Tämmöstä vaivaa että kun moottori starttaa yms. niin sisälle puhaltaa kuumaa ilmaa jne. Jos lähtee heti motarille, niin se kuuman puhallus jatkuu ihan normaalisti. Talvella moottorin lämpötila pysyy moottoritiellä kokoajan nollassa (??) eli se mittari ei nouse ollenkaan. Mut heti kun tullaan kaupunkiin ja kylmä viima ei enää viilennä syylaria, niin moottorin lämpötila nousee ja alkaa heti puhaltaa kylmää ilmaa sisälle. Missähän ois vika? Anturihommia? Pitäiskö talvella se moottorin lämpötila jokaisessa tilanteessa nousta aina sinne puoleenväliin mittaria?
- Saab 99 -84
Saab 99 moottori kuumana puhaltaa kylmää sisälle
Re: Saab 99 moottori kuumana puhaltaa kylmää sisälle
Varmaan vääränlainen tai rankasti auki jumittava termostaatti ainakin. Alkaako termostaattikotelolta jäähdyttimelle menevä letku lämmetä heti käynnistyksen jälkeen? Ei pitäisi tuon letkun tai jäähdyttimen alkaa lämmetä ennen kuin lämpömittarin viisari lähenee vaakasuoraa.
Mittarin viisarin kuuluu nousta kokolailla vaakasuoraan kelissä kuin kelissä.
viewtopic.php?p=787549#p787549
Mittarin viisarin kuuluu nousta kokolailla vaakasuoraan kelissä kuin kelissä.
viewtopic.php?p=787549#p787549
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 99 moottori kuumana puhaltaa kylmää sisälle
Jos sisätiloihin alkaa yhtäkkiä tulla kylmää ja lämpömittari toimii miten sattuu, on oman kokemuksen mukaan melkein aina syynä kansipahvi tai 8-venttiilisissä haljennut kansi.
Kansiongelmat keräävät painetta ja kaasuja jäähdytysjärjestelmään, jolloin kannessa ei välttämättä ole nimeksikään jäähdytysnestettä. Tällöin lämpömittarin anturi siinä termarikotelolla ei toimi, kun ei ole vettäkään ympärillä.
Vaihda nyt ensin se termari. Samalla, kun ilmaat järjestelmää, voit seurata, nouseeko ilmaamisesta huolimatta paisarille ohutta kuplavanaa. Vaikka kansi olisi halki, ei paisarille tule välttämättä mitään isoja kuplia, vaan juuri näkyvää pientä kuplaa.
Kannentiivisteen tai kannen vaihto ei ole näissä mikään iso homma, eli sitä ei kannata säikähtää.
Kansiongelmat keräävät painetta ja kaasuja jäähdytysjärjestelmään, jolloin kannessa ei välttämättä ole nimeksikään jäähdytysnestettä. Tällöin lämpömittarin anturi siinä termarikotelolla ei toimi, kun ei ole vettäkään ympärillä.
Vaihda nyt ensin se termari. Samalla, kun ilmaat järjestelmää, voit seurata, nouseeko ilmaamisesta huolimatta paisarille ohutta kuplavanaa. Vaikka kansi olisi halki, ei paisarille tule välttämättä mitään isoja kuplia, vaan juuri näkyvää pientä kuplaa.
Kannentiivisteen tai kannen vaihto ei ole näissä mikään iso homma, eli sitä ei kannata säikähtää.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Saab 99 moottori kuumana puhaltaa kylmää sisälle
muistan kun tulin 108tkm ajetulla saab 99 llä jämsän talvipäiviltä olikohan 199x , no alussa kuitenkin, pakkasta oli siellä jäällä joku 32 astetta ja s. lampinen halusi jonon ekalla autolla näyttää väistöä ja se sattui olemaan p.o kulkine,
muutama kunnon väistö ja nupiksi 180 asteen käännös
niin jo kotimatkalla ah niin kova rengas tyhjeni ja varapyörä piti heittää alle, kun varmaan siinä rääkissä irtosi vanteelta ja alkoi vuotaa, no ei se mitään mutta loppumatkasta alkoi tulla kanssa kylmää ineen vaikka pakkaskestävyys oli joku -35 se ei riittänyt vaan alkoi jäätää alaletkua mikä tulee lämmlaitteelle, vähän väliä piti pysähtyä parkkiin tyhjäkäynnille jolloin letku suli ja matka jatkui...
muutama kunnon väistö ja nupiksi 180 asteen käännös
niin jo kotimatkalla ah niin kova rengas tyhjeni ja varapyörä piti heittää alle, kun varmaan siinä rääkissä irtosi vanteelta ja alkoi vuotaa, no ei se mitään mutta loppumatkasta alkoi tulla kanssa kylmää ineen vaikka pakkaskestävyys oli joku -35 se ei riittänyt vaan alkoi jäätää alaletkua mikä tulee lämmlaitteelle, vähän väliä piti pysähtyä parkkiin tyhjäkäynnille jolloin letku suli ja matka jatkui...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 99 moottori kuumana puhaltaa kylmää sisälle
Termostaatin vaihdolla ongelma selvisi! Kiitokset kaikille! Minulla oli tässä pientä sekaannusta, koska olin juuri aiemmin vaihtanut jäähdyttimen termostaatin (sen, joka pistää tuulettimen pyörimään) ja mietin että voiko vika olla "termostaatissa." Mutta oikea termostaatti löytyi ja vaihtamalla lämmöt ja kaikki on ookoo!
Re: Saab 99 moottori kuumana puhaltaa kylmää sisälle
Hieno homma! Välillä kyse tosiaan on vain pikkurempoista Yleensähän nämä paisuvat saagoiksi, joissa katkeilee pinnapultteja, simppeleitä, asiaankuulumattomia osia hajoaa ja löytyy uusia vikoja, jotka on vakavampia, kuin alunperin aloitettu homma
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71