Nopeusmittari ei toimi
Re: Nopeusmittari ei toimi
Joo laitetaanpas tänne miten kävi. Eli tuurilla oli se nopeusanturin akseli mennyt poikki. Todella silleen nätisti ja suoraan aivan kuin laserilla leikattu. Eli väsymysmurtuma. Uusi paikalleen, ja toimiihan tuo. Ilo on kun viat ovat näin halpoja (akseli taisi maksaa 11 euroa) ja korjautuvat iman suurempaa purkutyötä.
Suurkiitokset Antille (anttipa) korjauksesta!
Suurkiitokset Antille (anttipa) korjauksesta!
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nopeusmittari ei toimi
Tänään lakkas minullakin CS-tontun mittari toimimasta, pitää vissiin ottaa anturi ekas ylös.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Nopeusmittari ei toimi
EskonSaab kirjoitti:Nyt on moinen boksi tulossa ja ensi viikolla pääsee sen asentamaan paikoilleen. Ilmeisesti ei siis tarvitse kuin haarottaa virta- ja maajohtimet boksille jostakin sekä yhden pyörän abs-anturin signaalijohdin? Minnekkäs tuosta output kolmosesta viedään signaali boksin jälkeen? Joku on joskus maininnut, että vihreä johto mikä tulee kellolle on nopeussignaalin johdin, onko näin ja onko se ok?limonaati2 kirjoitti:Nopeusmiyyarin saa ABS signaalilla toimimaan kyseisellä laitteella http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... prd126.htm
Tilasin Ebay:stä jäi maksamaan noin 120 e. Mutta tuossa nopeimmalle halvemmalla, jos on vielä jäljellä
http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/i ... ic=67263.0
Vedin signaalijohdot suojattuina, ja käytin output numero kolmosta. Sillä sai säätämällä nopeuden kohdalleen.
Jos jollain on antaa vinkkejä millaista johdinta ja mistä sitä saa sekä mitä pinnejä, johtoja, liittimiä ym. muuta nutuilua tässä kannattaa käyttää niitä otetaan suuresti kiittäen vastaan.
Jatkan tätä teemaa: purkuautosta saadun muuten hyvin toimivan FM57101 vaihdelaatikon asentamisen jälkeen nopeusmittari lakkasi toimimasta, ilmeisesti koska tämän laatikon ratas on ollut rikki, ja joku luovuttaja-auton aikaisempi omistaja on ehkäpä korjannut sen ABS-signaalivirityksellä, jonka takia laatikon myyjä ei aikanaan autoa ajaessaan ollut huomannut laatikossa olevan ko. vikaa. Autosta löytyi kuitenkin purun yhteydessä elektroniikkaa, jonka merkitys (= mahdollinen yhteys nopeusmittariasiaan) ei purkajalle ollut tiedossa, ja siksi ei kiinnittänyt huomiota kytkennän yksityiskohtiin.limonaati2 kirjoitti:Vedin johdon konehuoneeseen nopeusanturin mustaan johtoon. Myös nopeusmittarin takaa löytyy kyseinen johto 2 napaisesta liittimestä.
Nyt yritän selvittää 1) onko tässä tosiaan mahdollisesti kyse tällaisesta nopeusmittarin korjausvirityksestä ja 2) miten se pitäisi tarkalleen kytkeä, jotta sen saisi nyt minun autossani (96 2.3T CSE) toimimaan? ... ja jos tämä elektroniikka on jotain muuta, tai jos en pysty selvittämään yksityiskohtaisesti miten se pitäisi kytkeä, niin 3) osaisiko joku antaa huomattavasti seikkaperäisemmän ohjeen siitä miten esim. tuo yllämainittu dakota digitalin boksi pitäisi kytkeä ja tarvitaanko sen tueksi jotain muuta tarviketta/kilkettä/liittimiä vai pelkkää johtojen virittelyä?
En osaa/pysty itse tätä hommaa tekemään, enkä ymmärrä kovin paljon asiasta enkä tarvittavasta tekniikasta, mutta minun pitäisi välittää ohjeet sellaiselle henkilölle tai korjaamolle (joka ei seuraa foorumia ja ole tietoinen kaikista näistä keskusteluista), joka voi sitten tämän homman minulle tehdä...myös tarjoukset asian hoitamisesta otetaan kiitollisesti vastaan !
Tässä kuvia autosta löytyneistä piireistä:
Jonnekin tänne se oli liitetty, ymmärtääkseni oikean etulokasuojan päällä oleviin johtoihin, ilmeisesti ABS signaali löytyy jostain näistä?
Olisikohan jollain eväitä auttaa asiassa eteenpäin...? (Ja BTW olisi hienoa jos ne jotka ovat korjanneet autonsa tällä fiksulla keinolla ilmoittaisivat kun purkavat autonsa tai myyvät sen eteenpäin, jotta ratkaisu voisi siirtyä seuraavaa tarvitsijaa auttamaan sen sijaan että päätyy jossain roskiin .)
Re: Nopeusmittari ei toimi
1) Taitaapi olla picbits-tekeleitä. Pulssimuunnin ja skaalaus.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=picbits
Samannäköinen himmeli on picbits-tuotteeksi mainittu täällä (kuvalinkit on rikki ja koko photobucket on pilalla mainosspämmin takia, mutta käyttäjän photobucket-albuminäkymässä näkyy pikkukuvissa kolme kuvaa tuosta piirilevystä):
http://www.coltuk.org/phpbb3/viewtopic.php?f=84&t=23304
http://s256.photobucket.com/user/brucie ... t=3&page=1
2) Mokkuloita ei ole enää tarjolla, mutta heruisikohan dokumentaatiota ja asennusohjetta kuitenkin, jos kauniisti pyytäisi?
http://www.picbits.co.uk/webshop/contact_us.php
3) Dakota-pulikka vaikuttaa ohjeen http://www.dakotadigital.com/pdf/SGI-5e.pdf mukaan olevan ihan suoraan ilman lisäosia kytkettävissä abs-anturin signaalijohdon ja vaihteiston nopeusanturijohdon välille ja käyttöliittymä tarjoaa ymmärrettävän hienosäädönkin niin että mittarinäyttämän saa täsmälleen oikeaksi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=picbits
Samannäköinen himmeli on picbits-tuotteeksi mainittu täällä (kuvalinkit on rikki ja koko photobucket on pilalla mainosspämmin takia, mutta käyttäjän photobucket-albuminäkymässä näkyy pikkukuvissa kolme kuvaa tuosta piirilevystä):
http://www.coltuk.org/phpbb3/viewtopic.php?f=84&t=23304
http://s256.photobucket.com/user/brucie ... t=3&page=1
2) Mokkuloita ei ole enää tarjolla, mutta heruisikohan dokumentaatiota ja asennusohjetta kuitenkin, jos kauniisti pyytäisi?
http://www.picbits.co.uk/webshop/contact_us.php
3) Dakota-pulikka vaikuttaa ohjeen http://www.dakotadigital.com/pdf/SGI-5e.pdf mukaan olevan ihan suoraan ilman lisäosia kytkettävissä abs-anturin signaalijohdon ja vaihteiston nopeusanturijohdon välille ja käyttöliittymä tarjoaa ymmärrettävän hienosäädönkin niin että mittarinäyttämän saa täsmälleen oikeaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeusmittari ei toimi
tuosta tiedä mutta satusetä HC tanskasta oli laittanut vetarin aksilan päälle rullan jota pulssipyörä hankasi jousen kiristyksellä ja siitä se taikoi nopeuden mittaristoonsa. tarkkaa muistikuvaa ei enää ole mutta jotenkin noin se meni
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Nopeusmittari ei toimi
Kiitos paljon tunnistus auttoi, eli kyse on kahdesta Picbits tuotteesta: "ABS Pulse Amplifier" ja "Pulse Adjuster".jus kirjoitti:1) Taitaapi olla picbits-tekeleitä. Pulssimuunnin ja skaalaus.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=picbits
---
2) Mokkuloita ei ole enää tarjolla, mutta heruisikohan dokumentaatiota ja asennusohjetta kuitenkin, jos kauniisti pyytäisi?
http://www.picbits.co.uk/webshop/contact_us.php
Picbitsin Dom (sales@picbits.co.uk) oli niin ystävällinen että vastasi saman tien ja laittoi tällaisen ohjeen Pulse Adjusterille (josta näkyy myös suurin osa tuolla antamissasi kuvissa):
Ja sanoi lisäksi tuosta toisesta seuraavaa: "From memory, on the abs amp, black goes to 12v, brown to ground, blue to the abs sensor and yellow is the cleaned up output which can be fed into the pulse converter input."
Näillä varmaankin pääsee eteenpäin... sen verran vielä kysyisin tarkennusta, että miten sen ABS signaalin löytää ja miten siihen saa tämän inputin kiinni ilman että ABS häiriintyy? onko joku haaroittava liitin olemassa vai miten se pitää tehdä? ja mihin tuo output sitten pitäisi kiinnittää - seurata vaihdelaatikon luota tulevaa anturijohtoa jonnekin ja korvata se, laittaa kiinni siihen anturijohtoon suoraan vai miten? Pahoittelen jos kysymykset kuulostavat typeriltä, valitettavasti en siis itse ole näiden asioiden kanssa koskaan puuhannut.... ja minne nämä piirikortit pitäisi jemmata jotta ovat säiltä yms. suojassa?
Suurkiitos vielä nopeasta avusta!
Re: Nopeusmittari ei toimi
Ei ABS:ssä ole mitään pulssien ulostuloa/haaroituskohtaa. Tuossa ensimmäisen viestisi viimeisessä kuvassahan oli rosvottu matkustajapuoleisen etupyöränanturin liittimen juuresta vihreästä johdosta pyöräanturin signaali. Eiköhän ABS pulse Amplifier ole suunniteltu sellaiseksi ettei se kuormita/häiritse ABS:ää.
Sieltä matkustajan puolelta pääsee rintapellistä läpi tuulilasin alakulman tienoilta. Kuskin puolelta läpi pääsee myös jalkatilan korkeudelta, joten kuskin puolen etuanturiltakin signaalin voisi tuoda. Pulssimuuntimen koteloinnissa pääset vähemmin vaatimuksin, kun asennat sen autoon sisäpuolelle. Kalibroinnissakin on kätevää, että nappulat ovat käden ulottuvilla. Nopeusmittarin haluat kuitenkin näkyville, joten irrotat kuitenkin kojetaulun kannen ja sitten onkin samantekevää kummalta puolelta tultiin läpi. Liitokset tekisin juottamalla, noita rosvoliittimiä välttäisin.
Näin äkkiseltään alkaisin viritellä kytkentää suunnilleen näin:
Nopeusmittarin takana on kolmenapainen liitin, jossa vihreä/valkoinen on plus, musta on maa. Näihin kytket ABS Pulse Amplifierin ja Pulse Adjusterin plussan ja maan. ABS Pulse Amplifierin siniselle tuot sieltä ABS-anturilta tuodun johdon. ABS Pulse Amplifierin keltainen kytketään Pulse Adjusterin siniseen ja Pulse Adjusterin keltainen jompaan kumpaan nopeusmittarin takana olevaan kaksinapaiseen liittimeen. Vaihteistoanturilta voi johtoliittimen irrottaa.
En ole noita pulssimuuntimia livenä nähnyt, joten mitään vastuuta en näistä ääneen pohdinnoista nyt halua ottaa. Katso itse kytkentäkaaviosta ja suunnittele itse toimiva kytkentä:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000MittariABS.pdf
Sieltä matkustajan puolelta pääsee rintapellistä läpi tuulilasin alakulman tienoilta. Kuskin puolelta läpi pääsee myös jalkatilan korkeudelta, joten kuskin puolen etuanturiltakin signaalin voisi tuoda. Pulssimuuntimen koteloinnissa pääset vähemmin vaatimuksin, kun asennat sen autoon sisäpuolelle. Kalibroinnissakin on kätevää, että nappulat ovat käden ulottuvilla. Nopeusmittarin haluat kuitenkin näkyville, joten irrotat kuitenkin kojetaulun kannen ja sitten onkin samantekevää kummalta puolelta tultiin läpi. Liitokset tekisin juottamalla, noita rosvoliittimiä välttäisin.
Näin äkkiseltään alkaisin viritellä kytkentää suunnilleen näin:
Nopeusmittarin takana on kolmenapainen liitin, jossa vihreä/valkoinen on plus, musta on maa. Näihin kytket ABS Pulse Amplifierin ja Pulse Adjusterin plussan ja maan. ABS Pulse Amplifierin siniselle tuot sieltä ABS-anturilta tuodun johdon. ABS Pulse Amplifierin keltainen kytketään Pulse Adjusterin siniseen ja Pulse Adjusterin keltainen jompaan kumpaan nopeusmittarin takana olevaan kaksinapaiseen liittimeen. Vaihteistoanturilta voi johtoliittimen irrottaa.
En ole noita pulssimuuntimia livenä nähnyt, joten mitään vastuuta en näistä ääneen pohdinnoista nyt halua ottaa. Katso itse kytkentäkaaviosta ja suunnittele itse toimiva kytkentä:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000MittariABS.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeusmittari ei toimi
Ok - loistavaa! - vien nämä ohjeet eteenpäin ja kyselen lisää jos tarpeen. Suuret kiitokset!
Re: Nopeusmittari ei toimi
Täällä olisi sama operaatio edessä. Jos hommaan tuon Dakotan laitteen (eli http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... prd126.htm) ja kuskaan Tontun autosähköliikkeeseen, niin mitä muuta osaa/tietoa sinne pitäisi viedä?
Eli tuleeko tuo boksi konehuoneen puolelle vai auton sisälle?Vedin johdon konehuoneeseen nopeusanturin mustaan johtoon. Myös nopeusmittarin takaa löytyy kyseinen johto 2 napaisesta liittimestä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Nopeusmittari ei toimi
Löytyi tori.fi kautta tuo Dakotan boksi. Asennusvinkkejä saa antaa!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Nopeusmittari ei toimi
Tää tuli kuntoon em. boksin avulla. Harmi kyllä tuli myös vähän kalliiksi, kun ei itse osannut asentaa.
Noh, onpahan nyt kesäauto ajossa! Se piristää .
Noh, onpahan nyt kesäauto ajossa! Se piristää .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Nopeusmittari ei toimi
Harmi kun ei pystynyt asiassa avittamaan, kun itsekkään en ole yksityiskohtaisesti perehtynyt ko. boxiin.
Manuualista kyllä kävi selväksi, että sillä pystyisi homman hoitamaan.
Itseäni jäi askarruttamaan pystyyko ko. boxi lukemaan suoraan ABS-anturin heikkotasoista siganaalia vai tarvitiinko väliin erillinen vahvistin.
Pystytkö tarkentamaan Saabatti?
Eikä olisi pahaksi jos väläyttäisit mitkä oli kustannukset
Manuualista kyllä kävi selväksi, että sillä pystyisi homman hoitamaan.
Itseäni jäi askarruttamaan pystyyko ko. boxi lukemaan suoraan ABS-anturin heikkotasoista siganaalia vai tarvitiinko väliin erillinen vahvistin.
Pystytkö tarkentamaan Saabatti?
Eikä olisi pahaksi jos väläyttäisit mitkä oli kustannukset
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB