TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Jep, eihän tuota ttidiä oikeaan woimakoneeseen kannata verrata, mutta löpövehkeeksi se on varsin mukava keksintö. Lähinnä viittaisin tuohon diisselin raksutukseen, joka mielestäni kuului NG9-5 tidissä varsin selvästi tuohon ttidiin verrattuna. Vertailun vuoksi käyn itse välillä ajamassa perheen kakkosautolla OG9-3:lla, jossa on rapiat 300hv T5 etanoliviritys. Kyllähän se vetää yläkierroksilla ihan eri tavalla kuin tuollaiset löysät tupaöljyvehkeet
Eski
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Komppaan Eskiä tässä asiassa, yllättävän sivistyneesti tuollainen TTiD käy, etenkin moottorin lämmittyä. Olin huolissani 4-sylinterisen dieselin raksutuskesta vs. vanha Alfan 5-sylinterinen 2.4JTD, mutta yllättäen sivistyneemmältä tuo 4-mukinen kuulostaa.
Oli harkinnassa tuon omamme viritys, mutta ei sille taida olla kyllä tarvetta, ihan kivasti pääsee ohi vakiotehoillakin, ja kaupunkiajossa vääntää nöyrästi liki tyhjäkäynniltä saakka. Kait sen EGR:n voisi joskus poistattaa softallisesti (ja ehkä tulpata myös), ja samalla puhdistaa (tai jopa vaihtaa jossei jaksa jynssäillä) imusarja.
Oli harkinnassa tuon omamme viritys, mutta ei sille taida olla kyllä tarvetta, ihan kivasti pääsee ohi vakiotehoillakin, ja kaupunkiajossa vääntää nöyrästi liki tyhjäkäynniltä saakka. Kait sen EGR:n voisi joskus poistattaa softallisesti (ja ehkä tulpata myös), ja samalla puhdistaa (tai jopa vaihtaa jossei jaksa jynssäillä) imusarja.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
No en Z19DTR koneen puristussuhdetta 16,5:1 kovin korkeana pitäisi. Esim. Z19DT koneessa 18:1.veini siekkinen kirjoitti:Se vielä että siinä ttid on tosi korkea puristus suhde ja paine diseliksi. se dpf ja kaksi turboa hiljentää sitä moottorin ääntä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Meillä on tuo EGR poistettu softasta ja myös tulpattu umpeen. Carlsonin tuohon tekemässä softassa on noin 200hv tehotavoite. Myös eSID on näyttänyt parhaimmillaan rapiat 200hv, joten se lienee aika lähellä. Vaatii kyllä melkoista huippukierroksilla vinguttelua, että pääsee esidillä lähellekään tuota 200hv tehopiikkiä, väännöt menee kyllä ylärekisteriin huomattavasti rauhallisemmassakin ajossa... Itse hommasin tuon virisoftan nimenomaan tuon koneen paskausjärjestelmän (egr) eliminoinnin takia ja vaihdoin varmuuden vuoksi noin 200K ajettuna myös uuden imusarjan, koska se on valitettavan yleinen rajapyykki jossa vanhemman mallisen imarin läppä irtoaa tuhoten käytännössä koko koneen ja samalla hajoaa ahtimet jne.
Eski
Eski
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Imusarjan läpät olen aina lukinnut auki asentoon ei kulu läpät eikä paskaannu imusarja.
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
^Mites se käytännössä tehdään, jokin servomoottori niitä kait kääntelee, pitääkö tuo homma tehdä sekä ohjelmallisesti että jotenkin mekaanisesti lukita ne läpät? Mikä niiden läppien tehtävä siellä on, siis moottorin rikkomisen ja likaamisen lisäksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Sähkösen moottorin joka kääntää läppiä niin sen välitankon olen ottanut pois käytöstä ja lukinut läpät mekaanisesti auki.
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Läpät itsessään eivät likaa konetta tai imusarjaa, mutta läpät kärsivät imusarjan likaantumisesta, jonka suurin aiheuttaja on EGR. Lian kertyessä läpät alkaa jumittaa ja läppäakselit kuluvat väljiksi, mistä aiheutuu sitten vuotoa imusarjaan ja muita ongelmia. Itse olen pitänyt läpät käytössä, kun EGR on tulpattu likaamasta imusarjaa.
Toki TTiD:ssä on ollut ongelmana tietyissä vuosimalleissa mainittu läppien irtoaminen ja siitä seuraava tuho, joten tuplaturbollisissa voi olla syytä tehdä läppien disablointi joka tapauksessa.
Läppien tarkoitus on ymmärtääkseni ilmavirran ohjaus imukanavissa eri kuormitustilanteissa, millä on vaikutusta sylinterin täyttöön, joka puolestaan vaikuttaa käyttöominaisuuksiin, päästöihin tai johonkin juttuihin, jotka ovat käyttäjän kannalta lopulta melko marginaalisia. Syystähän ne läpät siellä on, ei niitä valmistaja sinne huvikseen ole laittanut.
Toki TTiD:ssä on ollut ongelmana tietyissä vuosimalleissa mainittu läppien irtoaminen ja siitä seuraava tuho, joten tuplaturbollisissa voi olla syytä tehdä läppien disablointi joka tapauksessa.
Läppien tarkoitus on ymmärtääkseni ilmavirran ohjaus imukanavissa eri kuormitustilanteissa, millä on vaikutusta sylinterin täyttöön, joka puolestaan vaikuttaa käyttöominaisuuksiin, päästöihin tai johonkin juttuihin, jotka ovat käyttäjän kannalta lopulta melko marginaalisia. Syystähän ne läpät siellä on, ei niitä valmistaja sinne huvikseen ole laittanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Sama logiikka kuin tasapainoakselien kanssa
Kyllä se kone tehtävänsä suorittaa ilman läppiä ja akseleita mutta moottoriteknisesti parempi lopputulos.
Kyllä se kone tehtävänsä suorittaa ilman läppiä ja akseleita mutta moottoriteknisesti parempi lopputulos.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Jep, näistä tekniikanpoistoista esiintyy erilaisia kokemuksia. Joidenkin tarinoiden mukaan imusarjan läpät voi lukita kiinni, eikä koneen toiminnassa huomaa mitään eroa. Toisten mielestä taas ero on aivan selvä. Sama juttu trionic-koneiden tasapainoakseleiden kanssa. Itse en ole tuollaista jumiläppäkonetta koskaan ajanut, joten omakohtaista kokemusta ei ole... Tuosta EGR:n eliminoinnista aiheutuu se, että kone lämpenee selvästi hitaammin kuin tuon imusarjaan johdetun pakokaasun kierrätyksen kanssa. Eli eberi on syytä olla kunnossa, jos haluaa käyttää autoa myös talvella
Eski
Eski
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
läpät lukitaan auki.itse en huomannut mitään eroa ei muistaakseni eräs viri velho tälläkin foorumilla totesi saman.
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Jep, tuli näköjään joku ajatusvirhe tuohon edelliseen viestiin. Aukihan ne tosiaan kannattaa laittaa, koska täyskaasullakin ne pitäisi olla myös toimiessaan auki. Toisin sanoen läppien elimointia tuskin huomaa, jos muutenkin ajaa aina kaasu pohjassa Enpä sitten tiedä onko tuo läppien aukilukitus kuitenkaan täydellinen ratkaisu egr:n aiheuttamiin ongelmiin. Egr saa kuitenkin mönjätä imusarjan tukkoon kaikessa rauhassa, tähän tapaan -> http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php
Eski
Eski
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Läppien pitäisi ymmärtääkseni toimia imukanavissa ikäänkuin kuristimina silloin kun virtaus on matala, eli alhaisilla kierroksilla. Kuristamisella saadaan virtausnopeutta kanavissa nostettua, jolloin sylinterin täytös paranee. Vähän samaa sukua ratkaisuna kuin muuttuvapituuksinen imusarja.
Jos ajossa kuski jotain eroa huomaa, niin pitäisi ilmetä jonkinlaisena alaväännön uupumisena. Näin siis teoriassa, itse en ole koskaan läppädisabloitua yksilöä ajanut, joten ei mitään omakohtaista kokemusta.
Mutta nyt alkaa mennä jo vähän off-topic kun on siirrytty pakoputkien ulostuloista imukanaviin
Jos ajossa kuski jotain eroa huomaa, niin pitäisi ilmetä jonkinlaisena alaväännön uupumisena. Näin siis teoriassa, itse en ole koskaan läppädisabloitua yksilöä ajanut, joten ei mitään omakohtaista kokemusta.
Mutta nyt alkaa mennä jo vähän off-topic kun on siirrytty pakoputkien ulostuloista imukanaviin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
dynossa ei ainakaan mitään eroa.imusarja on kun savupiippu jos veto liian pienellä niin piippu menee tukoon.ei se mitään ydin fysikkaa ole.
Re: TTiD:n tuplaulostulojen viritys
Kauanko TTiD.ssä on EGR auki, Alfassa se ei ollut kuin hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen täysin auki ja pikkuhiljaa sulki sen? Alfasta tulppasin EGR:n parilla kuparilevyllä (ennen ja jälkeen EGR-venttiilin), siinä ei tarvinnut ohjelmallisesti poistaa sitä käytöstä koska ei sytyttänyt moottorivaloa (vikakoodin tuli toki ECU.lle mutta se ei haitannut mitään sillä vm. 2001.stä ei tavinnut lukea koodeja katsatuksessa.
Eli ohjelmallisesti EGR:n disablointi, jokin kuparilevy (tms) ennen EGR-venttiiliä, imusarjan irroitus, puhdistusrassasu ja läppieen tanko irti ja läppien jumittaminen auki-asentoon niin pitäisi toimia? Jos näissä TTiD-koneissa on EGR:n rakenne about sama kuin Alfan 2.4JTD:ssä niin se EGR:n lämmönvaihdin on ennen EGR:n venttiiliä, eli kait sitä pakokaasun lämpöä kulkeutuu jonkin verran sinne lämmönvaihtimelle, vaikkei sen läpi pakokaasuja virtaisikaan?
Eli ohjelmallisesti EGR:n disablointi, jokin kuparilevy (tms) ennen EGR-venttiiliä, imusarjan irroitus, puhdistusrassasu ja läppieen tanko irti ja läppien jumittaminen auki-asentoon niin pitäisi toimia? Jos näissä TTiD-koneissa on EGR:n rakenne about sama kuin Alfan 2.4JTD:ssä niin se EGR:n lämmönvaihdin on ennen EGR:n venttiiliä, eli kait sitä pakokaasun lämpöä kulkeutuu jonkin verran sinne lämmönvaihtimelle, vaikkei sen läpi pakokaasuja virtaisikaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98