavasti ja kiihtyy tehtaan määrittelemin lukemin. Ei ainakaan ole sellaista vanhaa japsitallaa että nilkka suorana saa painella.

Tuo nykiminen kuumana ja kylmänä saattaisi viitata alipainekelloon virranjakajassa (... tai kuten itselläni viime vuoden puolella nykiminen, huono kiihtyvyys ja sammuilu johtui virranjakajassa olevasta vioittuneesta HALL-anturista .. ja sitä vikaa etsittiin KAUAN, ennenkuin uskoin vian olevan HALL-anturissa vaihtamalla koko virranjakajan .. itkua tuosta löytyy tältäkin forumilta)
#2274
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

strömberkki sopii pieburkin paikalle pulttaa kiinni periaattella
ja saat myös ilmanputsarin putket sopimaan joutuu vaihtamaan
kaasareista osia keskenään putken laippa.
Ari 1622
Vastaa Viestiin