Suhtaudun aika epäilevästi siihen, että Saabien kohdalla sallituksi etanolikonversioksi katsottaisiin itse tai jonkun Saab softagurun päivittämä tehtaan BioPower-pohjasofta, jolla Trionic 7/8 moottorit voi tunnetusti päivittää etanolia polttaviksi. Hyväksytty metodi olisi jokin kolmannen osapuolen konversiokitti (ohjausmoduuli, johtosarja ja etanolianturi), joka tietenkin näiden moottorien kohdalla olisi erittäin typerä ratkaisu.SCombimies kirjoitti:Romutuspalkkion yhteydessä on uutisoitu, että jatkossa henkilöauton etanolimuunnokseen saisi 200 euron tuen, mikä saattaa kiinnostaa nykyisiä ja tulevia viinakuskeja.
Voisiko saada takautuvasti, jos on tehnyt konversion jo aiemmin ja käy nyt konttorilla asian tiimoilta?
Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Entäpä muutos kaasuautoksi? Kuinka hyvin T7 moisesta selviytyisi? Esim. terragas firman hintaesimerkki 4-sylinteriselle olisi 2750, josta siis valtiolta saisi tonnin takaisin. Paljonkohan häviäisi tehot stage3 aerosta ja vaatisiko uudelleen ohjelmoinnin?
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Trafin sivuille pitäisi huomenna tulla tuo tukihakulomake: https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
Huomattavaa on, että yksi henkilö voi hakea vaan kerran vuodessa tukea, joten oletettavasti ei onnistu kuin yhdelle kerrallaan mikäli taloudessa on useampi ajoneuvo saman henkilön nimissä. Ymmärtääkseni riittää, että menee päästöistä vaan läpi eli hankintatukea saisi näinollen softatuillekin autoille
Huomattavaa on, että yksi henkilö voi hakea vaan kerran vuodessa tukea, joten oletettavasti ei onnistu kuin yhdelle kerrallaan mikäli taloudessa on useampi ajoneuvo saman henkilön nimissä. Ymmärtääkseni riittää, että menee päästöistä vaan läpi eli hankintatukea saisi näinollen softatuillekin autoille
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2017.aspxVastaavia turvallisuusvaatimuksia ei ole voimassa henkilöauton etanolikäyttöiseksi muuntamisen suhteen. E-85 muutossarjan asentaminen ei ole missään muodossa luvanvaraista ja sen voi suorittaa myös itse. Ennen 2007 käyttöönotettujen autojen kohdalla päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos auto läpäisee määräaikaiskatsastuksessa suoritettavan päästömittauksen. Määräaikaiskatsastuksessa ei ole mahdollista tarkastaa mitataanko autoa tavallisella bensalla vai korkeaseosetanolilla. Muutossarja ei vaikuta rekisteriin merkittyyn käyttövoimaan. Muutoksesta tehdään vakiomuotoinen erikoisehto auton rekisteritietoihin muutoskatsastuksessa.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Hakemuksessa on ilmoitettava käytetty muutossarja, muutoksen tekijä ja hyväksytyn muutoskatsastuksen tiedot.
Mikäs muutossarja meillä saapisteilla mukamas on
Pitääkö siihen kirjoittaa "ecu päivitetty"
Mikäs muutossarja meillä saapisteilla mukamas on
Pitääkö siihen kirjoittaa "ecu päivitetty"
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Laittaa siihen vaikka "alkuperäinen Saabin flexifuel-ohjelmisto" tai jotain vastaavaa. Luulisi kuulostavan paremmalta kuin joku Röpe& Rape Tuuning Flexitsydeemi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Jep, soitin tutulle katsastusasemalle, niin eivät tienneet juuri tästä asiasta yhtään mitään. Joku "inssi" soittaa takaisin, jos tietää asiasta jotain enemmän... Meidän T5-kolkissa on todellinen etanolimuunnos, kun siitä ei mitään flexfuelia voi tehdä, eli pakko ajaa vain ja ainoastaan viinalla. Kyllä tuollaiseen autoon pitäisi saada myös viralliset co2-lukemat vastaamaan todellista, eli RE85:lla noin 50g/km. Tosin tuo 300hv viinasaappi kuluttaa pätkäajossa noin 15l satasella, mutta co2-päästöä aiheuttavaa pensaa tuollakin kulutuksella palaa vaatimattomasti noin 2 litraa satasella. Aika harvalla ekoautollakaan pääsee tuollaiseen 2 litran kulutukseen, mutta usein niiden suorituskyky lienee vähän vaisumpi
Eski
Eski
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Itsekkin mailia lähettelin asemalle mitä käyttänyt mutta eipä ole vastausta näkynyt.
Kerro jos kuulet jotain.
Kerro jos kuulet jotain.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Ei niitä co päästöjä lasketa pelkän bensan mukaan. Kyllä niitä tulee myös siitä kun viina palaa. Co tulee viinalla siinä missä pelkällä bensallakin ajettaessa jopa enemmän. Tuolle viinan osuudelle vain lasketaan alennusprosentti kun se on tehty jätteestä joka tekisi niitä muutenkin maatuessaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Näinhän täällä sylttytehtaalla http://www.st1.fi/tuotteet/bensiini/re85 väitetään:
Eski
Tuohon loppuosaan ei ehkä tällaisella 300hv saapilla voi väittää tehneensä säästävintä ratkaisua, mutta kympin satasella re85:a kuluttavan auton päästöjä syntyisi 2 litrasta bensaa ja tuon meidän 15 litran kulutuksella törkeästi 3 litrasta Tällä litran erolla tuskin maailma tuhoutuu, koska kuitenkin väitetään, että kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä syntyy yli 95% ilman ihmisen vaikutusta -> http://ilmastofoorumi.fi/ilmastonmuutos ... uloja/#agwRE85 on läpimurto ympäristöä säästävien polttonesteiden kehityksessä – biojätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. RE85 on suomalaisiin oloihin kehitetty korkeaseosetanoli, jonka kylmäkäynnistysominaisuuksia on myös parannettu mm. valitsemalla seokseen bensiinin erikoiskomponentteja.
Autoilija voi pienentää liikenteessä aiheuttamaansa fossiilista CO2-jalanjälkeään lisäksi muuttamalla ajotapaansa sekä valitsemalla mahdollisimman vähän kuluttavan auton. Luonnollisesti nämä toimenpiteet vähentävät myös RE85:n hiilidioksidipäästöjä entisestään!
Eski
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Rekisteriotteessa oleva Co2 arvo lasketaan siitä mitä tulee pakoputkesta ulos. Ja siinä voi etanolilla olla jopa enemmän Co2 kuin bensiinillä.
Tup 80% vähennys perustuu ajatukseen että polttoaine on jätteistä tehtyä, eikä fossiilista, ja jätteenä osa sen Co2 päästöstä olisi vapautunut riippumatta siitä tehdäänkö siitä polttoainetta tai ei. Se on siis ihan todellinen luku, mutta se ei ole se luku jota verotuksessa yms. käytetään. Siellä ratkaisee se mitä tulee pakoputkesta, muuta tuotantoketjua ei huomioida.
Tup 80% vähennys perustuu ajatukseen että polttoaine on jätteistä tehtyä, eikä fossiilista, ja jätteenä osa sen Co2 päästöstä olisi vapautunut riippumatta siitä tehdäänkö siitä polttoainetta tai ei. Se on siis ihan todellinen luku, mutta se ei ole se luku jota verotuksessa yms. käytetään. Siellä ratkaisee se mitä tulee pakoputkesta, muuta tuotantoketjua ei huomioida.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Kannattaa muistaa myös se, että bensiinikomponentteja lukuunottamatta tuo on kotimaista ja siltä osin rahat jää tänne kiertämään. Eihän tuo Venäjältä tai arabeilta ostetun raakaöljyn osuus normibensan hinnasta tietenkään iso ole, mutta onpahan sekin niiltä pois
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Jep, tämä koko co2-verotuspelleily on niin perseestä kuin mahdollista ja tässäkin taas yksi asia jossa ns. todellista ympäristön ystävää ei huomioida mitenkään. Maksat veroja noin 250-300g/km mukaan, vaikka saastutat vain 50g/km
Mutta vaikkapa 3 litraisen bensahybridin omistaja maksaa co2 alle 100g/km mukaan, vaikka auto kulkee noin 20km sähköllä ja sen jälkeen palaa bensaa 10 litraa satasella.
Eski
Mutta vaikkapa 3 litraisen bensahybridin omistaja maksaa co2 alle 100g/km mukaan, vaikka auto kulkee noin 20km sähköllä ja sen jälkeen palaa bensaa 10 litraa satasella.
Eski
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
Näinhän se menee, ettei juuri loppujen lopuksi mitään muutoskatsastusta hyödytä tehdä. Todellisuudessahan ne päästöt on etanolilla "pienempiä", kun se polttoaine on tehty biojätteestä. Laskentaa on vain niin monenlaista tapaa. Ei niissä kuitenkaan hirveitä eroja olisi. Sillä ei nyt kuitenkaan ole mitään merkitystä ajoneuvoveron kannalta, kun se lasketaan vain siitä mitä "putken päästä" tulee. Joten ajoneuvovero ei pienene muutoskatsastuksen jälkeen.
Samoin tämä 200 euron tuki tulee kuihtumaan kuta kuinkin tuohon muutoskatsastuksen kustannuksiin. Tuesta ei jää käteen kuin mutama kymppi, joten ei ole vaivan väärti. Sama siis ajella ilman muutoskatsastusta ja hyötyä vain polttoainekuluissa.
Samoin tämä 200 euron tuki tulee kuihtumaan kuta kuinkin tuohon muutoskatsastuksen kustannuksiin. Tuesta ei jää käteen kuin mutama kymppi, joten ei ole vaivan väärti. Sama siis ajella ilman muutoskatsastusta ja hyötyä vain polttoainekuluissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin
^^ sama ongelma pätee myös meille biodieselisteille. Ei kukaan siihen kyllä rahallisesti kannusta, päin vastoin biolöpö maksaa 15 senttiä enemmän litralta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K