Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Terve!
Tuli tämmönen kolmiovinen ruotsin tuonti aero tuossa -16 kesällä hankittua.
Ensimmäinen kesä meni lähes ongelmitta ja auto talviteloille kevättä oottamaan, mutta keväällä -17 alko turbo tuprauttelemaan sinistä savua joten alkuperäinen 15t mitsu menikin vaihtoon. Kuitenkaan ei ongelmat tuohon loppuneet vaan huomasin että öljyä kuluu silti tasaseen tahtiin, tais koko kesän aikana tuommonen reilu 5l tonkka mennä ~9tkm ajoille
Kummasti se tuntu öljyä puskevan tuohon öljykorkin ympärille kun se oli aina öljyinen ympäristöltään, josta sitten valui lohkon kylkeä pitkin maahan. Tuli sitten mitattua puristukset tommosella motonetin halpis mittarilla, muut tais näyttää jotain 11baria mutta ykkösessä vain noin 7.5baria
Piti alkaa jo todella miettimään mitä tämän kanssa tekis, vaihtoehtoina myydä pois seuraavalle kärsijälle tai saabantilla uus kone tilalle.
Pitkällisen mietinnän jälkeen alko mielessä käymään ajatus jospa tuon koneen ottas ite irti ja laittas ite kuntoon kun kerran puitteet tuohon oli olemassa kesällä asennetun 2-pilari nostimen myötä. (Huom, ikinä ennen tehny tämän kokoluokan remppaa autoon). Wis ohjeet oli kyllä hyvin etukäteen opiskeltu. Joten motti lähtikin noin 10 työtunnin jälkeen melko kivuttomasti pois, suurin vaiva tuossa oli lähinnä alapallonivelet ja vetarin mutterit.
Seuraavaks kone pukkiin ja apurunko takas koppaan kiinni sen verran että sai työnnettyä talvisäilöön.
Tavote olis jos tämä ois takas ajossa Huhtikuussa
Tuli tämmönen kolmiovinen ruotsin tuonti aero tuossa -16 kesällä hankittua.
Ensimmäinen kesä meni lähes ongelmitta ja auto talviteloille kevättä oottamaan, mutta keväällä -17 alko turbo tuprauttelemaan sinistä savua joten alkuperäinen 15t mitsu menikin vaihtoon. Kuitenkaan ei ongelmat tuohon loppuneet vaan huomasin että öljyä kuluu silti tasaseen tahtiin, tais koko kesän aikana tuommonen reilu 5l tonkka mennä ~9tkm ajoille
Kummasti se tuntu öljyä puskevan tuohon öljykorkin ympärille kun se oli aina öljyinen ympäristöltään, josta sitten valui lohkon kylkeä pitkin maahan. Tuli sitten mitattua puristukset tommosella motonetin halpis mittarilla, muut tais näyttää jotain 11baria mutta ykkösessä vain noin 7.5baria
Piti alkaa jo todella miettimään mitä tämän kanssa tekis, vaihtoehtoina myydä pois seuraavalle kärsijälle tai saabantilla uus kone tilalle.
Pitkällisen mietinnän jälkeen alko mielessä käymään ajatus jospa tuon koneen ottas ite irti ja laittas ite kuntoon kun kerran puitteet tuohon oli olemassa kesällä asennetun 2-pilari nostimen myötä. (Huom, ikinä ennen tehny tämän kokoluokan remppaa autoon). Wis ohjeet oli kyllä hyvin etukäteen opiskeltu. Joten motti lähtikin noin 10 työtunnin jälkeen melko kivuttomasti pois, suurin vaiva tuossa oli lähinnä alapallonivelet ja vetarin mutterit.
Seuraavaks kone pukkiin ja apurunko takas koppaan kiinni sen verran että sai työnnettyä talvisäilöön.
Tavote olis jos tämä ois takas ajossa Huhtikuussa
Viimeksi muokannut Simeoni, Su Tammi 14, 2018 00:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Viikonloppuna tuli purettua vähän eteenpäin että apulaitteet, kansi ja männät sain pois.
Alakerrassa näytti melko terveeltä, eihän tämä kuitenkaan ole kun hanskalokerosta löytyneet ruotsinkielisen kuitin mukaan ~123tkm ajettu alakerta
Ykkösen ja nelosen männästä löytykin yllätys. Autossa ollu ilmeisemmin joku nordicin softa tuon koneenvaihdon jälkeen aina 15 vuoteen saakka + rikkinäinen immu (?) Edellisen omistajan kirjotuksista päätellen http://foorumi.saabclub.fi/search.php?a ... 6&sr=posts
Varmaan tuossa syy öljynkulutukseen ja puristusten puuttumiseen. Nuo irronneet palat oli aika hyvin männänrenkaiden välissä kiinni, sylinteriseinämissä ei mitään jälkiä.
Alakerrassa näytti melko terveeltä, eihän tämä kuitenkaan ole kun hanskalokerosta löytyneet ruotsinkielisen kuitin mukaan ~123tkm ajettu alakerta
Ykkösen ja nelosen männästä löytykin yllätys. Autossa ollu ilmeisemmin joku nordicin softa tuon koneenvaihdon jälkeen aina 15 vuoteen saakka + rikkinäinen immu (?) Edellisen omistajan kirjotuksista päätellen http://foorumi.saabclub.fi/search.php?a ... 6&sr=posts
Varmaan tuossa syy öljynkulutukseen ja puristusten puuttumiseen. Nuo irronneet palat oli aika hyvin männänrenkaiden välissä kiinni, sylinteriseinämissä ei mitään jälkiä.
Viimeksi muokannut Simeoni, Ti Marras 07, 2017 20:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Jaa, mitenköhän mulla näkyy joka laitteellatonnaritomppa kirjoitti:Kuvat ei toimi.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Ovat jotenkin vääränlaisia linkkejä, avaamalla uudella välilehdellä latautui automaattisesti koneelle ja aukesi normaalisti.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Noniin tuli tuossa toissaviikolla vähän lisää tavaraa, pakko oli letkut ostaa kun -20 pinnaa sai.
Vielä pitäis neobrothersilta loput osat tilata. Ja lohko kiikuttaa koneistettavaksi tuossa joulukuun puolella.
Kampiakseli tuli haettua tänään koneistamolta, mitoissaanhan tuo oli kaikinpuolin.
Tuli vaan mieleen että onko tuo ura tuossa koneistettu vai stefan syömä ? Tuntuu kynnellä ihan selvä ura.
Yritin kuvia ettiä että onko muissa vai ei, tietäs vaan uuden stefan kanssa sitten mihin sen kohdistaa.
Vielä pitäis neobrothersilta loput osat tilata. Ja lohko kiikuttaa koneistettavaksi tuossa joulukuun puolella.
Kampiakseli tuli haettua tänään koneistamolta, mitoissaanhan tuo oli kaikinpuolin.
Tuli vaan mieleen että onko tuo ura tuossa koneistettu vai stefan syömä ? Tuntuu kynnellä ihan selvä ura.
Yritin kuvia ettiä että onko muissa vai ei, tietäs vaan uuden stefan kanssa sitten mihin sen kohdistaa.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Stefan kuluttama ura tuo kaiketi on, uudessa akselissa ei moista ole.
Tarkistappa että jakopäänkopan öljynpaineventtiilin mäntä ja poraus on kunnossa. Herkästi jumii paikat ja sitte käy huonosti
Tarkistappa että jakopäänkopan öljynpaineventtiilin mäntä ja poraus on kunnossa. Herkästi jumii paikat ja sitte käy huonosti
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Siisti projekti! Toi kampuran ura ihmetyttää Tiivistääkö uus stefa kunnolla vielä?
Itellä konevaihto tulevana viikonloppuna aero kolkkiin. 234i alakerta + 19t
Itellä konevaihto tulevana viikonloppuna aero kolkkiin. 234i alakerta + 19t
Re: Kesäajokki OG 9-3 Aero -01
Pikkusen on tullu laiskasti päiviteltyä mut jatketaas nyt vähän. Tuossa joulukuun lopulla tuli alakerta kasattua kun aikaa oli hyvin. Aikaahan tuohon meni aika reippaasti kun hieman ylivarovaisuutta ja liiottelua mukana, aikasemman kokemuksen puutteesta johtuen.
Aika helppoa tähän asti ollu kun WIS ohjeita seuraaa, korvaamaton työkalu.
Sinne meni
-uudet stefat, tiivisteet yms
-kampiakseli tarkistettu, kaulat kiillotettu
-pytyt hoonattu 7 satkun välyksillä noille wössnereille
-uudet laakeriliuskat
-öljypumppu tsekattu läpi
-Jakopää uusittu
-laturi nollattu
-Hihnan kiristinrullat
-Hihnapyörän torxit kiritty lukitteen kanssa
-uusi vesipumppu
-tp akselit poistettu ja tulpattu
jotain varmasti tuosta unohtu
Onko jo riittävän puhdas öljypohja
Terästulpat lyöty tp akseleille lukitteen kanssa etu ja takimmaisille laakerien tilalle. Piti vielä tehä vanhasta ketjuohjurista tuommonen holkki ettei tuo jakoketjun kiritstinlaahain pääse pitkittäin liikkumaan.
Pikkusen tuli maalia myös täpättyä pintaan, saa nähdä kestääkö. Tuon tasopinnan ois tietysti voinu samalla hioa
Samalla myös uusi viggen kytkin alkuperäisine työsylintereineen. Hyvin toimi tuo nopeesti romuraudasta väsätty vauhtipyöränlukitsin
Kannen saan koneistamolta ensiviikolla valmiina niin alkais pikkuhiljaa olemaan muuten valmis paikalleen nostoa vaille.
Tehtävää vielä olis
-Walbro 255lph bensapumppu ämpäriin, vielä vähän kesken.
-Softa noille finjectorilta ostetuille Boschin ev14 600cc suuttimille
-Ryöstölaipalla öljynpaine/öljynlämpömittarin asennus
Ostoslistalla
-Powerflexin uretaanipuslat eteen
-Uusi ilmamassamittari
-KAA
-Steering clämppi
Aluperin oli suunnitelmissa Mitsun 19t tuohon mutta päivitetään enemmin niilläkin rahoilla ajettavuutta kun ei se nyt niin loistelias ollu ajaa.
Jotkut hyvät kesärenkaat pitäs vielä hommata keväämmällä ja noille Alu 36 vanteille tekis mieli tehä jotain kun pientä rupea niissä oli.
Rahaa tähän on kyllä menny tähän asti liikaakin kun mitä oli suunnitelmissa mutta koska
Positiivista ainakin että töissä käyminen maistuu paremmin
Aika helppoa tähän asti ollu kun WIS ohjeita seuraaa, korvaamaton työkalu.
Sinne meni
-uudet stefat, tiivisteet yms
-kampiakseli tarkistettu, kaulat kiillotettu
-pytyt hoonattu 7 satkun välyksillä noille wössnereille
-uudet laakeriliuskat
-öljypumppu tsekattu läpi
-Jakopää uusittu
-laturi nollattu
-Hihnan kiristinrullat
-Hihnapyörän torxit kiritty lukitteen kanssa
-uusi vesipumppu
-tp akselit poistettu ja tulpattu
jotain varmasti tuosta unohtu
Onko jo riittävän puhdas öljypohja
Terästulpat lyöty tp akseleille lukitteen kanssa etu ja takimmaisille laakerien tilalle. Piti vielä tehä vanhasta ketjuohjurista tuommonen holkki ettei tuo jakoketjun kiritstinlaahain pääse pitkittäin liikkumaan.
Pikkusen tuli maalia myös täpättyä pintaan, saa nähdä kestääkö. Tuon tasopinnan ois tietysti voinu samalla hioa
Samalla myös uusi viggen kytkin alkuperäisine työsylintereineen. Hyvin toimi tuo nopeesti romuraudasta väsätty vauhtipyöränlukitsin
Kannen saan koneistamolta ensiviikolla valmiina niin alkais pikkuhiljaa olemaan muuten valmis paikalleen nostoa vaille.
Tehtävää vielä olis
-Walbro 255lph bensapumppu ämpäriin, vielä vähän kesken.
-Softa noille finjectorilta ostetuille Boschin ev14 600cc suuttimille
-Ryöstölaipalla öljynpaine/öljynlämpömittarin asennus
Ostoslistalla
-Powerflexin uretaanipuslat eteen
-Uusi ilmamassamittari
-KAA
-Steering clämppi
Aluperin oli suunnitelmissa Mitsun 19t tuohon mutta päivitetään enemmin niilläkin rahoilla ajettavuutta kun ei se nyt niin loistelias ollu ajaa.
Jotkut hyvät kesärenkaat pitäs vielä hommata keväämmällä ja noille Alu 36 vanteille tekis mieli tehä jotain kun pientä rupea niissä oli.
Rahaa tähän on kyllä menny tähän asti liikaakin kun mitä oli suunnitelmissa mutta koska
Positiivista ainakin että töissä käyminen maistuu paremmin
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06