99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Plääh! Ei vieläkään, ei edes yritä. Kaasarit on siis kasattu ja koottu jo useampaan otteeseen eikä tulosta synny.
Olisko jollakin tarjota minulle säädöissä olevat tuplakaasarit? Sillä jotenkin tuntuu turhauttavalta nostaa vanha kaasari takaisin kaiken tämän työmäärän jälkeen. En tahtoisi luovuttaa vielä...
Käykö H-koneen imusarja B-koneeseen? Kaasarit kai on samat?
Olisko jollakin tarjota minulle säädöissä olevat tuplakaasarit? Sillä jotenkin tuntuu turhauttavalta nostaa vanha kaasari takaisin kaiken tämän työmäärän jälkeen. En tahtoisi luovuttaa vielä...
Käykö H-koneen imusarja B-koneeseen? Kaasarit kai on samat?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Lupaako edes, jos starttaa kaasupohjassa? Jos lupailee kaasupohjassa, niin sitten on liian rikkaalla, kastelee. Mulla oli samaa vikaa aiemmin, kun seos oli liian rikkaalla (ihan isän mieliksi, ettei muka nyi). Kasteli tulppia startattaessa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ei lupaa kuin silloin kun syöttää korkillisen suoraan imusarjaan. Tulpat ja sytytys siis toimii, mutta bensan syöttö ei.dimebak kirjoitti:Lupaako edes, jos starttaa kaasupohjassa? Jos lupailee kaasupohjassa, niin sitten on liian rikkaalla, kastelee. Mulla oli samaa vikaa aiemmin, kun seos oli liian rikkaalla (ihan isän mieliksi, ettei muka nyi). Kasteli tulppia startattaessa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Mä olen päässyt kohokammioille, jonne pitäisi nyt bensaa tulla. Kakkos kaasarin kammio oli kuiva, joten herkistelin venttiilin. Letkut eivät ole tukossa. Imu on kytketty ja liikeradat pitäisi olla kunnossa. Ilmavuotoa itsekin olen etsinyt, mutta heti en keksi. Tiukasti se on kiinni. Soosit voi olla laihalla, kuka tietää. Mutta eikös niiden pitäisi olla TOSI laihalla, kun ei se edes hörähdä. Siis ei anna edes pientä toivon kipinää. Huomenna säätämään, mutta pelkään, että sitten se ei ainakaan toimi.lintta go go kirjoitti:Silloin siinä on bensan saannissa vikaa, eli joko kohokammiolle ei tule tarpeeksi tai imu ei toimi (mun saappi ei lähe käyntiin ilman imua), tai ilmavuoto kaasuttimen ja kannen välissä, tai soosit niin laihalla että ei toimi, kyllä se loogisesti seuraamalla löytyy missä vika piilee.
Kyllä minä niihin rööreihin siellä kohokammiossa puhaltelin, kaikista tuntui kevyt puhallusilma menevän läpi. Liekö sitten ollut oikea tekniikka...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Kohokammiot...
Ohhoi.. voi näitä tuplagaasareita Mulla oli vallan toisessa automerkissä vastaavia pulmia, ja siellä tosiaan ne kohokammiot JA bensapaineen jako kaasareiden välillä oli ongelma. Vakioletkut siis ei riitä, vaan sulla pitää olla esim niin bensanjakaja (y-venttiili takaiskulla) ennen kaasareita.
Kaasareiden kohokammiot voit testata niin että otat kaasarit irti, bensaputkeen bensaa paineella (kaverin suu, maybe?) ja sitten aukaiset kurkkuja tms. jos molemmista rööreistä tulee bensasumua niin kohot pelaa, jos toinen pysyy kuivana niin JOKO neulavalve on jumissa (hapettunut) tahi bensapaine ei vaan riitä molemmille kurkuille.
Tappelin muuten joskus H-mottiin tommosten B-lohkon kaasareiden kanssa. Sain ne jotenkuten pelittämään mutta VÄHÄN meni hermot! No, en kuiten niistä kalua tehnyt vaan ruuvattiin 40mm DHLA:t pellin alle.
Kaasareiden kohokammiot voit testata niin että otat kaasarit irti, bensaputkeen bensaa paineella (kaverin suu, maybe?) ja sitten aukaiset kurkkuja tms. jos molemmista rööreistä tulee bensasumua niin kohot pelaa, jos toinen pysyy kuivana niin JOKO neulavalve on jumissa (hapettunut) tahi bensapaine ei vaan riitä molemmille kurkuille.
Tappelin muuten joskus H-mottiin tommosten B-lohkon kaasareiden kanssa. Sain ne jotenkuten pelittämään mutta VÄHÄN meni hermot! No, en kuiten niistä kalua tehnyt vaan ruuvattiin 40mm DHLA:t pellin alle.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
startti pilotti on hyvä apuväline imuvuotojen etsimisessä, nuo strömpät ei hirveen ranttuja kyllä säädöille ole(yleensä), eikä myös pa-paineelle.
Kokeileppa peittää pahvi tai jollakin muulla jäykällä kaasarin imuaukko tai vaikka molempia asteittain, sillä tavalla kyllä sopan pitäs nousta jo kaasarin suuttimelle asti (eihän soppaneulat oo irti, mulla kako volvon S.U:t kun toinen neula oli irti) jos ei vieläkään koeta löytää B- koneen tuplakaasarimallin pa-pumppu, niinku jo aikaisemmin sanoin niin loogisesti hakemalla vika löytyy.
Kokeileppa peittää pahvi tai jollakin muulla jäykällä kaasarin imuaukko tai vaikka molempia asteittain, sillä tavalla kyllä sopan pitäs nousta jo kaasarin suuttimelle asti (eihän soppaneulat oo irti, mulla kako volvon S.U:t kun toinen neula oli irti) jos ei vieläkään koeta löytää B- koneen tuplakaasarimallin pa-pumppu, niinku jo aikaisemmin sanoin niin loogisesti hakemalla vika löytyy.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hieman raporttia. Tämä tuplakaasariprojektini liikkuu taas, mutta ilman tuplakaasareita. Luovutin.
Mutta eipä lähtenyt auto enää yhden kaasarin voiminkaan käyntiin, joten piti perehtyä tosissaan kaasuttimen anatomiaan. Ensiksi piti imeä bensa suuhun asti, että pumppu lähti pumppaamaan. Oli senkin tulo lakannut siinä hässäkässä (tästä se ei tuplilla kuitenkaan johtunut). Perjantaina oli vielä bensamittari pimeenä, niin olin jo melkein varma, että bensarosvo ole pölliny tankin tyhjäksi ja näin tuhonnut yritelmäni. No, näin ei kuitenkaan ollut käynyt ja bensamittarikin taas toimii. Mitään en sille tehnyt.
Toiseksi, sen ryypyn säädöissä piti olla tosiaan tarkkana ja oikeastaan ryyppy piti olla täysillä ennen kuin starttasi. Tästä se saattoi olla tuplillakin kiinni. En arvannut, että se on niin herkkä tuolle (muun muassa GeeÄllä starttaa ilman ryyppyä). Tässä auttoi varaströmppä, jonka suuttimien auki-asentoja tutkin ja testailin.
Hieman ongelmia aiheuttaa nyt tulpanjohdot, sillä kolmos pytyn tulppaan jäi kanta kiinni. No, minä luonnollisesti askartelin sen takaisin kiinni, mutta auto käy vajaasti. Tyhjäkäyntiä se käy nätisti, mutta heti kun kierroksia ottaa, niin röpöttää ihan kuin kolmella kävis.
Joka tapauksessa olen vakuuttuneempi, että saisin vielä nuo tuplatkin käymään, mutta saa tässä taas aikaa vierähtää, ehkä ensi kesään. Ajattelin, että kun siinä on ralliratti ja nyt spoilerikin, että pitäähän siinä olla edes vähän "piristetty" kone. Tai oikeasti syy oli siinä, että tämä syö nykyisellään 10l/100km maantiellä 100-110 km/h nopeudella, joka on mielestäni paljon, joten olisin kokeillut auttaako kaasarin vaihto. Säätöjä eikä päästöjä tästä ei ole mitattu minun aikanani, eihän niitä tämän ikäisissä tarvitsekaan. Mutta ehkä se hyvää teksi.
Mutta eipä lähtenyt auto enää yhden kaasarin voiminkaan käyntiin, joten piti perehtyä tosissaan kaasuttimen anatomiaan. Ensiksi piti imeä bensa suuhun asti, että pumppu lähti pumppaamaan. Oli senkin tulo lakannut siinä hässäkässä (tästä se ei tuplilla kuitenkaan johtunut). Perjantaina oli vielä bensamittari pimeenä, niin olin jo melkein varma, että bensarosvo ole pölliny tankin tyhjäksi ja näin tuhonnut yritelmäni. No, näin ei kuitenkaan ollut käynyt ja bensamittarikin taas toimii. Mitään en sille tehnyt.
Toiseksi, sen ryypyn säädöissä piti olla tosiaan tarkkana ja oikeastaan ryyppy piti olla täysillä ennen kuin starttasi. Tästä se saattoi olla tuplillakin kiinni. En arvannut, että se on niin herkkä tuolle (muun muassa GeeÄllä starttaa ilman ryyppyä). Tässä auttoi varaströmppä, jonka suuttimien auki-asentoja tutkin ja testailin.
Hieman ongelmia aiheuttaa nyt tulpanjohdot, sillä kolmos pytyn tulppaan jäi kanta kiinni. No, minä luonnollisesti askartelin sen takaisin kiinni, mutta auto käy vajaasti. Tyhjäkäyntiä se käy nätisti, mutta heti kun kierroksia ottaa, niin röpöttää ihan kuin kolmella kävis.
Joka tapauksessa olen vakuuttuneempi, että saisin vielä nuo tuplatkin käymään, mutta saa tässä taas aikaa vierähtää, ehkä ensi kesään. Ajattelin, että kun siinä on ralliratti ja nyt spoilerikin, että pitäähän siinä olla edes vähän "piristetty" kone. Tai oikeasti syy oli siinä, että tämä syö nykyisellään 10l/100km maantiellä 100-110 km/h nopeudella, joka on mielestäni paljon, joten olisin kokeillut auttaako kaasarin vaihto. Säätöjä eikä päästöjä tästä ei ole mitattu minun aikanani, eihän niitä tämän ikäisissä tarvitsekaan. Mutta ehkä se hyvää teksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Herätellääs tätä topicia taas ajankohtaiseksi.
Itsekin asentelemassa tuplia 99:iin. Imusarjaan tulee vesiletku tosiaan keskelle, mutta ei siten että kiertää kannen keskimmäisen vesikanavan kautta. Vettä valu vaan imusarjan ja kannen välistä, kun jäi tiivistämättä koneistettu ura. Tiivistetty, mutta sen jälkeen huomasin kun pakosarjan liitoksesta alkoi tiputtamaan vettä --> uudestaan irti ja tiivistämään liimalla tiivisteen lisäksi kaikki vesikanavien ympärykset.
Yritin vielä käynnistää tiivistyksen jälkee (ajattelin että kyllä se vesi tulee pois putkesta kun käyntii vain saa), mutta ekaksi hörähti kerran, mutta sitten ei sitäkään. Pientä bensan valumista kaasarien välisessä letkussa, joten kuhan sen saan korjattua ja varmistettua, ettei putkessa ole enään vettä, yritän uudestaan.
Mutta riitääkö bensapaineen vakio mekaanisellapumpulla molemmille kaasareille ja pitääkö siellä olla aikaisemmin mainittu jonkin sortin regulaattori y-haaroineen?
Itsekin asentelemassa tuplia 99:iin. Imusarjaan tulee vesiletku tosiaan keskelle, mutta ei siten että kiertää kannen keskimmäisen vesikanavan kautta. Vettä valu vaan imusarjan ja kannen välistä, kun jäi tiivistämättä koneistettu ura. Tiivistetty, mutta sen jälkeen huomasin kun pakosarjan liitoksesta alkoi tiputtamaan vettä --> uudestaan irti ja tiivistämään liimalla tiivisteen lisäksi kaikki vesikanavien ympärykset.
Yritin vielä käynnistää tiivistyksen jälkee (ajattelin että kyllä se vesi tulee pois putkesta kun käyntii vain saa), mutta ekaksi hörähti kerran, mutta sitten ei sitäkään. Pientä bensan valumista kaasarien välisessä letkussa, joten kuhan sen saan korjattua ja varmistettua, ettei putkessa ole enään vettä, yritän uudestaan.
Mutta riitääkö bensapaineen vakio mekaanisellapumpulla molemmille kaasareille ja pitääkö siellä olla aikaisemmin mainittu jonkin sortin regulaattori y-haaroineen?
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Uusia linkkejä ja/tai vanhoja kuvia olisi mukava nähdä että itekin tietäisi onko laittanut letkut edes sinnepäinkin.
Saab 9-3 2.0t ´00
Saab...Se on jotain enemmän...
Saab...Se on jotain enemmän...
Re: 99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Onko sulla siis B- vai H-kone? Saabklubin nettijatkoilta http://www.saabclub.fi/nettijatkot löytyy korjaamovideo "1982 - Koulutusvideo A-05 - Saab 900 Kaasutin", jossa säädellään H-moottorin kaasuttimia, videon loppupuoli on omistettu kaksoiskaasareille. Olisiko apua? Käsittääkseni H-koneisen 99:in kaasarit ei poikkea samanvuotisen H-koneisen 900:n kaasareista.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm