Täällä yksi epäilijä lisää. Tai siinämäärin epäilen, että juurisyy toki on se laakeri aina. Ruosteisena ei toimi tietysti ja katkaisee jousen lopulta. Tuli vain mieleen kun tässä just eteen uusin sekä jouset että laakerit ja kuskinpuolelta tuli käteen ihan virheettömästi pyörivä hyvän näköinen laakeri ja apparinpuolelta taas se lähes jumissa oleva ruosteinen, INAa molemmat. Kuitenkin myös kuskinpuolen jousi on syöty niin lyhyeksi että hyvä kun puristinta tarvittiin purkaessa...
Tulikin mieleen seuraavaa. Jousen yläpään kierrokset eivät ole pyöräytetty kunnolla "tasoon" vaan tolppaa kasatessa laakerikin vähän puristuu epäsymmetrisesti. Ja kun tätä muovista laakerikeksintöä katselee niin äkkiä tulee mieleen se, että kun sitä aletaan painaa epäsymmetrisesti ja sen muotokin muuttuu todnäk ovaaliksi niin pyöriikö uusikaan enää kunnolla....
Munmielestä tuo vaatis ehdottomasti muoviselle laakerille teräksisen "pedin", jousen työstön täysin tasoon, tai teräskuorisen laakerin. Jos jollakin on aikaa, sorvi ja köykämiinitankoa tai vaikka nailonia/teflonia niin kokeilkaapa sorvata tonne alle tukikuppi. Voi olla että tulemme yllättymään... tai sitten ei...
Tulipa autosta muuten törkeän korkea.... Vaihtoon menevät nämäkin kun on kassaa vaihtaa iskaritkin, mutta saavat nyt katsurille kelvata. Halvimmat rensselit mitä autonvaraosat24 löyty. Tais tulla kokonaishintaa joku ~50eur jousille ja laakereille...
SS kirjoitti:Minäkin hieman epäilen kääntölaakereiden osallisuutta. Juuri vaihdoin jouset, toinen oli poikki yläpäästä, toinen alapäästä. Kääntölaakerit ei oireilleet mitenkään ja näytti avattuna kuin uusilta, laitoin silti tilalle uudet Lemförderit Motonetista. INA noihin oli stanssattuna, kuten alkuperäisiinkin. Autolla ajettu 112tkm, todennäköisesti ei ole aiemmin jousia tai laakereita uusittu koska tuon vain 64tkm ajettuna ostin. Orkkikset oli halvat (<120e/pari) ja luvattiin 3v takuu, tosin en tiedä päteekö itse asennettuna...