Tuossa minun .-92 satkussa syttyy toisinaan tuo Check Engine valo.
Yleensä se syttyy hetkeksi käynnistyksen jälkeen, aina se kuitenkin ajon aikana sammuu. Mitään oiretta auton käynnissä ei tunnu.
Toisinaan lähtee aamuisin käyntiin epätasaisesti (Ehkä kolmella) mutta silloin tuo valo ei syty
Tuosta laitteesta saa kuullema ulos "vikakoodeja" kotikonstillakin, miten se mahtaa tapahtua?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Niin oon itekkin paininu vähä saman ongelman kanssa.
Komponentit voi mitata kun jos omaa yleismittarin ja sillä omasta katellut ongelmia .
Mulla ainakin vainaa on lambda ja kaasuläpän asentoanturi . CE valo tuikkii välillä ja väliin ei pala. Itse käynti parani tulpilla melkoisesti , samalla maapisteet ja liittimet kahtonut ja imm on tullut mitattua . Tässähän pitäisi olla LH2.4.2 ja omassani tuo LH2.4 . Eli ei liene paljoakaan eroa ?
lambdan pistokkeet on ohjaustehostimen säiliön vieressä . Isommassa on kaksi johtoa. Siitä avaat lukituksen ja mittarilla vastusarvon . N
oin +20c lämpötilassa 3ohm . Omassa selkeästi alle kylmän arvon kuumanakin.
Kun ois Saabin korjaamokäsikirja niin sais kaikki arvot suoraan. Itse käytin Volvon arvoja jotka liene hyvin liki samanlaisia . Omassa topicissa linkki niihin mittausohjeineen . Johtopistokkeet irti ja kiinni vain sammuksissa virrat pois virtalukolta käännettynä. Eipä tuu ainakaan tuhoa .
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Ti Joulu 19, 2017 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omassa -92 2,1-litraisessa ilmeni käynnistysongelmia toissa-aamuna ja sen jälkeen käynti on ollut vähän tukkoista. Lievää nykimistäkin tuntuu moottorijarrutuksissa tai aivan pintakaasulla.
Nalleoluen linkin ohjeiden mukaan tein johdon, jolla sain koodit luettua. Kaksi koodia tuli: 12223 ja 12241
Varmaan ainakin IMM menee vaihtoon. Ja tietysti alipaineletkut pitää vaihdella.
Kylmäkäynnistys oli ainakin tänään ihan ok, mutta kierrokset laskevat aika hitaasti tyhjäkäynnille. Eli polkimen polkaisun jälkeen kierrokset laskevat hiljalleen. Voisikohan vikaa olla myös kaasuläpän asentoanturissa? Joskus aikaiseeminkin olen huomannut, että kaasu on ollut joissain tilanteissa vähän töksähtelevä.
- 93 2.0 i16 check engine valo tuppasi palamaan varsinkin kovemman kiihdytyksen jälkeen. Lopulta valon vilkkuminen loppui ruiskun lämpötila-anturin vaihdolla. Horjuvaan tyhjäkäyntiin ja kierrosten hitaaseen laskemiseen auttoi tyhjäkäyntimoottorin puhdistaminen WD nelikymppisellä ja brakecleanerilla.
Luin vielä uudestaan koodit ja tuli vielä 12111. Ilmavuotoon, IMM:iin ja happianturiin viittaa tuo. Vaihdan nyt ihan ensin ne alipaineletkut. Pitää tuota tyhjäkäyntimoottoria putsailla myös. Risa lambda ( happianturi) kai voi myös aiheuttaa monenlaista käyntihäiriötä?
IMM vaihdettu ja viat hävisivät! On tuo jonkin aikaa jo oireillut, kun aavistuksenomaisia nykäyksiä on välillä tuntunut tietyissä tilanteissa. Nyt on kaikki oireilut tipotiessään! Mikäs noissa immuissa yleensä menee rikki? Aiakin vastuslanka näytti olevan ehjä. Tekis mieli avata vanha ja katsoa, mitä se pitää sisällään.
Lahti411 kirjoitti:IMM vaihdettu ja viat hävisivät! On tuo jonkin aikaa jo oireillut, kun aavistuksenomaisia nykäyksiä on välillä tuntunut tietyissä tilanteissa. Nyt on kaikki oireilut tipotiessään! Mikäs noissa immuissa yleensä menee rikki? Aiakin vastuslanka näytti olevan ehjä. Tekis mieli avata vanha ja katsoa, mitä se pitää sisällään.
Ei kun vaan tutkimaan , mikä sieltä on pettänyt? . Eipä siinä vahinkoa tule jos rikki jo on , vaikka avaakin .
Nyt oon tulkannut noita nalleoluen laittamia linkkejä.
Vaikuttaa aika helpolta mutta halusin vielä kysyä etten ole ymmärtänyt väärin mitään.
Eli teen piuhan jossa on yhdessä päässä hauenleuat jotka kiinnitetään maihin jonnekin, välissä on sulake 2,5A ja kýtkin on/off ja lokuksi toisessa päässä on abiko tms joka laitataan johonkin pistokkeeseen kiinni. Onko my92 ko pistoke siellä konehuoneen oikeassa reunassa????
Sitten valojen vilkkumisella saadaan koodit.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
1992 pistoke on takapenkin alla. Pistoke kannattaa irrottaa kannakkeestaan, että näkee, mikä johto menee mihinkin. Taisi olla sinivalkoinen se johto, mihin tuo "lukulaite" kiinnitetään. Voin laittaa sinulle kuvan tuosta lukemiseen vaadittavasta johdosta, jos laitat minulle vaikka yv:nä sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron.
Lahti411 kirjoitti:1992 pistoke on takapenkin alla. Pistoke kannattaa irrottaa kannakkeestaan, että näkee, mikä johto menee mihinkin. Taisi olla sinivalkoinen se johto, mihin tuo "lukulaite" kiinnitetään. Voin laittaa sinulle kuvan tuosta lukemiseen vaadittavasta johdosta, jos laitat minulle vaikka yv:nä sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron.
Se olisi hienoa! Lähetin sinulle yv:tä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.