Ja sitten se ongelma ainaki ite huomasin niin edessä madallettuna ottaa 195/65R15 rengas kiinni jouseen kun on aluvanteissa semmoset kumit, ois sittenki pitäny 185/65, tai 185/55 profiililla ottaa. Pitäs varmaan ylätukivarresta ottaa sitte pari säätölevyvä pois, että tulis pyöränkulmat normaaliksi.
Vakiojouset takaisin laitan kunhan ne ensin löydän ja samalla uudet iskaritkin. Tämä siis koskee sitä kirkkaan punasta satkua.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Mitkä vanteet? Omassakin on talvirenkaat 195/65R15 orkkis aluilla eikä ota mihinkään kiinni. Ei tosin ole mikään tonttiin laskettu, mutta väsähtäneillä jousilla melko matala kuitenkin.
Täällä mahtunut kaikki 195/65-15 kumit pyörimään alla tonnarin vanteilla madalluksista riippumatta. 33 et antaa juurikin sopivasti tilaa vs og:n 40 et alut.
Jos ohjaus on keskitetty rattia spoorista kääntämällä, on mahdollista että raidetangoissa on säätö eri mitassa per puoli ja tappiin käännettäessä rengas hankaa jouseen. Näin oli vissiin käynyt omassa 900:ssa aikanaan. Ei kumi ollut kaukana otteella olevilla kumeilla 195/60R15, vaikka kaikki olikin kunnossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikki2 kirjoitti:Täällä mahtunut kaikki 195/65-15 kumit pyörimään alla tonnarin vanteilla madalluksista riippumatta. 33 et antaa juurikin sopivasti tilaa vs og:n 40 et alut.
Ai alkuperäinen ET on 40?? Onko vakio vanne 6" vai 6,5" leveä?
Oon tilannut omaan satkuun 7,5"x17" ET 29 vanteet ja vähä jännittää mite sisäreuna asettuu, ettei ottais kiinni.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
7x17 et 38 hipoo ääriasennoissa, mutta 7,5x17 et29 mahtui osumatta. Tulee vaan aika ulos jo 205/45-renkaalla, ts. osuu tod.näk. ulkokaareen takana heitoissa.
Juho80 kirjoitti:7x17 et 38 hipoo ääriasennoissa, mutta 7,5x17 et29 mahtui osumatta. Tulee vaan aika ulos jo 205/45-renkaalla, ts. osuu tod.näk. ulkokaareen takana heitoissa.
Hyvä tietää. Pitää katsoa mitä sille kaarelle tekee jos alkaa osua
On sen verran uniikit vanteet että on pakko mahtua en oo muilla noita nähnyt
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Orkkis og:n 15" vanteet itellä 5,5" leveät vaan 6":kin on ja myöhäisempien tonnareiden 15" vanteet pääsääntöisesti 6". Yhdessä rankasti madalletussa og900:ssa oli 7x17 et 40 bsa:n viispuola-alut missä 205/45-kumet. Ellen aivan väärin muista niin renkaiden ollessa suorana jäi sisäpuolelle n. 3-4 mm väliä. Ääriasentoja en tutkinut, mutta ilman hankausääniä selvisin. Joten tuo 7,5x17 et 29 on pirun hilkulla miten mahtuu!? Ettei vain psa-yhtymän 17" pellit olis kyseessä?
Takana ottanee kaaren takareunaan ensimmäisenä kiinni. Mikäli näin vähällä selviää niin kääntää takaa alatukivarsien etukiinnityshelat toisin päin niin akseli siirtynee muutamia millejä keulaan päin. Näin saa vanne tilaa ja asettuu paremmin pyörän kaaren keskelle.
Nippu korilaattoja pohjaanlyöntikumin ja korin väliin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01